January 10, 2005

Hmmm... jag försöker få det bästa utav datorn till spel tex HL2 och Doom3
alltså bättre FPS osv, eller också bra på 3Dmark tester.
Mitt system är:
AMD64 3000+ NewCastle
MSI K8N NEO FSR Moderkort for S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid
2x512DDR Pc3200 400mhz (Corsair & TwinMos)
Radeon X800XT
Och jag har timming på 2.5-3-5-3
Fsb på 220.
Men till frågan är: vad ska jag ändra för att få bättre resultat? ska jag höja timming eller sänka? om jag sänker timming kommer jag högre med Fsb? Om jag höjer timming kommer jag lägre med Fsb? vilket är bäst?
Vcore och Volt på Minne och cpu har jag redan ökat.
Mvh
September 11, 2002

Knivigt att svara på... det borde kunna gå åt båda håll och är nog rätt systemspecifikt.
Men du verkar ju redan ha pysslat en hel del. Varför inte bara testa? Det går ju rätt snabbt! Börja t.ex. med att sänka timings och FSB, och kör ett par tester. Gör sen tvärtom. Då får du ut mätresultat från båda varianterna och kan lugnt sätta dig ned och välja det bästa alternativet utifrån just din hårdvara.

February 3, 2003

Som Bar-Code säger. Testa dig fram
Släpp lite på timingsen och dra på lite mer spänning kanske över minnena. Och kör lite 3dmark och kanske SiSoft Sandra.
Kommer du högre i FSB lär du få högre minnesbandbredd men oavsett det så kan du få mer prestanda med bättre timings också.
(är lite trött får se om någon förstår. vet knappt vad jag skriver känns det som)
January 10, 2005

Nu har jag i alla fall hittat eller fått bättre resultat än jag fick sist.
Undrar om jag skulle kunna få mer. Jag har ändrat timings till 2.5-3-6-3
Och ändrat fbs till 220.
Undrar ifall jag ska öka Vcore, den ligger på 5% tror det är 1.55 eller nåt sånt. och Vdimm ligger på 2.70
January 10, 2005

Aaaha ok..
men du det här med hur man kollar grafikkorts minne 1.6 eller 2.0
kan man göra det med Sisoftware Sandra?
Jag hittar inte vad som står på baksidan på korten.
bara en massa klisterlappar och siffror.
Men på Sisoftware Sandra står det
Power Management Features är det rätt?

February 3, 2003

Taft wrote: Aaaha ok..
kan man göra det med Sisoftware Sandra?Jag hittar inte vad som står på baksidan på korten.
Rätta mig om jag har fel men man får väl bara prestanda ökning av högre HT buss i 3d applicationer och dylikt? Inte i windows prestanda väl?
Power management features har inget med dina grafikkorts minnen att göra vad jag vet
läs på minneschippen det står där.
January 10, 2005

LorD_Kvadd wrote: [quote=Taft]Aaaha ok..
kan man göra det med Sisoftware Sandra?Jag hittar inte vad som står på baksidan på korten.
Rätta mig om jag har fel men man får väl bara prestanda ökning av högre HT buss i 3d applicationer och dylikt? Inte i windows prestanda väl?
Power management features har inget med dina grafikkorts minnen att göra vad jag vet
läs på minneschippen det står där.
Ska det alltså stå på den här fyrkantiga svarta blockar på baksidan?
January 10, 2005

Nu har jag kollat.
Det stod en massa siffror, sen stod det
GC16?
på typ alla
Ska det då va problem och flasha korten till X800XT PE? som har 1.6?
För jag kommer typ inte högre än 517Core 519Memory.... vad är felet?
då får jag error när jag Scan Artifacts med AtiTool.
January 10, 2005

LorD_Kvadd wrote: GC16 = 1,6ns minnen iaf. varför du får artifakter är troligen för lite spänning eller dålig kylning
Mmm.. jag misstänker de.
Ifall ska jag höja volten på AGP? får bättre kylning imorn.
Men jag har hört att ATiTool ska ha problem när det gäller scaning av Core och Mem stämme det? många säger man ska använda Omega

February 3, 2003

Taft wrote: [quote=LorD_Kvadd]GC16 = 1,6ns minnen iaf. varför du får artifakter är troligen för lite spänning eller dålig kylning
Mmm.. jag misstänker de.
Men jag har hört att ATiTool ska ha problem när det gäller scaning av Core och Mem stämme det? många säger man ska använda Omega
Jag vet inte om det skulle hjälpa att öka agp spänningen, för grafikkortets IC kretsar kommer troligen se till att kortet inte får mer än vad det ska ändå. Men det kan bli stabilare så testa.
Har du testat om du får artifakter i 3dmark eller liknande?
January 10, 2005

LorD_Kvadd wrote: [quote=Taft][quote=LorD_Kvadd]GC16 = 1,6ns minnen iaf. varför du får artifakter är troligen för lite spänning eller dålig kylning
Mmm.. jag misstänker de.
Jag vet inte om det skulle hjälpa att öka agp spänningen, för grafikkortets IC kretsar kommer troligen se till att kortet inte får mer än vad det ska ändå. Men det kan bli stabilare så testa.
Har du testat om du får artifakter i 3dmark eller liknande?
Hmmm... så ifall jag stoppar in en bättre kylare så finns det risk för bättre klockning? Hur ser man om det blir artifacts fel i 3Dmark? blir bilder cp?
Eller typ låser 3Dmark?
Jag har provat loopa i 519/560 gick länge, men sen stängde datorn av sig själv eller startade om sig. Dålig kylning?