March 17, 2002
Ok, det är såhär.
Jag skulle behöva en till fläkt i min dator.
Så jag tog en titt i den och märkte att min CPU fläkt är kopplad direkt till 12 V via en molex kontakt.
Jag märkte även sammtidigt att det fanns ett ett 3-pins uttag för CPU fläkt, och eftersom den har 3 pin, så borde man väll kunna styra RPM med den om man har en fläkt med 3 sladdar?
Så jag tänkte, skulle man kunna sätta en 5 volts fläkt på den till andra endamål en bara CPU, t.ex att ha en fläkt som suger in luft i chassit, för den sitter precis vid hålet för en extra chassi fläkt.
Skulle det gå tro utan att bränna moderkortet?
Oldschool member since 2002.
March 17, 2002
On 2002-04-09 13:41, bonko wrote:
Det är inte att rekommendera att koppla den direkt i moderkortet, om fläkten drar mycket så kan moderkortet ta skada, så jag rekommenderar att du har kvar en på molexkontaktenDessutom om du vill reglera hastigheten så är det väl "bara" att fixa en reglerbar resistor?
Alltså, jag menar en till CPU fläkt som man kan koppla in på den, hur många volt högst?
Det jag vill göra är att ha en till CPU fläkt att blåsa på något
Edit: Angånde varnad medlem så står det så för att jag fick en varning igår i en tråd när jag gjorde ett liten ska med texten som jag skrev, det försvinner efter 1 dygn
[ Detta Inlägg ändrades av: MegaFlexBoy den 2002-04-09 19:20 ]
Oldschool member since 2002.
2 Guest(s)