August 5, 2003
Jag har en Papst 19 db fläkt på 2050 rpm +-10% vad ska jag sätta för motstånd på den för att den ska låta mindre och gå på lägre rpm, och hur gör man det kannon skriva en guid skriv exakt villket/vilka motstånd och på villken av de 2 trådarna ska man sätta motståndet osv, det är 4 pins kontakter på dem.. o resten kan ni nog klura ut själv 😕
January 18, 2003
Ni får gärna rätta mig om jag har fel:
Kolla upp vilken effekt du normalt har @12V (jag ansätter 0.8W i mitt exempel här, kikade vad den du hade ligger på)
P = U * I -> I = 0.067 A
Låt säga att du vill ha 9V över fläkten för att minska ljudnivån.
Vi förusätter här också att inom det område vi är ändras varvtalet ( och därigenom effektförbrukningen) linjärt med spänningen, vilket stämmer rätt bra på en DC-motor bara den har startat upp.
Om vi då potentialvandrar runt i kretsen finner vi att:
12V - I*X -9V =0
-> 3 = I * X
Sätt in värde på I -> X = 45 Ohm
Rätta mig som sagt gärna om jag tänkt fel. Du kan sätta motståndet vart du vill i strömbanan eftersom vi seriekopplar. Det kommer att gå 45 * (0.067)^2 = 0.2W kontinuerligt i motståndet så det behöver du väl tänka på att det tål, gärna lite mera eftersom det kommer inrusningsströmmar med då du startar upp.
Och om något går sönder så gnäll inte på mig 😀
January 18, 2003
keffing wrote: fan.. matsansan hann före mig
Hehe, var länge sen man räknade någe på såna hära "kattskinnsspänningar" nu. Jobbar på ABB Power Systems här i Ludvika, senaste HVDC-överföringen vi sålde till Kina (jättedammen) är ju på 1 miljon volt pol till pol och 3kA linjeström. Allt som allt 3000MW, då att jämföra med tex andra reaktorn i Forsmark som är på 800MW 😀
Har en intressant idé rörande fläktar och spänningar som jag hann testa lite smått igår, men jag skriver nog ett separat inlägg om den tror jag...
2 Guest(s)