July 20, 2004
Hej
Jag tänkte att jag skulle göra min vattenklyning effektivare,
Radiatorn & blocken jag använder nu är i koppar...
Men jag har ett värmepaket från en ford liggandes & tänkte koppla in den me övriga komponenter,
Problemet som jag ser nu är att jag tror ford-radiatorn är i Alumnium,
Blir det inte problem med korrision om jag ansluter detta till samma system?
För Koppar & Alu gillar väl inte varandra?,
Eller kommer det kanske gå ändå?
Svar uppskattas!
/Harman! 😀
August 14, 2001
Det beror ju på, har du destilerat vatten och blandar i lite glykol ska det väl ej vara någon större fara, kommer troligtvis bli lite korrition, men så länge du ej tänkt köra det typ 10 år ska det nog inte vara någon fara... vad jag fattat det som är det aluminiumet som blir "missahndlat" placera radiatorn så det ej droppar på alla komponenter om det skulle gå hål är det nog ingen fara, dock är jag tveksam till om det kommer hända något märkbart över huvud taget, om du plockar isär det efter nåt år kanske du kan se lite angrepp, men inga större saker, om jag fattat det rätt, du kan även lägga en zink-bit i tanken så neutraliserar det ytterligare. Har själv ställt mig frågan ett antal gånger, men är inga större risker enligt i stort sett alla här. (tror även du kan hitta en hel del info om du söker)
Angående att kombinationen koppar/aluminium förorsakar korrossion är väl bara om kopparn och aluminiumet har direktkontakt. Med slangar emellan ska risken för korrossion vara i det närmaste eliminerad.
Sen bör du naturligtvis ha något korrossionshämmande media förståss..Glykol är bra i många fall..
Titta på kylsystemet på en bil t.ex..Motorblock i gjutjärn, topp i aluminium, kylare i aluminium, termostat i mässing/koppar..
Vet att på t.ex båtar finns problemet, men har inte de olika metallerna direktkontakt så skall problemet vara i det närmsta obefintligt..
Lycka till med bygget.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 5, 2001
ilg@dd wrote: Angående att kombinationen koppar/aluminium förorsakar korrossion är väl bara om kopparn och aluminiumet har direktkontakt. Med slangar emellan ska risken för korrossion vara i det närmaste eliminerad.
Sen bör du naturligtvis ha något korrossionshämmande media förståss..Glykol är bra i många fall..
Titta på kylsystemet på en bil t.ex..Motorblock i gjutjärn, topp i aluminium, kylare i aluminium, termostat i mässing/koppar..
Vet att på t.ex båtar finns problemet, men har inte de olika metallerna direktkontakt så skall problemet vara i det närmsta obefintligt..Lycka till med bygget.
Visst märker man inte av korrossionen på ett bra tag, men att slangarna skulle förhindra tvivlar jag på. Vattnet gör ju att de olika metallerna nästan alltid har kontakt med varandra. Sen om det är lite plast emellan hjälper ju inte.
Problemet för båtar är saltvattnet. Jag kör dock båt i sötvatten och slipper därmed problemet.
December 29, 2001
Audi hade problem med kylarna på V8.
Kylarna slammade igen.
Det byttes glykol och det va viktigt att ha rätt glykol.
Vete sjutton vad dom hade för special i dom bilarna.
Så rätt glykol är viktig fast jag undrar om det har någon större inverkan då driftsförhållandena är ganska olika.
October 6, 2002
Det funkar med en zink-bit i tanken.. en så kallad offeranod..
Det är den minst ädla metallen som löses upp..
Så stoppa ner en zinkbit i tanken och när den nästan är borta så byter du vatten och sköljer ur systemet ordentligt...
Sen är det bara stoppa i en ny zinkbit och köra vidare igen...
Har ingen aning alls om hur lång tid det kan ta innan zinkbiten upplöses...
March 14, 2001
Frisk wrote: Lite av en följdfråga... hur ofta ska vattnet bytas i en vattenkylning? är det typ samma service-intervaller som kylvattnet i en bil?
Har man ett slutet system och kör med destilerat vatten och glykol skulle jag säga att man inte behöver byta på flera månader om inte år tom..
August 16, 2002
men herregud sök på forumet... jag har skrivit metervis om just det här ämnet tidigare...
https://www.nordichardware.se/.....=korrosion
där har du en tråd... handlar om en annan sak men jag har skrivit lite om korrosion o shit
July 20, 2004
vad jag har förstått så tar det ca. 5-10 år innan man märker nån förändring av det
Stämmer det att det tar så lång tid eller går det snabbare?, (fasen man hör olika hela tiden).
Angående att kombinationen koppar/aluminium förorsakar korrossion är väl bara om kopparn och aluminiumet har direktkontakt. Med slangar emellan ska risken för korrossion vara i det närmaste eliminerad
Nej det stämmer inte, men det blir ju värre om de har direktkontakt.
Det byttes glykol och det va viktigt att ha rätt glykol.
Vete sjutton vad dom hade för special i dom bilarna.
Okej, kom då & tänka på om det finns någon extra bra glykol som någon kanske kan rekomendera!?.
Det funkar med en zink-bit i tanken.. en så kallad offeranod..
Det är den minst ädla metallen som löses upp..
Så stoppa ner en zinkbit i tanken och när den nästan är borta så byter du vatten och sköljer ur systemet ordentligt...
Sen är det bara stoppa i en ny zinkbit och köra vidare igen...
Har ingen aning alls om hur lång tid det kan ta innan zinkbiten upplöses...
Jo jag har hört något sådant förut, finns det någon som kan styrka detta?..
Finns ingen risk att zinken & glykolen inte kommer gilla varandra? (vafan förmodligen inte, men jag måste ju fråga 😕 ).
men herregud sök på forumet... jag har skrivit metervis om just det här ämnet tidigare...
https://www.nordichardware.se/.....=korrosion
där har du en tråd... handlar om en annan sak men jag har skrivit lite om korrosion o shit
Möjligt, jag brukar inte fråga om jag anser att jag kan söka mig fram.
Men jag sökte innan & tyckt inte att jag hittade så speciellt mycket,
desutom så tycker jag att man får lite olika svar överallt...
(Så om man inte är säker på vad man säger så behöver man kanske inte gissa till sig svar!....& dethär sista var så klart inte riktat till just dig keffin! 🙂 )
Förövrigt känns forumet lite obrukbart om man nu inte får göra nya trådar, få lite färsk information & ställa sina egna frågor.
Jag vill ju inte förstöra mina saker, de kostar ju trotts allt lite pengar.
Ajuste det är väl kopparen & inte aluminiumet som tar styk?
Tack för svarren alla!
/harman
December 5, 2001
harman wrote: Ajuste det är väl kopparen & inte aluminiumet som tar styk?
Tack för svarren alla!
/harman
Det är den oädlaste metallen som tar stryk. I det här fallet aluminium, och zink är oädlare än aluminium.
En ädlare metall har en bättre förmåga at hålla kvar sina joner, enkelt förklarat 🙂
July 20, 2004
Sardaukar wrote: [quote=harman]Ajuste det är väl kopparen & inte aluminiumet som tar styk?
Tack för svarren alla!
/harman
Det är den oädlaste metallen som tar stryk. I det här fallet aluminium, och zink är oädlare än aluminium.
En ädlare metall har en bättre förmåga at hålla kvar sina joner, enkelt förklarat 🙂
Ja fasen det har du rätt i, tänkte lite fel innan 🙄 .
/harman
2 Guest(s)