Frågor ang, Korrision mellan koppar-alu (Vattenkylning)|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Frågor ang, Korrision mellan koppar-alu (Vattenkylning)
harman
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
July 20, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 19, 2004 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej
Jag tänkte att jag skulle göra min vattenklyning effektivare,
Radiatorn & blocken jag använder nu är i koppar...
Men jag har ett värmepaket från en ford liggandes & tänkte koppla in den me övriga komponenter,

Problemet som jag ser nu är att jag tror ford-radiatorn är i Alumnium,
Blir det inte problem med korrision om jag ansluter detta till samma system?
För Koppar & Alu gillar väl inte varandra?,
Eller kommer det kanske gå ändå?

Svar uppskattas!

/Harman! 😀

Avatar
Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
Member Since:
October 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
751434
October 19, 2004 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

vad jag har förstått så tar det ca. 5-10 år innan man märker nån förändring av det...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
Member Since:
August 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
751435
October 19, 2004 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror ju på, har du destilerat vatten och blandar i lite glykol ska det väl ej vara någon större fara, kommer troligtvis bli lite korrition, men så länge du ej tänkt köra det typ 10 år ska det nog inte vara någon fara... vad jag fattat det som är det aluminiumet som blir "missahndlat" placera radiatorn så det ej droppar på alla komponenter om det skulle gå hål är det nog ingen fara, dock är jag tveksam till om det kommer hända något märkbart över huvud taget, om du plockar isär det efter nåt år kanske du kan se lite angrepp, men inga större saker, om jag fattat det rätt, du kan även lägga en zink-bit i tanken så neutraliserar det ytterligare. Har själv ställt mig frågan ett antal gånger, men är inga större risker enligt i stort sett alla här. (tror även du kan hitta en hel del info om du söker)

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
751438
October 19, 2004 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Angående att kombinationen koppar/aluminium förorsakar korrossion är väl bara om kopparn och aluminiumet har direktkontakt. Med slangar emellan ska risken för korrossion vara i det närmaste eliminerad.
Sen bör du naturligtvis ha något korrossionshämmande media förståss..Glykol är bra i många fall..
Titta på kylsystemet på en bil t.ex..Motorblock i gjutjärn, topp i aluminium, kylare i aluminium, termostat i mässing/koppar..
Vet att på t.ex båtar finns problemet, men har inte de olika metallerna direktkontakt så skall problemet vara i det närmsta obefintligt..

Lycka till med bygget.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
751496
October 20, 2004 - 5:25 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Angående att kombinationen koppar/aluminium förorsakar korrossion är väl bara om kopparn och aluminiumet har direktkontakt. Med slangar emellan ska risken för korrossion vara i det närmaste eliminerad.
Sen bör du naturligtvis ha något korrossionshämmande media förståss..Glykol är bra i många fall..
Titta på kylsystemet på en bil t.ex..Motorblock i gjutjärn, topp i aluminium, kylare i aluminium, termostat i mässing/koppar..
Vet att på t.ex båtar finns problemet, men har inte de olika metallerna direktkontakt så skall problemet vara i det närmsta obefintligt..

Lycka till med bygget.

Visst märker man inte av korrossionen på ett bra tag, men att slangarna skulle förhindra tvivlar jag på. Vattnet gör ju att de olika metallerna nästan alltid har kontakt med varandra. Sen om det är lite plast emellan hjälper ju inte.

Problemet för båtar är saltvattnet. Jag kör dock båt i sötvatten och slipper därmed problemet.

bearz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
Member Since:
December 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
751518
October 20, 2004 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

Audi hade problem med kylarna på V8.
Kylarna slammade igen.
Det byttes glykol och det va viktigt att ha rätt glykol.
Vete sjutton vad dom hade för special i dom bilarna.
Så rätt glykol är viktig fast jag undrar om det har någon större inverkan då driftsförhållandena är ganska olika.

Nattmannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
Member Since:
October 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
751524
October 20, 2004 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Det funkar med en zink-bit i tanken.. en så kallad offeranod..

Det är den minst ädla metallen som löses upp..

Så stoppa ner en zinkbit i tanken och när den nästan är borta så byter du vatten och sköljer ur systemet ordentligt...

Sen är det bara stoppa i en ny zinkbit och köra vidare igen...

Har ingen aning alls om hur lång tid det kan ta innan zinkbiten upplöses...

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
751555
October 20, 2004 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Nattmannen wrote:
Har ingen aning alls om hur lång tid det kan ta innan zinkbiten upplöses...

Nä de e ju inte lätt å veta...det beror på storleken wink

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
Member Since:
August 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
751635
October 20, 2004 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Lite av en följdfråga... hur ofta ska vattnet bytas i en vattenkylning? är det typ samma service-intervaller som kylvattnet i en bil?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
751826
October 20, 2004 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Lite av en följdfråga... hur ofta ska vattnet bytas i en vattenkylning? är det typ samma service-intervaller som kylvattnet i en bil?

Har man ett slutet system och kör med destilerat vatten och glykol skulle jag säga att man inte behöver byta på flera månader om inte år tom..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
Member Since:
August 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
751864
October 20, 2004 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, flera månader förstod jag med, inte direkt kul å byta vatten jämt å ständigt... men hur ofta behövs d? tror serviceintervallet på bilar är 2-4 år typ, är det något liknande i ett vattenkylt system?

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
751968
October 20, 2004 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

men herregud sök på forumet... jag har skrivit metervis om just det här ämnet tidigare...

https://www.nordichardware.se/.....=korrosion

där har du en tråd... handlar om en annan sak men jag har skrivit lite om korrosion o shit

harman
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
July 20, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
752397
October 20, 2004 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

vad jag har förstått så tar det ca. 5-10 år innan man märker nån förändring av det

Stämmer det att det tar så lång tid eller går det snabbare?, (fasen man hör olika hela tiden).

Angående att kombinationen koppar/aluminium förorsakar korrossion är väl bara om kopparn och aluminiumet har direktkontakt. Med slangar emellan ska risken för korrossion vara i det närmaste eliminerad

Nej det stämmer inte, men det blir ju värre om de har direktkontakt.

Det byttes glykol och det va viktigt att ha rätt glykol.
Vete sjutton vad dom hade för special i dom bilarna.

Okej, kom då & tänka på om det finns någon extra bra glykol som någon kanske kan rekomendera!?.

Det funkar med en zink-bit i tanken.. en så kallad offeranod..
Det är den minst ädla metallen som löses upp..
Så stoppa ner en zinkbit i tanken och när den nästan är borta så byter du vatten och sköljer ur systemet ordentligt...
Sen är det bara stoppa i en ny zinkbit och köra vidare igen...
Har ingen aning alls om hur lång tid det kan ta innan zinkbiten upplöses...

Jo jag har hört något sådant förut, finns det någon som kan styrka detta?..
Finns ingen risk att zinken & glykolen inte kommer gilla varandra? (vafan förmodligen inte, men jag måste ju fråga 😕 ).

men herregud sök på forumet... jag har skrivit metervis om just det här ämnet tidigare...

https://www.nordichardware.se/.....=korrosion

där har du en tråd... handlar om en annan sak men jag har skrivit lite om korrosion o shit

Möjligt, jag brukar inte fråga om jag anser att jag kan söka mig fram.
Men jag sökte innan & tyckt inte att jag hittade så speciellt mycket,
desutom så tycker jag att man får lite olika svar överallt...
(Så om man inte är säker på vad man säger så behöver man kanske inte gissa till sig svar!....& dethär sista var så klart inte riktat till just dig keffin! 🙂 )
Förövrigt känns forumet lite obrukbart om man nu inte får göra nya trådar, få lite färsk information & ställa sina egna frågor.

Jag vill ju inte förstöra mina saker, de kostar ju trotts allt lite pengar.

Ajuste det är väl kopparen & inte aluminiumet som tar styk?

Tack för svarren alla!

/harman

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
752425
October 21, 2004 - 12:24 am
sp_Permalink sp_Print

harman wrote: Ajuste det är väl kopparen & inte aluminiumet som tar styk?

Tack för svarren alla!

/harman

Det är den oädlaste metallen som tar stryk. I det här fallet aluminium, och zink är oädlare än aluminium.

En ädlare metall har en bättre förmåga at hålla kvar sina joner, enkelt förklarat 🙂

harman
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
July 20, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
752505
October 21, 2004 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=harman]Ajuste det är väl kopparen & inte aluminiumet som tar styk?

Tack för svarren alla!

/harman

Det är den oädlaste metallen som tar stryk. I det här fallet aluminium, och zink är oädlare än aluminium.

En ädlare metall har en bättre förmåga at hålla kvar sina joner, enkelt förklarat 🙂

Ja fasen det har du rätt i, tänkte lite fel innan 🙄 .

/harman

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 197
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL