Frågor angående SLK-kylflänsar|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Frågor angående SLK-kylflänsar
fluffer
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 9, 2003 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jahapp, nu väntar jag på mitt Abit NF7-S Rev 2.0 kort, och jag ska fixa en kylare till en xp1800+. Ska klocka ganska hårt och jag har tänkt att fixa någon utav SLK-modellerna. Dock innan det har jag några frågor som avgör mitt val.
Vad är det för skillnad mellan SLK-900U och SLK-900A? Samt skillnaden mellan de två och SLK-947U.

Kollade in på Thermalrights sida och såg att SLK-947U har inga problem hittills med några moderkort medan SLK-900U har problem med många, (för mig är det inga problem med SLK-900U för den funkar bra med NF7-s Rev 2.0 kortet).
Samt att läste i någon guide om att eftersom flänsen är så stor så kan man kanske få problem med chassiet, att den skulle "krocka" med nätagget, jag har ett Chieftec (specifikationerna står nere) chassi och undrar om jag får sådana problem? Kan iofs kolla storleken på flänsen samt vart socket:en sitter på mobot, men om någon har erfarenhet av detta så är det bättre än spekulationer.

Ialla fall, så har jag tänkt en zalman fläkt, 92mm på någon utav dess SLK för att uppnå bra klockningsmöjligheter under relativt bra ljudförhållanden.
Någon som har förslag/svar/kritik mot valet av kylfläns och fläkt så är jag öppen.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
432872
October 9, 2003 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Smutnik wrote: Jahapp, nu väntar jag på mitt Abit NF7-S Rev 2.0 kort, och jag ska fixa en kylare till en xp1800+. Ska klocka ganska hårt och jag har tänkt att fixa någon utav SLK-modellerna. Dock innan det har jag några frågor som avgör mitt val.
Vad är det för skillnad mellan SLK-900U och SLK-900A? Samt skillnaden mellan de två och SLK-947U.

Kollade in på Thermalrights sida och såg att SLK-947U har inga problem hittills med några moderkort medan SLK-900U har problem med många, (för mig är det inga problem med SLK-900U för den funkar bra med NF7-s Rev 2.0 kortet).
Samt att läste i någon guide om att eftersom flänsen är så stor så kan man kanske få problem med chassiet, att den skulle "krocka" med nätagget, jag har ett Chieftec (specifikationerna står nere) chassi och undrar om jag får sådana problem? Kan iofs kolla storleken på flänsen samt vart socket:en sitter på mobot, men om någon har erfarenhet av detta så är det bättre än spekulationer.

Ialla fall, så har jag tänkt en zalman fläkt, 92mm på någon utav dess SLK för att uppnå bra klockningsmöjligheter under relativt bra ljudförhållanden.
Någon som har förslag/svar/kritik mot valet av kylfläns och fläkt så är jag öppen.

gällande kylflänsarna så funkar dem båda på Chieftec chassi..
SLK-947U är den nyaste modellen tror jag..
SLK-900A, funkar éndast på amd moderkort..(använder klippsen)
SLK-900U, använder det 4 hållen...

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
432995
October 10, 2003 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Var kan man hitta 900A i sverige???

Swed
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
433022
October 10, 2003 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Smutnik wrote: Jahapp, nu väntar jag på mitt Abit NF7-S Rev 2.0 kort, och jag ska fixa en kylare till en xp1800+. Ska klocka ganska hårt och jag har tänkt att fixa någon utav SLK-modellerna. Dock innan det har jag några frågor som avgör mitt val.

A modellen fäster man som nån sa i sockeln, men vem vill hänga >0,5Kg i sockeln?

Skillnaden mellan 947 och 900 är marginell om man har plats för 900:an som du har! Har ett likadant chassi+mobo och det är inga problem ;)!

Däremot så vill alla SLK-kylare ha högtluftflöde (=hög ljudnivå) för att prestera riktigt bra.

Om du vill ha en tyst dator finns det mera prisvärda kylare.

fluffer
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
433082
October 10, 2003 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Mjo, men en 92 mm zalmanfläkt lär väl inte vara jättehögt ljud på? jag ska OC:a men vill gärna att ljudet ska vara så lågt som det går.
Vad för andra kylare tänker du på? jag har haft CNPS 7000. Den kyler bra och är tyst, men har ingen aning hur bra den är för OC.

Swed
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
433116
October 10, 2003 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Smutnik wrote: Mjo, men en 92 mm zalmanfläkt lär väl inte vara jättehögt ljud på? jag ska OC:a men vill gärna att ljudet ska vara så lågt som det går.
Vad för andra kylare tänker du på? jag har haft CNPS 7000. Den kyler bra och är tyst, men har ingen aning hur bra den är för OC.

Zalmannen är ett bra alternativ, som kombinerar låg ljudnivå med bra kylning.

Om du ska "tok-klocka" är dock SLK-serien bäst, men då måste du ha högt luftflöde.

Vad jag menar är, att SLK-serien är förmodligen det bästa man kan ha i luftkylning, men det är ganska stor skillnad i temp med låg lufthastighet, och då finns det kylare för halva priset som är lika bra!

Min temp sticker ~10 grader när jag drar ner fläktarna från 3500-2500rpm.

Lycka till ;)!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 245
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL