Frågor inför vattenkylningsmontering|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Frågor inför vattenkylningsmontering
blirren
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 27, 2005 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Halloj alla muntra

Har nu köpt mitt första vattenkylningskit (ligger i Farsta och väntar på mig). Det blev begagnat då budget för nuvarande inte är speciellt stor.

Följande saker är i min ägo:
BlackIce Pro (1/2 fittings)
Hydor L30 Pump (1/2 fittings)
Asetek Antarctica (10mm fittings)

Redan här är det ju mindre problem, men det är sådant man får leva med om budget inte tillåter nyköp, antar jag

Nu till lite frågor:

Behöver lite tips på hur jag bäst ska koppla allting. Går det att köra 10mm på allt och pressa på de större nipplarna eller måste jag köpa någon typ av "konverter"?

Vart kan jag köpa billig slang? Biltema/Clas Ohlson förslagsvis, men vilken slang bör jag satsa på?
http://www.biltema.se/products/prod....asp?iSecId=612
http://www.clasohlson.se Sök: Slang PVC eller dylikt.
Tar med mig skjutmått och så, så ni behöver inte tipsa om att det mäts olika (innerdiameter/ytterdiameter).

Går det att använda buntband som "slangklämmor" eller fungerar det inte lika bra som "riktiga"?

Funderar på vad jag ska använda för tillsatser. Glykol finns hemma så det lutar åt det om ni inte kan övertyga mig om att något annat är bättre.
Om någon har lust får ni gärna förklara vad skillnaden är mellan vätskor som man har hemma och de extremdyra vattentillsatserna som finns att köpa till vattenkylning.

Eftersom jag i nuläget inte har någon tank så tänkte jag köra med T-koppling. Är inte säker på om detta ingick i mitt begagnade kit, men vart kan jag köpa en sådan om det inte gjorde det?

Är också sugen på att, för enkelhetens skull, dra in kablarna genom plåten bredvid instickskorten (under fläkten bak i datorn), vad behöver jag till detta?

Gemensamt för samtliga inköp är att jag inte är intresserad av webbutiker då detta innebär två problem; dels frakt och dels väntetid. Alla affärer i Stockholmsområdet är dock av intresse, om ni har något emot de affärer jag föreslagit.
Finns det någon webbutik som kan skicka med brev mot förskottsbetalning kan det vara intressant också, men annars är det ju 69:- bara på postförskott... :/

Har säkert glömt någonting men då uppdaterar jag tråden, alternativt skriver till det i något inlägg i den samma.

Tack på förhand för alla oerhört givande svar 😉

/Blixten

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
956071
September 28, 2005 - 4:34 am
sp_Permalink sp_Print

Årka inte läsa allt nu på morgonen men.

Jag köpte min slang på OK/Q8 så åk dit med alla blocken och prova om allt passar med någon av deras slangar.

blirren
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
956226
September 28, 2005 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har hört att PVC inte är lika bra som silikon, varför? Vart finns i så fall silikonslang att köpa?

Grejerna kommer hem imorn 😀

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
957329
September 30, 2005 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Fördelen med silikonslang framför PVC är väl möjligtvis att den är lättare att böja, och inte lika lätt å få väck på, men tror inte du får speciellt stora problem med PVC heller, så länge det inte är VÄLDIGT trångt i datorn... nackdelarna med silikonslang är att den andas en del, kommer altså dunsta en del vatten från systemet, sen är silikon även lite "klibbigt" inte så lätt å få bort damm å hårstrån å så som kan hamna på slangen. Du borde kunna köra 10mm-slang och pressa på, funka för det mesta... beror ju förståss på vad du har för slang.. Buntband räcker nog att spänna fast slangarna med, speciellt om du kör 10mm på 12mm nipplar.. men tror inte det blir lika bra som slangklämmor

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 110
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL