frågor om minnen och volt|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
frågor om minnen och volt
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 16, 2005 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

2 st frågor för att vara exakt.
fråga 1: ska hjälpa kompisen med att bygga ihopp en dator (opteron 146, DFI bräda) och 2st Twinmos SpeedPremium BH-5 (med extra kylflänsar)
där är det väl så att 3.6Volt ger mest prestanda, men hur bra (dåligt?) är 3.6volt till BH-5 minnen långsiktit, kan man förvänta sig kraftigt förkortad livslängd? kommer dom hålla, 2-3 år som exempel?

fråga 2: Twinmos Originalminnen, i ska sitta i brorsans dator i en bräda som man kan ställa 3.2V (i windows visar den 3.23-3.25) ska man våga köra Twinmos original i 3.2V? jag har ju hört om andra som ahr pajat sina originalminnen, vad säger ni? vad är max man ska gå?

eXcore
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 411
978622
November 16, 2005 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

tror inte att det är så bra att köra vanliga minnen i 3.2.. så länge du har bra kylning så håller dom längre så om du ska köra 3.6v så fixa en fläkt över minnena.. det slits så jävla möe tack vare värmen..

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
978646
November 16, 2005 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror helt på vad du menar med "ger bästa prestandan".
Öka spänningen i sig leder ju inte till någon prestandaökning.

Att du däremot kan klocka minnena högre med en högre spänning stämmer.
Tyvärr kan man inte säga någon "säker" livslängd när man kör överklockar.
Minnen som är fetklockade @ 3.6V kan hålla i 10 minuter men kan även hålla i 10 år.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
978671
November 16, 2005 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

eXcore, okej, jag får hoppas att det är värmen som dödar och extrem volt, finns ju dom som har kört 4 volt ett tag och bänkat, och sedan ställt ner igen då dom såg att det inte gav något och dom har fungerat som dom ska efter det. BH-5 minnena är svala, eller som det stod i ett test "There is no need for a heat-spreader from our testing... even at 3.9v the memory is only warm and having some good airflow over the rams is sufficient to keep it cool-running." oj det var vid 3.9 😀
"- Even though the memory can run stably at 3.9v, there is not much improvement after 3.6v at this setting."

jag får väl öka stegvis, långsamt på standard minnena och analysera vad varge steg gör för prestandan.

SuperNova, jo jag är inte helt lost, jag har ju hållit på med överklockning i många år och läser mycket dagligen och gör mycket själv med mina, familjens och vänners datorer. men det var just dom här frågorna som jag inte hade något svar på, när man testar ett minne i en recenssion så är det ju svårt att skriva om det skulle må bra efter några år i 3.9V som exempel.

kylningen ska inte vara några problem på BH-5 minnena (ordentligt luftflöde och Revoltec RAM Freezer (Guld))
men det kan jag inte säga om brorsans burk direkt (skit chassi (från en P2 233MHz)
som tur var så sprang jag på en tråd på XS där dom varnade över att man kan bränna processorn om man ger minnena mycket spänning emn kör processorn i stock (gäller framförallt Rev. E)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 296
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL