Frågor om värme, spänning, NB och MOSFETs!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Frågor om värme, spänning, NB och MOSFETs!
Tower
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 14, 2003 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Har suttit de senaste dagarna och försökt få en stabil överklockad Barton 2500+. Får tillsvidare nöja mig med 200*11 med vcore 1,8. Verkar inte ha fått den bästa steppingen direkt :/
Har hursomhelst lite frågor...

1. Om jag kör prime95 med dessa inställningar får jag en fulload på 63* enligt Hardware Doctor. Jag har en alpha pal8045 + AS3 + 80*80 papst 19 dB på prollen. Dessutom en 80*80 papst + en 92*92 Zalman i chassit. Om jag söker runt på forumet så ser jag ingen som har i ens närheten av denna tempratur. Är inte min temp jävligt hög?

2. Har testat flera olika inställningar på FSB/Multipel när jag har klockat. 220*8 är ej stabilt, inte heller 185*12,5 för att nämna några exempel. Har testat dessa inställningar med diverse olika spänningar och timings. Prollen verkar inte tycka om hastigheter över 2200 överhuvudtaget. Frågan är nu om det är värt att skaffa passiv kylning på MOSFETs och eventuellt byta kylning på NB? Finns det någon chans att jag kan komma över 2200 om jag kyler dessa bättre, eller påverkar dessa bara FSB (vilket iofs också vore bra)? Tjänar man mest på att kyla NB eller MOSFETs? Behövs Kylning på SB också?

3. Enligt Hardware Doctor ligger min VIO runt 3,10V idle. När jag drar igång prime sjunker den ner mot 3,05-3,06. Det kan väl knappast vara bra? Ska inte denna ligga på 3,3V? Vad är VIO egentligen? Verkar inte gå att ändra i BIOS iallafall... Kan den låga spänningen här påverka klockningen och stabiliteten? Sitter på ett 300W nätagg, kanske är det som spökar.

Kan tillägga att jag även höjt vmem och vdd när jag har testat FSB över 200, dock utan stabilt resultat.

Många frågor var det. Hoppas jag inte glömde något och hoppas att någon kan svara på några av frågorna åtminstone 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 401
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL