June 21, 2004
Nu ska jag ställa lite frågor om vattenkylning (igen, folket i detta forum är väl trötta på mig nu med alla mina frågor om vattenkylning).
Nu är min vattenkylning på väg och i paketet finns bla Danger Den vattenblock till GPU, CPU och nordbryggan, en STOR radiator med dubbla 120mm fläktar och en Ehiem pump.
nu till frågorna:
1. Hur ofta ska man byta vatten?
2. Hur byter man vatten i ett slutet system?
3. Behövs det något mer än WaterWetter i de destilerade vattnet?
4. Hur gör man när man testkör systemet innan installation? (hur får man ström till saker...)
5. I vilken ordning ska alla saker sitta för bästa vattenflöde o kylning? (har köpt en tank som sitter i en "cdrom plats").
Skulle vara väldigt bra om ni kunde svara på alla dessa (kanske något dumma) frågor för detta är mitt första vattenkylnings system.
MVH
August 16, 2002
1. När du byter hårdvara är väl bra... Med kanske 6-12 månaders mellanrum räcker
2. Beror på hur ditt system ser ut... lättast är att ta pumpen o lägga i en hink eller nåt o sen dra ur en av slangarna så att allt rinner ner eller nåt...
3. Nopp... Du kan köra med typ 1/10 glykol annars för att döda alger o skit, iställer för WW
4. Antar att du menar vattenkylningssystemet, inte hårdvaran... Asså pumpen går ju direkt ur väggen, så det är ju bara o koppla i den så går den på...
5. Tank -> pump sen spelar det ingen roll... det viktiga är att vattnet rinner ner till pumpen eftersom pumpen inte suger själv..
June 21, 2004
Tack för de svaren! Nu är jag nog redo att sätta i mitt system men jag glömde 2 frågor:
1. När man ska fylla systemet med vatten för första gången sätter man bara igång pumpen då och börjar hälla i det destilerade vattnet i tanken o sen e de klart, eller? (med alla slangar o allt inkopplat förstås)
2. Ska man stänga av pumpen när man stänger av datorn för natten (jag gillar inte att ha på datorn på natten), eller ska den stå igång och dra runt vattnet hela tiden?
November 4, 2001
Jag byter slang och vatten asofta... (varannan vecka eller så samtidigt som jag städar ur allt, fläktar osv)
Gör man det så slipper man skit i systemet och så är det snyggare med helklara slangar (blir kondens på dem efter ett tag)
Sen varför inte? kostar typ inget att byta slang och vatten. Klart kostar väll en 10a eller så men men!
August 16, 2002
Spill wrote: [quote=SuperNova]
Gör man det så slipper man skit i systemet och så är det snyggare med helklara slangar (blir kondens på dem efter ett tag)
Kondens är väl någonting annat va?
Kondens bildas när kallt möter varmt, och då på utsidan av slangar och block.
mm, han menade nog klägg på insidan av slangarna...
2 Guest(s)