Fuinderingar kring klockning. Nybörjare.|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fuinderingar kring klockning. Nybörjare.
Svinet
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 28, 2012 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Mitt system

CPU: Komplett.se - Intel® Core i5-2500K Processor
Mobo: Komplett.se - Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
Ram: Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
Cpu fläkt: Komplett.se - Noctua NH-U12P SE2 CPU Kylare

Är det något mer som är intressant så lägger jag till det sen.

Original fläkten var kass så jag köpte en ny som jag är riktigt nöjd med. Efter det så började jag klocka lite och nu har jag kommit till en punkt där jag får massor av bluescreens och datorn klarar inte att köra prime-testen som den gör på lägre frekvenser.

Original är 100x33. volt på vcore är satt på auto och den ligger nån stans mellan 1.30-1.35v (x33-x43).

När jag ändrar till 100x45 så fungerar allt utmärkt. Volten ställs om till 1.36v och prime fungerar. Inga problem alls med tempraturer eller krashar. Detta var min första ändring och jag måste ha lottat något magiskt för att få allt att fungera utan någon vidare kunskap om någonting.

Nu vill jag ta nästa steg. Jag ställde om den till 100x48 och då börjar problemen. Windows kan inte ens starta. Ändrar volten till 1.4 och då får jag det att starta i alla fall. Men när jag kör samma test med prime så krashar datorn, hänger sig och bluescreen. Det enda positiva är väll att tempraturerna aldrig når någon märkbar orolig nivå alls tack vare den nya fläkten.

Testade att köra auto igen på vcore volten sen 100x47 istället för 48 men samma problem. Känns som jag har hittat en stabil nivå på 100x45 med vcore på auto och inga ändringar behövs alls för att allt ska fungera.

Är det bara att öka vcore volten eller måste jag mecka med minnena också? Vad är rimligt att man ska sätta vcore volten på? upp till 1.45?
efter 1.40 känns det lite oroligt men jag är oerfaren så det är nog det. Måste jag ändra multipliern från 100 till något annat och köra en lägre frekvens? Vad är att rekommendera ifall någon har ett liknande system som mig?

Det kanske finns en bra guide att rekommendera för lite overall-kunskap? Fått så otroligt mycket hjälp genom detta forum och är evigt tacksam 🙂

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1283618
September 28, 2012 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Oftast når man ett tak där det börjar krävas betydligt högre vcore och kylning för endast små steg uppåt. Min 2500K går till 4600 på 1.3V och 4700 gör den på 1.35, men sen börjar det krävas mycket mer vcore och värmen stiger. 4800 kräver runt 1.4+ och det är inte riktigt stabilt och temperaturerna blir lite höga, trots väldigt bra kylare (se sign). Jag kör normalt på 4600 med 1.3V vilket för mig är "swet spot:en".

Svinet
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
1283639
September 29, 2012 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

4500 är helt klart det mest stabila jag kan få datorn att köra på, till och med 3300 räcker för allt jag vill göra men man vill ju testa i alla fall :). Så fort jag försöker gå över till 46/47/48 så går det bara inte. Datorn krashar. bluescreens. prime hänger sig. Det enda jag har försökt med är att köra högre vcore volt men känns inte som jag vill gå över 1.410 och när det ändå inte fungerar att köra 48 på det så är det lönlöst.

Är det inget annat man ska pilla på för att allt ska fungera?

Henry de Kruijf
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 122
1283658
September 30, 2012 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Har du maxat din processor kan du ju alltid fortsätta att leka med minnena, eller grafikkortet för den delen 🙂

Eller varför inte testa något benchmark, och se vad du kan få fram för resultat.
Superpi 1M & 32M är ju klassiker, eller kanske wPrime 32M som bara tar några sekunder att köra..

Finns mycket att leka med 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 601
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL