Funderingar angående luftflöde inuti chassin!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Funderingar angående luftflöde inuti chassin!
SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
Member Since:
July 21, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 28, 2006 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena! Börja fundera över dethär med luftflöde, blir irriterad över hur fel många chassin är designade när det gäller kylnning, borde man ha flera "intake" än "exhaust" fläktar, eller kanske tvärtom eller lika många?
Ett ex:

I mitt fall (var det enda jag kom på):

Jag har ett Antec P180, men om ni kollar på bilden så ser ni att luftflödet inte är speciellt bra, tror jag åminstone.
Öppna bilden i en ny flik!

[Image Can Not Be Found]

Vi tar den nedre kammaren först,LFFen följer inte med chassit, och jag har heller ingen där, gick inte att installera fastän det ska gå, jag tror inte heller att det behövs eftersom LMF (kom med chassit, CFM = 36, 48, 60) finns där, den tar in luft, medan fläkten på PSUn blåser ut. När det gäller den övre kammaren så kommer problemet.

Där kan man montera in en fläkt, har jag gjort, först en ADDA, sedan en GlacialTech, och snart en Tricool, 120mm. URFen och UTFen är båda standard, 120mm, CFM = 39, 56, 79, och funkar som exhaust. När det gäller det röda krysset så menar jag den svarta plasten som syns, den finns inte mera, det har varit en del av en VGA duct som skulle kyla graffet, den skulle ta in luft från den del jag ringat in med rött. Luftflödet har jag ritat med blått, desto tjockare, desto mer luft går den vägen (detta är förstås bara en uppskattning från min sida). Plus att vi ännu har graffet som blåser ut luft, åtminstone i mitt fall, ändras väl när jag byter kylare till det.

Så vi har 1 intake och 3 exhaust, men borde man inte få bättre kylning med ännu en fläkt i den övre kammaren som skulle fungera som intake? I mitt fall så borde det bli bättre av det, för nu måste URF och UTF fläkten ta luft någonstans ifrån, vilket borde vara den nedre kammaren. Så fort jag får min Tricool tror jag att jag sätter den på max och UTF och URFen på min, men borde det inte vara bättre med en till intake i fronten, tex en Tricool 120mm, ställa in den på Medium, och sedan lika med UFFen, URFen och UTFen för att på så sätt få ungefär lika mkt luft in som ut?

Angående området jag ringat in i rött så är ju den helt onödig, kanske till och med förstör den för kylningen eftersom en del luft slipper o blåsa ut där. Funderade på om man skulle försöka ordna en intake här, men eftersom den sitter rakt ovanför PSUn så tror jag inte det är ngn bra ide. Tejpade igen den tillsvidare.

Detta problem har jag också sett på många andra chassin, tex idag såg jag ett som hade PSUn högst uppe, där den sitter i de flesta fall, denna hade en 120mm fläkt, under den fanns det en 120mm som fungerade som exhaust + ett X1950XTX som fungerar som exhaust, medan det fanns en 80mm i fronten som fungerade som intake!
Det är ju rent käpprätt åt h*****e med chassin idag!

Har någon ide om hur man borde göra med dessa chassin?

Äntligen klar, förstår inte hur jag alltid lyckas få mina inlägg så långa!
PS! Beklagar den dåliga bilden, ritade den på 10 min i paint.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1097843
November 28, 2006 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

personligen så tycker jag att det här är ett mycket bra konstruerat chassie. Just att den blåser kallluft direkt på PSU:n som sedan försvinner ut i rummet. Istället för det klassiska att PSU:n får den varmaste luften och därmed behöver bättre kylning = låter mer. På det HTPC chassiet jag har så har dom löst detta på ett, enligt mig, ypperligt sätt:
https://www.nordichardware.se/.....38;id=1413

VGA ducten är la till för att kyla ner grafikkortet? är ju den tillsammans med processorn som alstrar värme.

Personligen så föredrar jag om ett chassie har fler exhaust än intake, luften kommer alltid in på något sätt ändå i lådan, och det är den varma luften man vill bli av med

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1097852
November 28, 2006 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har pysslat länge med kylning och jag går efter en egen princip:

1. Jag vill ha ett övertryck i lådan med FILTRERAD luft. Dvs jag har mer luft in än ut. Det fungerar egentligen lika bra med lika mycket in som ut men det är ofta svårt att få exakt så går man på övertryck är man säker.
Anledningen till detta är dammet! Har man undertryck suger det in luft i alla hål/springor, denna luft drar med sig damm. Genom att ha en litet övertryck av "filtrerad luft" slipper man allt damm. Dammer drar ner kylförmågan mera än vad lite lägre luftflöde gör.

2. Jag föredrar den "gamla" designen" där agget sitter högst upp av ett par anledningar.
*Problem med kablade kan undvikas (inget jätteproblem men kan vara jobbigt)
*Då dagens agg ofta har en stor fläkt på undersidan suger agget ut luften "uppifrån ner". Pga detta blir luftflödet i tunnel (flödet från intagsfläkten typ 120mm) hämmat. Dvs 120mm fläkten i fronten pumpar på för fulla muggar trotts att mycket av flödet stoppas upp av aggets "kortsida".
Även om det sitter en 80mm fläkt på kortsidan så stoppas flödet upp...
*När agget sitter i botten tenderar det till att bli dammigare snabbare än om det sitter i toppen. Agget är jobbigare att rengöra än tex cpuflänsen och andra kylare i datorn.

Kort sagt, att ha massor med fläktar som suger ut luften utan intag är bara onödigt då flödet bara ökas marginellt.
Ett bra råd är att ha god cirkulation och filtera luften då dammet ställer till det!

Jag har ett chieftec CX chassi som jag är supernöjd med. Kylningen av hårddiskarna är helt underbar. 2x92mm (i sidan) som suger in luft rakt på hårddiskarna. Ut är det 2x80mm vilket jag funderar på att göra om till 1x120mm. När det är dags för rengöring tar man bara av sidplåten och tvättar av fläktfiltret och torkar av fläktarna, kan inte bli enklare. Att ha filtret i fronten som jag har på mitt Sonata II chassi är betydligt jobbigare att rengöra, lika så fläktarna.

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
Member Since:
July 21, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1098128
November 29, 2006 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

När det gäller dammfilter så måste jag säga att P180 har faktiskt ganska effektiva dammfilter, men efter ca 2 veckor måste man rengöra för att det inte ska bli för mkt där, när jag kör prollen @ stock, o min 9500 på min så går CPUn i ca 34 grader vid 50% belastning, så det är ju inget problem, men när jag får min nya Tricool så kommer jag att försöka få upp prollen över 3.6 som var mitt senaste rekord förrän jag slutade, ville inte gå längre då, temp på 70.

Men hur ska man tex göra med ett chassi som har rum för en 120mm på baksidan, en 80mm på framsidan + PSUn i toppen?

Råkar vara på praktik från skolan just nu fram till jul, det kom in en kund till butiken idag med sin burk o sa att den slocknar när man spelar spel. Jag började fundera på om nätdelen inte räcker till, eller om det beror på överhettning. Hans system:

- Asus *****, s939
- Athlon 4000+ om jag inte minns fel
- 2 * 512 RAM, DDR 400
- GeForce 6800 GT, eller så var det Ultra
- Colors IT 420W PSU (crap)

Jag kopplade in burken, startade upp, letade fram nåt spel, hittade NFSMW, lade grafiken på max o började spela, efter drygt 15min hade den ännu inte börjat krångla, så jag började mer o mer tro på överhettning, kände på ena sidan på burken, och JAAA, den är överhettad. Tog loss ena sidan på chassit, CPU fläkten snurrade, grafikkortfläkten likaså, men inte PSUns. Kul! Pga att han endast hade en exhaustfläkt o ingen intake så överhettades den. 3 sek senare slocknade skiten. Åtgärde problemet genom att installera en ny PSU, tyckte att den fortfarande gick lite varm, så jag lade dit en extra exhaustfläkt, frontpanelen var ett rent h*****e att få loss så den fick bli exhaust istället.

Efter att fläkten var installerad så försökte jag starta den, men den pipade! WTF!!! Gjorde den inte tidigare! Hade ingen manual, så jag testade att ta ut ena minnet istället, o se på fan, den startade! Pga en j**** fläkt som krånglades, så har han antagligen en minnesmodul kaputt! Skulle ha gått att undvika med 1 (EN) fläkt till i systemet! Ska kolla med memtest i morgon om det faktiskt är kaputt.

SLUTSATS:

- Köp ett ordentligt nätaggregat från första början.
- Ha fler än en fläkt i burken som fungerar som exhaust/intake

Varför skriver jag så långa inlägg?!?!? Minns att jag hade nåt annat jag tänkt säga i början på detta inlägget, men vet inte vad!??!!? Tror jag börjar bli dement...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 304
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL