October 24, 2003
Tja!
Jag vet att det är långt att läsa, men jag skriver hellre mycket nu istället för att göra 10 inlägg senare i tråden.
Dåså, jag ska se till att ha ett fungerande vattenkylningssystem i höst. Behöver lite hjälp av er :] Förresten, om detta passar bättre under köpguiden, så får en moderator gärna flytta tråden.
Tänkte bara säga att detta vattenkylningsprojekt är för att få prestanda, inte att få tyst på datorn och sånt trams, det behöver inte heller se jättebra ut (så allt behöver inte få plats i chassit, t.ex.). Nu är ju allting relativt, så även om det inte behöver vara tyst, så ska jag ju inte försöka få det att låta som en dammsugare eller se ut som f*n. Huvudsaken är att det presterar bra!
Detta är vad jag har tänkt mig, nu vill jag ju att ni, som är experter (:]), rättar mig samt ger råd och tips :/
CPU-block : D-Tek WW Alu
GPU-glock : D-Tek VGA Cooler
NB-Block : D-Tek "FSB" Northbridge
Pump : Eheim 1***
Radiator : Skroten?
Vattenreservoar : ?
Slang: Silikonslang? Tygonslang? PVC?
Adapter till CPU-blocket för S478.
Blocken har jag väl i stort sett redan bestämt mig för, de presterar bra, och jag gillar dem. Däremot pumpen, en tyst, stabil och fin Eheim, men vilken modell behöver jag för att driva allting med bra flöde?
Nu till det värsta, radiatorn, jag är helt såld, det enda jag vet är att jag vill ha en "stor" som kyler "bra", skroten eller? Hjälp!
Nåt att ha vattnet i? Idéer? Köpa eller hitta på nåt fyndigt? Jag bör dränka pumpen?
Slang, Tygon ska inte gå att böja lika bra men vara "tätare", eller hur är det?
Nu kommer jag inte på mer. Tackar på förhand! :bok:
//Johan
July 28, 2004
Antar att du ska ha en radiator som har minst 2*120mm fläktar på sig.
Bäst att du köper en eheim 1250, den låter faktiskt nästan ingenting.
Jag la lite skumgummi under(sånt som brukar ligga underst i moderkorts kartonger)
och den är nästan ljudlös, man hör den bara om man har örat ca 10cm ifrån.
Dessutom tror jag att vattenblocket du ska köpa är gjort för pumpar med högre flöde.
Radiatorn vet jag inte riktigt, en black ice extreme 2 är nog helt ok.
Om man köper ett värmepaket på skroten vet man
inte hur mycket flödesmotstånd det är.
Dock så har jag inte så stor kunskap om värmepaket från bilar,
någon annan som kan svara på radiator frågan kanske?
En vattentank är både praktiskt och (kan) göra lådan snyggare/tuffare.
Med en tank slipper du fylla på med vatten så ofta,
och själva påfyllnaden är mycket lättare.
Jag körde på denna tank: http://www.overclockers.se/cat.....ts_id=1075
bild på tanken monterad: http://sn.blogdns.com/gallery/.....818?full=1
Slang är det oftast delad mening om, jag har en polare som kör
med pvc slang köp nere på biltema, han har haft det i 2 år
utan några som helst problem.
Men det är väl upp till var och en, är antagligen bättre med tygonslang
eftersom det inte viker sig lika lätt.
Frågan är om det är värt det, så himlans dyrt.
btw, du kör 1/2 tums innerslangs diameter på allting va?
October 24, 2003
Äntligen någon som svarar, och en nykomling? Välkommen till NH 🙂
Ja, Minst ett par 120 mm fläktar sen så har jag väl lite andra fläktar jag kan slänga på också. Ok, en Eheim 1250 noterat, du menar bubbelplast eller?
Mm, en sån tank har jag tittat på. Verkar väl bra, jag har iaf 3 st 5.25"-platser lediga så det är ju lugnt med det också. Men ska jag Eheimen i tanken i så fall? Eller det går inte va? För stor.
Först tänkte jag silikon, men 150 kr / m. Hur många meter slang går åt? 1? 3? 5? PVC är ju _lite_ billigare om man säger så!
Japp, 1/2" har jag tänkt mig,ja!
Behöver fortfarande hjälp med radiatordelen, nån som känner sig manad?
April 18, 2003
Ja tycker du ska ta en från skroten, nån stor =)
Själv kör ja en från en Nissan Micra, har ja för mig att det var.
Med den kyler ja både processorn, grafikkortet och två hårddiskar, fläktlöst!
Fast det blir iof rätt varmt, men om man sätter en fläkt på den så funkar det ju bättre iaf.
Det får väl iaf plats minst 4 st 120 fläktar på den =)
Här e lite bilder iaf
http://hlan.no-ip.com/dator/
October 24, 2003
mIIIke wrote: Ja tycker du ska ta en från skroten, nån stor =)
Fast det blir iof rätt varmt, men om man sätter en fläkt på den så funkar det ju bättre iaf.
Här e lite bilder iaf
Okok, ser bra ut 🙂
Men det där med flödesmotstånd, som najken sa? Det är inga problem eller? iaf inte om jag köper en Eheim 1250?
June 28, 2001
mIIIke wrote: Ja tycker du ska ta en från skroten, nån stor =)
Här e lite bilder iaf
AH ! dom hårdiskkylarna är Precis vad jag är ute efter, hur har du gjort dom ? eller har du hittat dom på nånting annat ?
och vart fick du tag på Y kopplingen ? jag hittade en sådan som skulle kosta mig 44kr st, inte en chans att jag köper 2st för nästan 100kr !
April 18, 2003
Mind wrote: [quote=mIIIke]Ja tycker du ska ta en från skroten, nån stor =)
Här e lite bilder iaf
AH ! dom hårdiskkylarna är Precis vad jag är ute efter, hur har du gjort dom ? eller har du hittat dom på nånting annat ?
och vart fick du tag på Y kopplingen ? jag hittade en sådan som skulle kosta mig 44kr st, inte en chans att jag köper 2st för nästan 100kr !
Hårddiskkylarna fick ja me när ja köpte radiatorn, så ja vet inte riktikt hur de är gjorda, men skulle tro på nå aluminiumrör som är borrat igenom eller nått..
Sen satte ja bara ihop de me lite buntband =)
Y-kopplingen fick ja me när ja köpte rbx-blocket.
April 18, 2003
Mind wrote: uh jaha finns det sådana saker i bilar, antar att jag får försöka göra egna då.
du vet inte vilken bil kylaren kommer ifrån va ?
eller vad hdd sakerna dom gjorde på bilen ?
Hehe, nej asså ja köpte radiatorn genom annons här på nh, alltså inte från skroten, och blocken e inte från nån bil, inte vad ja vet iaf.
Han som jag köpte radiatorn från hade fått med blocken, när han köpte radiatorn.
Om du förstår 😀
Radiatorn är från en Nissan Micra. Var svart på sidorna när ja köpte den, men ja tyckte de blev finare med silver =)
2 Guest(s)