March 31, 2002
Hur fungerar VCool 1.8?
Lurar programmet datorn att tro att tempen är lägre än vad den igentligen är, eller sänker den verkligen temperaturen på processorn? Jag installerade VCool 1.8 och tempen sjönk med 10-15 grader på en gång.
Verkar lite skumt. Om det vore så enkelt borde alla processortillverkare kasta sig på denna produkt.
[ Detta Inlägg ändrades av: MinuteMan den 2002-05-12 23:13 ]
March 31, 2002
January 21, 2002
jag vet inte heller exakt hur VCool fungerar. Men jag tror att det stänger av en del onödiga processer som GreK sa när de inte behövs. Du får alltså en låg temeratur när du inte belastar datorn hårt. (typ vid surfning).
Men när dessa saker behövs t.ex när du gör saker som kräver mycket av datorn aktiveras dessa igen. Testa och kör 3DMark ett tag så ser du att tempen ökat en hel del.
January 6, 2002
att vcool försätter delar av processorn i viloläge påverkar prestanda.
det som försämras mest är benchmarks som mäter hd-prestada då vcool hinner stänga av delar som behövs för att skicka data från hd:n till minnet.
annars är det bara 0.01% försämring vid vanligt datoranvändande.
står mer om det på vcools hemsida
February 10, 2002
i de flesta/alla ? x86 processorer finns det en instruktion kallad hlt (halt) som används för att sätta delar av proc. som inte används i "viloläge" vilket medför lägre effektutveckling/temp .... men för att detta ska fungera fullt ut så måste det vara även "enabled" i BIOS (specifikt i några pci-register) och även i OS't ( WinNT/2K/XP använder hlt, Win9x stödjer det inte).
Med intel's proc. så fungerar det direkt ( stora tempskillnader mellan idle / max belastning )
men med amd's proc. så måste man antingen gå in och ändra pci-registret för hand(WPCREDIT) eller använda ett tredjeparts program = vcool
Edit: självklart så gäller ju tempsänkningen bara idle-tempen ... vid maxbelastning så används ju hela proc. så då finns det ju inget att sätta i viloläge 🙁
[ Detta Inlägg ändrades av: MorRa_28 den 2002-05-14 15:42 ]
June 8, 2001
2 Guest(s)