August 11, 2004
Minnestillverkaren G.Skill brukar ofta producera riktigt bra minnen och denna gången har jag fått chansen att testa deras RipjawsX-serie. Just denna modell är specifierad till 2133MHz med 8-9-8-24 timings och är speciellt anpassad för Sandy Bridge.
Bilder på minnena, dess förpackning och tillbehör:
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Förpackningen till minnena består av en vanlig wellpapp-låda med något enstaka tryck på och innehåller inte mer än minnena och den medföljande kylningen. Det är långt ifrån något negativt, personligen föredrar jag en mindre smidigare låda utan tryck som möjligtvis skulle tilltala någon som inte än fyllt tvåsiffrigt. Kylningen som medföljer är tyst och fungerar bra, men monteringen är inte den stabilaste och eftersom ramen är av metall är det inget man vill ha löst i chassit. Men det är trots allt bara kuriosa och det som är intressant är hur minnena presterar.
Test på socket 1155
Intel Core i7 2600K
ASUS Maximus IV Extreme
ASUS GTX 580
OCZ Core v2 30GB
Cooler Master Silent Pro Gold 1200W
Jag började testa minnena på Sandy Bridge-platformen eftersom de är speciellt ämnade för denna. Efter lite snabba tester konstaterade jag att det är CAS 6-7 samt tRCD 8-9 som gäller med dessa minnen vilket är helt i linje med andra Powerchip-baserade minneskit. Optimal spänning visade sig vara ganska precis 1.8V. Nedan är resultaten som uppnåddes.
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Vid 105Mhz referensklock ville inte processorn som användes vara med längre vilket gjorde tester vid högre timings ganska orelevant. Vid över 1100MHz 6-9-6-20-1T är prestandan riktigt imponerande och jag körde en runda i SuperPi 32M med mycket hög effektivitet. Med lite mer tweakande skulle det gå att komma under 6 minuter med lägre än 5.5GHz. Lägsta processorfrekvensen som använts för att komma under 6 minuter är vad jag sett 5491MHz.
Test på socket 1366
G.Skill var snälla nog att skicka två uppsättningar av dessa minnen så tester även kunde göras med tre minneskanaler. Testsystemet för socket 1366 såg ut som nedan.
Intel Core i7 990X ES
ASUS Rampage III Extreme
ASUS GTX 580
OCZ Core v2 30GB
Cooler Master Silent Pro Gold 1200W
Med 6-8-6-20-1T timings var resultatet väldigt likt det på Sandy Bridge, möjligtvis ännu bättre eftersom tre minnen användes och de var SuperPi 32M-stabila i endast 3MHz lägre.
1032MHz 6-8-6-20-1T 1.8V
[Image Can Not Be Found]
Minnena ville inte mycket över 1050MHz oavsett timings på S1366 och att öka till 6-9-6-20-1T för ynka 20MHz skulle givit lägre prestanda.
Hur som helst anser jag att dessa minnena väl kan hävda sig mot de med Elpida Hyper-kretsar. För att visa det testade jag minnena mot ett kit med Hyper-kretsar i 1GHz med karakteristiska timings.
August 11, 2004
Uppdatering på MSI Big Bang Marshal med cpun på kväve (~-50*C för mer bclk).
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
hirsch;1263853 wrote: Verkar som ett riktigt trevligt minneskit, har spanat lite på dessa men kan inte riktigt avgöra ifall man ska investera i ett par nya (tråkiga & traditionella) Dominator GT's istället.
Nyare dominators sitter det samma chip på har jag för mig, så det är bara gå efter pris och spec 🙂
1 Guest(s)