December 23, 2000
jag funderar på att fixa något peltier element till min taisol som kommer om en vecka...typ en 85W...taisolen kyls med en ys tech 26CFM och en SUNON 120CFM.
Fopen som jag har just nu är kall i fulload...så då tänkte jag om det skulle gå att köra med en 85W peltier och kyla min tbird [email=750@975mhz]750@975mhz[/email]
Min processor ger 59,1 W värme och då borde det ju gå att köra ett 85W element...
och inte bara med 120W och över...
Vill ha förslag..
December 23, 2000
jodå, det skulle funka... i teorin... precis som allt annat smart man listar ut..
Men... vad driver du peltiern på ? 12V ? hmm.. då har du först ca 76,5 Qc kvar...(kyleffekt av peliter) o.s.v du kommer att få ett realistiskt deltaT på kanske 10 grader mellan kall och varm sida på peliter...
Frågan är då om inte kylflänsen kommer att bli kanske ca 10 grader varmare på grund av den extra värmeutveckling (processor+peltier) Allt som allt resulterar det i att processor kommer hålla ungefär samma temp som utan peltier.
Men testa! Det är det enda som fungerar Som sagt teorin stämmer inte alltid med verkligheten Finns riskt för att det t.o.m blir varmare med peltier än utan...
[ Detta inlägg ändrade av peter 2001-04-16 21:55 ]
April 2, 2001
Jaaa, Voodoo borde nog ta och kyla ner sin hjässa!!!
Nje men ärligt en gång till, det är ju itne så svårt att räkna på det hela, förutom att det är omöjligt!
85w på en duron ger litta granna, men knappast lönt!
På en T-fågel är det till att tänka om, om du vill höja spänningen i alla fall!
Men visst, det där lilla extra kan ju faktiskt räcka för att Duronen ska fatta att det är över Gigahertzen den ska vara!
March 7, 2001
2001-04-16 18:51, skrev Axzell:
jag funderar på att fixa något peltier element till min taisol som kommer om en vecka...typ en 85W...taisolen kyls med en ys tech 26CFM och en SUNON 120CFM.
Fopen som jag har just nu är kall i fulload...så då tänkte jag om det skulle gå att köra med en 85W peltier och kyla min tbird [email=750@975mhz]750@975mhz[/email]Min processor ger 59,1 W värme och då borde det ju gå att köra ett 85W element...
och inte bara med 120W och över...Vill ha förslag..
Lycka till...
1 Guest(s)