Nej, det är ingen dum tanke. En del arbete krävs och en del kunskap. Men hittar man bara en tillräckligt kraftig så är det alldeles ypperligt sätt att kyla på. Mycket effektivare än t.ex. peltiers.
Tekniknörd som gillar att träna.
August 1, 2001
Freon finns hos närmaste bilverkstad som kan reparera AC på bilar. Men den måste som sagt vara ganska kraftig och kommer nog att få jobba rätt hårt. En vanlig kylskåpskompressor är väl inte speciellt kraftig. Freon är för övrigt vääääldigt dyrt så bered dig på en chock.
August 6, 2001
Jag har byggt en sån anläggning åt en kompis, totalkostnad ca: 1000:-, fungerar hur bra som helst men låter för jävligt. Vi ska flytta kylaggregatet till källaren istället. Man kan ju, om man vill, kyla vatten/glykol/sprit och låta det cirkulera. Jag byggde med direktverkande kyla, mao. köldmediumet kyler professorn direkt...Ett lämpligt köldmedium att använda är R134a som kostar ca: 90:- + moms. Ett kilo åtgår ungefär till ett direktverkande system med kompressorn ståendes bredvid datorn. Allting måste oxo isoleras MYCKET noga eftersom det bildas kondens på kylrören.
Memory: 64 KB
Sound: 3 Channels
[ Detta Inlägg ändrades av: Daun den 2001-08-20 20:03 ]
June 6, 2001
ok.
Eftersom jag inte är någon kylmontör så kanske det är lite overkill. Men det vore ju tuft och få vattnet ner mot 0 punkten, utan någon peltier..
Det är ingen som sett nån artikel om hur man bygger ett sådant system.
Det kan ju inte kosta mycket att sköpa ett kylskåp från skroten.. iofs så kanske dem inte funkar..
Ett spännande projekt vore det iallafall.
March 20, 2001
On 2001-08-20 19:59, Daun wrote:
Jag har byggt en sån anläggning åt en kompis, totalkostnad ca: 1000:-, fungerar hur bra som helst men låter för jävligt. Vi ska flytta kylaggregatet till källaren istället. Man kan ju, om man vill, kyla vatten/glykol/sprit och låta det cirkulera. Jag byggde med direktverkande kyla, mao. köldmediumet kyler professorn direkt...Ett lämpligt köldmedium att använda är R134a som kostar ca: 90:- + moms. Ett kilo åtgår ungefär till ett direktverkande system med kompressorn ståendes bredvid datorn. Allting måste oxo isoleras MYCKET noga eftersom det bildas kondens på kylrören.
Har du några bilder på systemet? eller mer fakta?
August 18, 2001
Mmmm inte mickla med gamla kylskåp.
Mer än en som strykit med av det..
Måste man inte ha licencer och skit för att handla freon?.
LÅter som en dålig ide..
Nu har det kommit nya direktiv som gör att ett hemmabygge som inte är CE märkt kan ge upp till 100 000 i böter om det skulle skita sig...
December 27, 2000
var inte en sån pessimist Tha_hool =(
klart han skall mixa me sånt.. mixa som fan
btw. http://www.ocshoot.com har en artikel där dom dribblar med ett kylskåp som kylning, inte så detaljerat.. men man ser principen iaf.
December 20, 2000
1 Guest(s)