January 18, 2003
Hej!
Jag har lite problem med att överklocka min dator... Just nu kör jag i 450mhz (100mhz bus x 4.5) och när jag ökar bus hastigheten till 112mhz så startar datorn men inget händer. Skärmen får ingen signal, hårddisken arbetar inte osv... jag har också provat att klocka ner den och det funkar perfekt, men jag vill ju att den ska vara snabbare . Tempen ligger bara på 27 grader när jag kör i 450mhz så den ska väl inte vara något problem med.
Snälla hjälp!
Jag har:
450mhz Athlon k6-3
ecs elitegroup modell: p5vp-a+ moderkort
192 mb 133mhz sd-ram
creative tnt2 ultra 32mb
January 13, 2003
Men öka inte så mycket på en gång då.....
Just symptomet på att du inte får nån signal till monitorn är pga att du klockart för mycket eller felaktigt....
Dra i stället upp fsb lite i taget.... ta en hz åt gången, så märker du när systemet inte vill starta eller blir instabilt...
December 11, 2002
hmm jag vet inte riktigt. men när min prolle pajja så blev det exakt så. datorn gick igång men inget mer. skärmen fick ingen signal osv osv. iof behöver inte det va samma för dig? du kan ha klockat för mycke så att processorn blivit lite för varm. nu snackar vi precis på grensen. d märks inte sen. jag gjorde så.. det syntes bara lite lite lite på prollen att den hade blivit för varm. men som sagt det behöver inte vara så i ditt fall!
July 30, 2002
paddanx wrote: har du PC100 minnen eller PC133??? för PC100 kanske inte fungerar i 112. Annars verkar det som att du har en CPU som inte gillar klockning... 🙁
tror precis som paddanx att problemet ligger här... PC100 minnen brukar inte vara allt för heta att klocka =/
February 24, 2002
Har klockat upp en k6-3 300 Mhz till 380 Mhz.
Jag kunde inte öka fsb´n så jag fick sänka den, öka mulipeln och vcoren.
Jag kör 95 * 4 på den eller 100 * 3.5.
Försökte med 112 * 3 det gick en gång men kunde inte gå tillbaka till det efter det när jag förökte gå vidare.
December 7, 2001
paddanx wrote: PC100 kanske inte fungerar i 112.
ta me fan att de går! ja körde min gamla celeron 266 me pc66 minnen i 114 mhz... kom fan upp i 448 lr nått... me ett i440bx... min polare har en 500 mhz:are på ett i440lx.. fast lx versionen klara bara 66 fsb så hans prolle går bara i 333 mhz seg som fan
February 24, 2002
NES_Boy wrote: Det beror INTE på processorn utan på MODERKORTET!!! och jag kan inte köra på högre än 100 FSB på mitt MODERKORT!
Ja precis det är moderkortet som styr i sådana lägen, procesorn klarar säkert av mycket högre fsb än 100 Mhz. Men om det inte går så är det ju bara att öka multipeln och då säger processorn stop när den inte kan gå längre så enkelt är det bara.
2 Guest(s)