March 31, 2003
Hej
Jag har en Asus mk51kr. I den sitter det en CPU Amd Turion 64 x2 1800mhz
och en GPU Ati mobility HD 3470. Denna GPU ska ha Core clock 680mhz och Memory clock 400mhz (800mhz)
Har programmen Msi afterburner och GPU-Z, samt Furmark.
I Msi afterburner så visas siffrorna att gpun går i 680mhz, samt 400mhz,
men i Gpu-z och Furmark så visas 50% av dessa värden. Alltså 340mhz, samt 200mhz.
Om jag klockar grafikkortet i Msi afterburner med tex. 40mhz på core, så höjs värdena i Gpuz-z och Furmark till 360mhz. Alltså 50% av höjjningen.
Så frågan är. Går min Gpu i 50% eller visar dessa 2 program fel värden?
Har också en "knapp" på datorn som man får välja om cpun ska gå i 900mhz eller 1800mhz. Men den ändrar
ej värdena på gpun.
August 18, 2003
Vad gör du när du ser dessa siffror? är det vid idle med bara skrivbordet och gpu-z öppna?
Isåfall är det med största sannorlikhet kortets nedklockade 2D läge för att spara energi när ingen riktig 3d grafik körs.
Försök göra en koll när du har ett spel eller något du vet använder riktig 3D grafik startat och se om du får samma siffror då.
March 31, 2003
I idle så visar Gpu-z dessa värden. Core 337mhz. Memory 198mhz.
Om jag kör igång Furmark och gör benchmark så visar både Furmark och Gpu-z Core 337mhz, memory198mhz.
Så ingen ökning blir det. Provade dessutom att klocka upp grafikkortets gpu med 150mhz, men då råhängde sig allt =)
Skitmärkligt. jag vet inte om gfx kortet går i halvfart eller inte.
March 31, 2003
March 10, 2003
Ati mobility HD 3470 - Dvs laptop. Hur är det med temperaturen? Gällande knapp på datorn, så är den säkert knuten till någon strömsparfunktion. Bios inställningar eller drivrutiner kan påverka detta.
Är drivrutinerna ifrån din tillverkare eller har du tankat dem från annat ställe. Sedan så är inte alltid grafikkretsar lika klockade på alla laptops. Men står det på
din tillverares sida att det skall gå i 680 så bör det ju vara så.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)