July 16, 2001
För att kunna vända sig till reklamationsnämnden i detta ärende så måste du kunna bevisa att felet funnits redan vid tillvärkning. En prolle bränns inte såvida man inte klockar den. För att ta ett exempel, du köper en bil och låt oss säga trimmar den ganska kraftigt. Detta leder till att motorn säckar ihop totalt. Tror du då att du kan gå tillbaks till tillverkan eller butiken och få en ny bil eller pengarna tillbaks?! Pengarna tillbaks kan man få i tio dagar, efter det så övergår det till service, dvs reparation eller utbyte såvida felet f-nns där redan vid tillvärkning.
December 20, 2000
July 16, 2001
Till Daniel.
Om jag får in en prolle som kund påstår vara trasig så kommer jag (såvida garantin fortfarande gäller) skicka iväg den till tillverkaren eller en service verkstad för test. Dvs jag måste först få godkännt av dem innan jag kan ge kunden ett utbyte. Skulle jag inte göra på detta sätt så kan jag i slutändan bli sittanda med en helt oanvändbar prolle plus att man förlorat en massa pengar inte bara på prollen utan också genom att man lagt ner en massa tid på något som ej gett resultat.
December 20, 2000
April 1, 2001
On 2001-07-17 09:24, nemOne wrote:
Eftersom att en tbird AXIA 1ghz utan problem skall klara 1300 med den kylning jag har i burken borde det vara något fel, vid tillverkning, på den prolle jag fick.
Därför känner jag att jag hr all rätt attr dra en vals alt. klaga otroligt mycket för att få en ny prolle
Det är riktigt att en Tbird AXIA 1GHz KLARAR så mycket. Men om den inte skulle göra det så är det inget fel på den typ.
ÅF byter inte en processor som går sönder när man överklockar! Sen vilken stepping (läs version) på processorn det är skiter ju ÅF i.
February 10, 2001
Har bränt 2 stycken prollar. Ena gången redigt ruskigt och fått dem utbytta båda gångerna.
Men så falll ÅF du menar att ert företag förmodligen inte skulle ge garanti för en bränd prolle? då kan du juh berätta vilket företag du jobbar på så kan vi svartlista er.
Svara mig på detta.
Sven (14år gammal) köper en prolle för sina sparpengar och glad i hågen går han hem och instalerar den. Där gör han en tabbe och råkar inte få på flänsen bra nog.
1minut senare bränner den. hjärtat i hallsen springar han bort till ÅF's lokaler och undrar vad det e för fel (han har datorn med sig) ÅF konstaterar snabbt att prollen e bränd. Jaha valet i kvalet ska de byta prollen eller låta den stackars ungen gå hem med ett lik till pc bara för att några o/cers sitter och bränner prollar var 3dje minut?
Hum kanske lite överdriven historia men ni fattar vad jag menar.
(rätt svar här kan man diskutera om det var en dum unge som inte kunne sätta på flänsen ordentligt men det e också ett misstag)
Visst jobbit för ett företag att byta dem hela tiden men då borde ni gå ut och säga att man inte får göra det och om man gör det får man skylla sig sjäv. För jag har dock f-n aldrig sett någon sådan varning.
July 16, 2001
Svaret på frågan hurvida garanti gäller e ganska enkel. Detta vet förmodligen alla redan, men följer man inte de föreskrifter som tillverkaren anger så kan det bli så att man blir nekad. Vi återförsäljare brukar i stort sätt alltid tillverkarens garantier. Svar på Paddda's fråga. Följer han bara tillverkans anvisningar så ska det inte vara några problem att byta ut prollen, det han förmodligen måste göra då är att få den DOA'd av tillverkaren. Eller så kan han få hjälp av ÅF att göra detta (tar längre tid). Hurvida han skall göra det själv eller gå via ÅF beror på vad tillverkaren har för rutiner. När vi som ÅF hänvisar till tillverkaren så gör vi inte det för att vi e lata eller försöker vara otrevliga.
April 24, 2001
On 2001-07-17 11:44, paddda wrote:
Har bränt 2 stycken prollar. Ena gången redigt ruskigt och fått dem utbytta båda gångerna.Men så falll ÅF du menar att ert företag förmodligen inte skulle ge garanti för en bränd prolle? då kan du juh berätta vilket företag du jobbar på så kan vi svartlista er.
Svara mig på detta.
Sven (14år gammal) köper en prolle för sina sparpengar och glad i hågen går han hem och instalerar den. Där gör han en tabbe och råkar inte få på flänsen bra nog.
1minut senare bränner den. hjärtat i hallsen springar han bort till ÅF's lokaler och undrar vad det e för fel (han har datorn med sig) ÅF konstaterar snabbt att prollen e bränd. Jaha valet i kvalet ska de byta prollen eller låta den stackars ungen gå hem med ett lik till pc bara för att några o/cers sitter och bränner prollar var 3dje minut?Hum kanske lite överdriven historia men ni fattar vad jag menar.
(rätt svar här kan man diskutera om det var en dum unge som inte kunne sätta på flänsen ordentligt men det e också ett misstag)Visst jobbit för ett företag att byta dem hela tiden men då borde ni gå ut och säga att man inte får göra det och om man gör det får man skylla sig sjäv. För jag har dock f-n aldrig sett någon sådan varning.
Vet inte lille Sven hur han ska göra så ska han inte göra det. Garantin gäller för fabrikationsfel och inte fel som orsakats av kunden - sådant finns det drulleförsäkring för. Enkelt.
Skulle du om du var ÅF vilja byta alla brända tok-klockade processorer? En ÅF har ju inte heller obegränsade resurser.
#1 Asus CUSL2-C, Celery 667@750, Pioneer 36X SlotIn, Sony CRX145E, 256Mb PC-133, SB Live!, GF2 GTS 32Mb, IBM 75GXP 30Gb, 3C905b. #2 Asus CUV4X, Celery 433@488, 16X, 96Mb PC-66, V3 3000, Orchid Nusound 3D, Intel 10/100, IBM 16GP 10
[ Detta Inlägg ändrades av: Micke O den 2001-07-17 14:24 ]
February 10, 2001
Jo det e synd om lille Sven.
Man kan gemföra det som att käka på den lokala pizzerian har man tur överlever man
har man otur dör man av matförgiftning.
50% chans att få ut den igen. Sen om nu säljaren ställer sig på sne så får man juh hålla masken och hävda att man har gjort allting rätt.
Micke O frågar om jag som säljare skulle gilla att byta en prolle. Enkelt svar på den klart jag inte skulle gilla det.
Och som åf säger att de följer tillverkarens garantier förstår jag även det att de nekar att byta prollar.
Men som jag sa det e en chansning ibland får man den bytt i balnd inte dock skulle jag inte nöja mig att få ett nej.
July 11, 2001
För att svara lite snyggt.
Faktiskt så kan köpet hävas i efterhand så att pengarna går tillbaka även om prollen är bränd eftersom grabben var under 16 och troligen inte har sådana pengar att köpa en prolle själv..
Finns prejudicerande domar om detta redan.
Men gör om det till en 16 åring så är det mer intressant. Om jag var ÅF skulle jag nog inte ge honom en ny eftersom det skulle bränna mig. Kanske låta honom köpa en rabbaterad men inte gratis.
February 10, 2001
On 2001-07-17 20:48, Torden wrote:
För att svara lite snyggt.Faktiskt så kan köpet hävas i efterhand så att pengarna går tillbaka även om prollen är bränd eftersom grabben var under 16 och troligen inte har sådana pengar att köpa en prolle själv..
Finns prejudicerande domar om detta redan.
Men gör om det till en 16 åring så är det mer intressant. Om jag var ÅF skulle jag nog inte ge honom en ny eftersom det skulle bränna mig. Kanske låta honom köpa en rabbaterad men inte gratis.
Jo det e med ett snyggt sätt att sköta det.
1 Guest(s)