November 20, 2003
"När du ändrar din FSB så ändrar du inte bara buss hastigheten för processorn, utan oxå för agp:n, pci:erna, ram:en etc. Så då får du dela dessa så att de går på en lägre frekvens, annars orkar dom inte med."
Läste det ovanstående i ett inlägg här på forumet. Vill få klarhet i vad personen i fråga menar när han säger att man ska "dela" så att frekvensen sänks så att grejjerna ska orka med.
Var isåfall var ändrar man dessa inställningar och finns det några rekommendationer i hur dessa inställningar ska vara?
/Jacob
September 11, 2002
antar att han menar att du får "låsa" frekvenserna på övriga komponenter om de inte skulle palla med högre fsb. det är helt enkelt som så att du sätter ett fixt värde på deras frekvenser istället för att ha dem synkade med fsbn.. inte så svårt, bör finnas i bios på samma ställe där du ändrar fsbn(om du kan/får ändra dem, inte alltid säkert).... agp frequency och liknande bör de heta...
November 20, 2003
jag har inte riktigt lurat ut det här med hur jag låser pci samt agp-bussarna. vore inte fel om någon kunde dra lite snabbt för mig hur man gör, har ett epox 8kra2+ moderkort.
sen skulle jag bli glad om någon kunde tala om för mig vad följande inställningar är och om det finns nån inställningar man bör ändra eller bör ha som inte är standard:
-CPU Timing
-ROMSIP Table
-DRAM Command Rate
-DRAM Clock
-Auto Detect PCI Clk
-Spread Spectrum
tack 🙂
April 6, 2003
Well för det första måste ditt moderkort stödja att
"låsa" AGP/PCI.
Har du KT266 / 333 / 400 så är det kört.
Har du nForce2 / KT600 funkar det. Inte säker på
KT600, har inte testat ett sånt själv.
Vissa nForce2 har iofs inte heller "AGP-lås". Men de största
tillverkarna som Abit, Epox och Asus har det ivf. Resterande
kan jag ej svara på.
Leta upp "AGP frequency" så ställer du den på 66MHz.
Oftast (alltid?) så blir PCI automatiskt låst på 33MHz.
November 20, 2003
jag har fan inget som heter "AGP frequency", hittade däremot nåt som hette AGP Driving Control .. men där ville den att jag skulle ange något genom hexkod. det kan inte va nått av dom inställningsalternativen som jag skrev i mitt förra inlägg? har som sagt ett Epox 8kra2+ moderkort.
1 Guest(s)