November 18, 2003
OfflineFick hem mitt Gigabyte GTX 465 idag från inet. Hade väldigt begränsat med tid så jag kastade ihop en benchrigg lite snabbt av min processor som jag kör 24/7 i m-itx burken så inga resultat är "max" utan bara lite snabba tester. Körde testerna i 4,2ghz då jag inte hade tid att fixa med processorn och jag har aldrig klockat den på luft tidigare så 4,2ghz kändes lagomt att köra på.
Stötte på "nosysteminfo" och fick ingen riktig lösning till det så enda testet jag fick igenom och kunde se resultat på var 3dmark06. Var också en del problem med att inga program riktigt stödjer GTX 465 så det var lite problem med att klocka kortet. Kunde därför inte heller ställa fläkthastigheten så den gick relativt lågt hela tiden.
Körde iallfall med:
I5 750 21x200
Venomous X med 2st NH-P12
P7P55D Deluxe
Corsair 2x2gb 1600mhz 8-8-8-24 single channel....
Gigabyte Gtx 465
Körde först igenom en runda i stock på grafikkortet och sedan en med min framstressade maxklock. Tror kortet klarar mer med bättre bios/program.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Här är ett par bilder på riggen också.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
November 18, 2003
OfflineMean Machine;1250879 wrote: Inte för att vara sådan, men vad är det för fel på Print Screen? 🙂
Hahah, den underbara xp-installen jag drog in så installerades inte paint eller något annat bildbehandlingsprogram. Så ifall du har något tips på hur man gör sånt utan paint/bildbehandlingsprogram så fixar jag det gärna..
Spännande att se de första GTX 465-korten ta sig ut på marknaden måste jag säga. Trist att kortet inte stödjs så väl i mjukvara ännu men det ska bli intressant att se vilka klockfrekvenser man kan nå, inte minst med lite seriösare kylning. 🙂
Keep it up Emil!
Tekniknörd som gillar att träna.
November 18, 2003
OfflineAnton Karmehed;1250892 wrote: Spännande att se de första GTX 465-korten ta sig ut på marknaden måste jag säga. Trist att kortet inte stödjs så väl i mjukvara ännu men det ska bli intressant att se vilka klockfrekvenser man kan nå, inte minst med lite seriösare kylning. 🙂
Keep it up Emil!
Jo absolut. En annan intressant sak är att GTX 470 har stöd för voltjusteringar via mjukvara och GTX 465 använder samma pcb och komponenter som GTX 470 reference gör ( GTX 465 saknar 2st minneschipp men annars är de identiska). Så gtx 465 borde också göra det. Är nog bara en tidsfråga innan det släpps lite roligare grejer till dessa kort.
February 12, 2003
OfflineSnowman89;1250880 wrote: Hahah, den underbara xp-installen jag drog in så installerades inte paint eller något annat bildbehandlingsprogram. Så ifall du har något tips på hur man gör sånt utan paint/bildbehandlingsprogram så fixar jag det gärna..
Var inte meningen att låta bitter, hade en kass dag igår. 🙂
Här har du däremot ett program som fixar det: http://elmor.se/files/capture.exe
Sparar screens i mappen du lägger programmet.
November 18, 2003
OfflineCalle2003;1250895 wrote: Har varit lite intresserad av detta kort.
En fråga som inte har så mycket med överklockning att göra: hur är denna kylare mot standard GTX 465 ljudnivåmässigt och kylmässigt? Inte hittat några reviews. 🙁
Jag har inte provat ett vanligt GTX 465 så hur kylaren är mot den vet jag inte. Verkar faktiskt som att de flesta 465 använder en kylare med 4-5heatpipes sen byter de ut fläktarna bara.
Däremot förstår jag inte hur korten kan bli uppåt 90grader i recensioner då mitt blir 55-60grader fullklockat i 3dmark06. En förklaring kan dock vara att min körs på en ganska hög fläkthastighet ( Fläktarna körs konstant i 2400-2600rpm då jag inte kan justera det än). Men som fläktarna är ju så skulle jag nog säga att den är ju inte tyst men den låter självklart inte så farligt. Men att ha kortet som vardagskort kan bli ganska irriterande då den alltid körs i samma fläkthastighet. Jag har bara provat kortet på bordet så jag vet inte hur varmt det blir i ett chassi.
Mean - Hur kan du haft en dålig dag, du vann MOA och ska till paris och allt 😛 Tackar 🙂
February 12, 2003
OfflineSnowman89;1250901 wrote: Mean - Hur kan du haft en dålig dag, du vann MOA och ska till paris och allt 😛 Tackar 🙂
Men det var ju i förrgår. 😀
Dröjer nog inte länge innan Afterburner har stöd för GTX 465 heller, men det är alltid likadant med ny hårdvara, finns lite knepigheter med mjukvara. 🙂
November 18, 2003
OfflineMean Machine;1250903 wrote: Men det var ju i förrgår. 😀
Dröjer nog inte länge innan Afterburner har stöd för GTX 465 heller, men det är alltid likadant med ny hårdvara, finns lite knepigheter med mjukvara. 🙂
Hehe jo sant. Den har ju stöd... eller ja typ iallafall 😛 Det funkar bara delvis och den visar att jag har 400mhz minnen 😛 Men förhoppningsvis hoppar det igång framöver. Har du några tips på hur man kommer runt "nosysteminfo" felmeddelandet? Kör med -nosysteminfo på 06 men då kan jag inte ladda upp och det funkar inte på 03 eller 05..
En annan sak jag upptäckte igår efter att ha plockat av kylaren var att gigabyte använder sig av nvidias reference pcb dock har de satt dit andra komponenter som, enligt dem själva, ska hålla högre standard. Sen är det en annan kylare på kortet annars är det ett referencekort.
Det ska också gå att flasha vissa GTX 465 med 470 bios för att låsa upp shaders. Har fått tag på ett bios så nu ska jag bara försöka få tag på en usb-sticka och sen prova. Nej jag äger ingen usb-sticka 😛
Nu saknas bara en vettig cpu så man kan få fram lite vettiga resultat. Ingen som har en Thuban liggande 😉
November 18, 2003
OfflineMean Machine;1250906 wrote: Testa döpa om direcpll.dll som ligger... Någonstans. Typ System32Futuremark eller där nånstans. Gick ju på den gamla goda 2900XT-tiden.
Tackar får prova!
Ovant med en extra "redigera" knapp 😀 Du råkar inte ha några schyssta minnen liggande? Inte såå kul att köra 1600mhz single channel...
November 18, 2003
OfflineH'r kommer en liten uppdatering iaf
September 2, 2004
OfflineSnowman89;1250901 wrote: Jag har inte provat ett vanligt GTX 465 så hur kylaren är mot den vet jag inte. Verkar faktiskt som att de flesta 465 använder en kylare med 4-5heatpipes sen byter de ut fläktarna bara.
Däremot förstår jag inte hur korten kan bli uppåt 90grader i recensioner då mitt blir 55-60grader fullklockat i 3dmark06. En förklaring kan dock vara att min körs på en ganska hög fläkthastighet ( Fläktarna körs konstant i 2400-2600rpm då jag inte kan justera det än). Men som fläktarna är ju så skulle jag nog säga att den är ju inte tyst men den låter självklart inte så farligt. Men att ha kortet som vardagskort kan bli ganska irriterande då den alltid körs i samma fläkthastighet. Jag har bara provat kortet på bordet så jag vet inte hur varmt det blir i ett chassi.
Mean - Hur kan du haft en dålig dag, du vann MOA och ska till paris och allt 😛 Tackar 🙂
Tack för svaret. Körs fläktarna konstant på högsta även när kortet inte var klockat? Skulle vara kul med en liten "review" av det också eftersom jag har inte hittat något test för just detta kort (som ser ut att vara en bättre kyllösning än referens därav bättre temp?).
Överklockning
Varför inte BIOS klocka kortet om inga mjukvaror finns som stöder det. Du kan också kontrollera fläkthastigheten i BIOS. Jag har laddat upp en liten guide här.
November 18, 2003
OfflineCalle2003;1250923 wrote: Tack för svaret. Körs fläktarna konstant på högsta även när kortet inte var klockat? Skulle vara kul med en liten "review" av det också eftersom jag har inte hittat något test för just detta kort (som ser ut att vara en bättre kyllösning än referens därav bättre temp?).
Överklockning
Varför inte BIOS klocka kortet om inga mjukvaror finns som stöder det. Du kan också kontrollera fläkthastigheten i BIOS. Jag har laddat upp en liten guide här.
Jo men det kanske jag får ta och göra i helgen 🙂 Mjo jag TROR det, om nu 2600rpm är högsta.
Anledningen till att jag inte gör det är fler. Först så blir det väldigt omständigt att hitta maxklocken då jag lär editera bios, flasha, testa, ändra hastigheter, flasha , testa och allt det där om och om igen.. Ja du förstår grejen 🙂 Sen har jag ingen diskettstation och inget usbminne 🙂
September 2, 2004
OfflineSnowman89;1250927 wrote: Jo men det kanske jag får ta och göra i helgen 🙂 Mjo jag TROR det, om nu 2600rpm är högsta.
Anledningen till att jag inte gör det är fler. Först så blir det väldigt omständigt att hitta maxklocken då jag lär editera bios, flasha, testa, ändra hastigheter, flasha , testa och allt det där om och om igen.. Ja du förstår grejen 🙂 Sen har jag ingen diskettstation och inget usbminne 🙂
Jo, när jag BIOS klockade mitt kort testade jag först med RivaTuner. Det var lite krångel med Forceware som hade släppts men som inte stöddes just då i RivaTuner men det gick att göra något åt det själv, så här (när ändrade från 18585 till 19062):
Open tab -> Press button -> Browse for RivaTuner.rtd database file (located in the application root folder) -> Expand node -> Ensure that button is NOT pressed (otherwise 18585 will be treated as a hexadecimal value instead of decimal one) -> Double click and enter 19062
Jag ser att du använder EVGA Precision, jag har inte testat det, men det ska gå att ställa in fläkthastighet i RivaTuner iaf.
November 18, 2003
OfflineCalle2003;1250928 wrote: Jo, när jag BIOS klockade mitt kort testade jag först med RivaTuner. Det var lite krångel med Forceware som hade släppts men som inte stöddes just då i RivaTuner men det gick att göra något åt det själv, så här (när ändrade från 18585 till 19062):
Open tab -> Press button -> Browse for RivaTuner.rtd database file (located in the application root folder) -> Expand node -> Ensure that button is NOT pressed (otherwise 18585 will be treated as a hexadecimal value instead of decimal one) -> Double click and enter 19062
Jag ser att du använder EVGA Precision, jag har inte testat det, men det ska gå att ställa in fläkthastighet i RivaTuner iaf.
Jo men precis men som det är nu verkar programmen ha en hel del buggar. Som det här med att ställa fläkten. Fläkten är ställd på 40% men oavsett ifall jag ställer den på 0% eller 100% så snurrar den lika fort. Men ska försöka få tag på ett usb-minne i helgen och prova fixa lite med bios samt prova ett gtx 470 bios och se ifall det går att låsa upp det 🙂
Om du har några specifika frågor får du gärna skriva dem här i tråden eller ta dem över pm, eller lägga till mig på msn 🙂
September 2, 2004
OfflineSnowman89;1250929 wrote: Jo men precis men som det är nu verkar programmen ha en hel del buggar. Som det här med att ställa fläkten. Fläkten är ställd på 40% men oavsett ifall jag ställer den på 0% eller 100% så snurrar den lika fort. Men ska försöka få tag på ett usb-minne i helgen och prova fixa lite med bios samt prova ett gtx 470 bios och se ifall det går att låsa upp det 🙂
Om du har några specifika frågor får du gärna skriva dem här i tråden eller ta dem över pm, eller lägga till mig på msn 🙂
Jag tror inte det går att låsa upp det eftersom 470 har bredare buss, fler cores, mer minne. Men man vet aldrig, har du tur kan du låsa upp fler cores? 😀
Men som sagt, en liten recension av kortet, klockat och oklockat skulle sitta fint.
November 18, 2003
OfflineNu har jag testat lite lätt med fläkthastigheten. Grafikkortet är faktiskt ganska tyst hela tiden även fast den går på en konstant hastighet.
Sen kan jag också meddela att min m-itx rigg lyckas driva kortet... Sitter en 300w nätdel i och jag har ett dfi p55 mobo samt en i7 870 och en sticka 2gb ram också... Så dom här korten drar nog inte så mycket som många tror.
OBS! Rekommenderar inte att ni provar såhär kraftfulla kort på så klena nätdelar då man aldrig vet vad som kan hända, datorn kanske inte startar alls lika gärna som att nätdelen totaldör och tar med sig era övriga komponenter! 550W+ är rekommenderat för detta grafikkort!
1 Guest(s)

Log In