March 5, 2002
Hejhej. Har planer på att göra ett vattenblock i koppar, och har därför lite frågor:
Spelar flödet någon roll? Snabbt flöde = blocket hinner inte kylas av / vattnet hinner inte ta upp värmen, eller hur är det?
Är så stor kontaktyta med vattnet som möjligt största prestandahöjaren?
Osv... Ge mej rekommendationer osv 🙂
January 18, 2003
Åkäj, kanske inte är någon guru, men klart du ska ha högt flöde. Den jämförelse du gör är ju likvärdig med att säga att en fläkt kyler _mera_ på lägre varvtal eftersom då luften stannar kvar längre runt flänsen.....
Vet inte om det är största enskilda prestandahöjaren, men det säger sig ju självt att med bra flöde och med mycket kontaktyta (labyrint) så kan du kyla mycket. Se även till att ingången i blocket sitter mitt över det
du har tänkt kyla
March 5, 2002
matsansan wrote: Åkäj, kanske inte är någon guru, men klart du ska ha högt flöde. Den jämförelse du gör är ju likvärdig med att säga att en fläkt kyler _mera_ på lägre varvtal eftersom då luften stannar kvar längre runt flänsen.....
Vet inte om det är största enskilda prestandahöjaren, men det säger sig ju självt att med bra flöde och med mycket kontaktyta (labyrint) så kan du kyla mycket. Se även till att ingången i blocket sitter mitt över det
du har tänkt kyla
tack för det 🙂
nån mer som har nåt å säga? 🙂
March 12, 2002
matsansan wrote: Åkäj, kanske inte är någon guru, men klart du ska ha högt flöde. Den jämförelse du gör är ju likvärdig med att säga att en fläkt kyler _mera_ på lägre varvtal eftersom då luften stannar kvar längre runt flänsen.....
du har tänkt kyla
mycket bra beskrivet (fysikens lagar funkar som bekant BARA på ett sätt)
Sedan kanske jag kan bidra med att koppar blocket (för jag antar att du inte har råd med silver) skall vara så tunn som möjligt , naturliktvis inte FÖR tunn men mera så att inte metallen bromsar värme överföringen förmycket (jag ser på metallen som en isolator som värmen skall tvingas igenom ) om man vill uppnå MAXIMALT med värme överfört till vattnet så blir det väl till att ta till DirectDie .(man kör vattnet direkt på CPUn ).
sen kommer jag inte i skrivande stund på nåt mera men man kanske får återkomma angående kylning med vatten.
March 20, 2001
http://waco.aegd.net/block.jpg
detta är "den bästa" designen på ett blocket. Det dära är en ungefärlöig kopia av Chatars block.
June 28, 2001
att luften stannar kvar längre på flänsen och kyler mer har jag aldrig hört talas om. lr är det någon konstig gämförelse jag inte förstår ?
stor kontaktyta så får vattnet mer kontakt mer blocket och därför tar vattnet åt mer värme.
direkt die är ju inte att rekomendera för en n00b.
January 7, 2003
Waco wrote: http://waco.aegd.net/block.jpg
detta är "den bästa" designen på ett blocket. Det dära är en ungefärlöig kopia av Chatars block.
fast tycker att man skall förlänga flänsarna betydligt.
Sedan så måste det kunna gå att få det bredare.
Samt att man skall nog inte göra det platt utan ha en höjd på några cm.
Sedan så skadar det ju inte att ha "groppar" i botten för att höja turbolensen.
Målbilden är Swifttechs MCW5000 (bra size) fast med kanaler.
Sedan är det viktigt att polera kopparen mot cpun så fin sommöjligt.
Är det inte så att desto tjockare koppar desto svårare är det att transpotera värme.
(från hem.passagen.se/zie/faq.htm)
Watt = Area * deltaT * Ledningsförmåga / Längd.
(längd blir ju tjockleken)
Hur kommer det sig att alla coldplates är ganska så tjocka?
March 20, 2001
arte wrote: [quote=Waco]http://waco.aegd.net/block.jpg
Är det inte så att desto tjockare koppar desto svårare är det att transpotera värme.
höja några cm? Och bredare och längre ska det inte vara eftersom den ska kyla bara coren.
January 7, 2003
Waco wrote: [quote=arte][quote=Waco]http://waco.aegd.net/block.jpg
höja några cm? Och bredare och längre ska det inte vara eftersom den ska kyla bara coren.
kanske jag som missuppfattat ritningen.
1. Det blir ju en större area. (flänsarna blir längre)
2. Det är väl lika bra att kyla hela koppar plattan (se på ett maze3), koppar plattan i sig producerar ju ingen värme, tvärt om, värmen för delar sig ju ut över hela plattan.
Den enda nackdelen är att vattnet är lite lite varmare när det kommer fram till mitten (ovanför coren), men det handlar ju om kanske <0.5 grader på ett 300+W system. Den lilla begräsningen får man ju igen feting stort.
March 20, 2001
Alltså.
http://waco.aegd.net/block1.jpg
sådär kommer blocket att bli. Och om man bara ska kyla coren så är det onödigt att göra något mer än sådär.
btw: "Hur kommer det sig att alla coldplates är ganska tjocka?" det beror nog på att dom inte ska böja sig när man skruvar fast dom i blocket. Man ska ha ett tryck på 250N eller vad det är per cm^2 vilket är ungefär 25Kg tryck per cm^2.
January 7, 2003
Waco wrote: Alltså.
http://waco.aegd.net/block1.jpg
sådär kommer blocket att bli. Och om man bara ska kyla coren så är det onödigt att göra något mer än sådär.
mmm.....du förlorar ju prestanda.
Waco wrote:
btw: "Hur kommer det sig att alla coldplates är ganska tjocka?" det beror nog på att dom inte ska böja sig när man skruvar fast dom i blocket. Man ska ha ett tryck på 250N eller vad det är per cm^2 vilket är ungefär 25Kg tryck per cm^2.
aha ja det låter ju vettigt 🙂
En maze3 är ca 1 cm tjock, då förlorar man ca 1 grad vid ca 100W belastning, big deal
1 Guest(s)