September 17, 2001
Hur ska jag ta bort min gamla? Sitter två stycken svarta "ploppar" genom den nuvarande flänsen. Ska jag borra i min andra fläns, så att dessa "ploppar" passar i den flänsen med, eller ska jag fästa flänsen på annat sätt? Vad tycke ni!? Jag är öppen för förslag...
EDIT: Ska sätta en fläkt på flänsen sedan med. Vilken luftriktning skall den ha för att kyla bäst? Mot eller bort från GPU:n? Är den vänd "bortåt" för den väl bara bort värmen, och när den är vänd åt kyler den?
512 MB DDR
110 GB HDD @ 7200 rpm
19" @ 1600*1200/32bit/75Hz
[ Detta Inlägg ändrades av: sibbor den 2002-06-21 21:06 ]
August 9, 2001
Den gamla kan vara limmad också förutom plopparna, i så fall så kan du t.ex försöka bända bort den med lämpligt verktyg alldeles efter kortet har använts så det är varmt för då släpper det lättare. Fläktens luftflöde får du nog prova vilket som blir bäst.
[ Detta Inlägg ändrades av: Ghoast den 2002-06-22 11:26 ]
October 10, 2001
Att limma är kanske inte det bästa alla gånger, det är LITE besvärligt om man mot förmodan måste ta bort kylflänsen. Ett bra allternativ är att borra små hål i kylflänsen som du sedan gängar, dessa MÅSTE passa mot hålen i kortet, lägga på bra kylpasta och skruva fast den. Tänk på att använda plastbrickor mellan kortet och skruvskallen så att du inte skulle råka kortsluta din dyrgrip 😀
Klocka på i godan ro och hoppas på förbättring!
ASUS TUV4X. Biosversion 1004.005 beta.
SUMA G-Force 2 Pro SE @ 253-466MHz.
TwinMos PC166 256meg.(CAS 2-2-2).
[ Detta Inlägg ändrades av: BURKEN den 2002-06-22 11:43 ]
September 17, 2001
On 2002-06-22 11:42, BURKEN wrote:
Att limma är kanske inte det bästa alla gånger, det är LITE besvärligt om man mot förmodan måste ta bort kylflänsen. Ett bra allternativ är att borra små hål i kylflänsen som du sedan gängar, dessa MÅSTE passa mot hålen i kortet, lägga på bra kylpasta och skruva fast den. Tänk på att använda plastbrickor mellan kortet och skruvskallen så att du inte skulle råka kortsluta din dyrgrip 😀
Klocka på i godan ro och hoppas på förbättring!
Mmm, vet ite om jag vågar det asså... hyrd utrustning sörru ?
October 10, 2001
On 2002-06-23 00:09, sibbor wrote:
Klocka på i godan ro och hoppas på förbättring!Mmm, vet ite om jag vågar det asså... hyrd utrustning sörru ?
Om du kör denna modell så kan du iaf återställa kortet till sitt originalskick, om det mot förmodan skulle behövas. Som kylpasta kan du använda Artic Silver påstruket i ett tunt lager på GPU:n.
September 17, 2001
Klocka på i godan ro och hoppas på förbättring!Om du kör denna modell så kan du iaf återställa kortet till sitt originalskick, om det mot förmodan skulle behövas. Som kylpasta kan du använda Artic Silver påstruket i ett tunt lager på GPU:n.
Har fixat till allt nu... blev nån lite halvkass kylpasta, men fullt fungerade , fast utan limeffekt. Sen flänsar på, och en masas ståltråd virrat runt :grin:! Inte överdrivet, utan snyggt. Har en fläkt på flänsen över GPU:n också. Hade inga tre pins anslutningar kvar på moderkortet så pluggade in mig på en oanvänd diskettenhets strömkabel direkt från agget. Är detta verkligen 12V? Eller är det 7V? Lägre kanske? Vill ju ha 12V så att min fläkt kyler proffsigast 😀 😀 😀 😀
September 17, 2001
On 2002-06-23 13:10, BURKEN wrote:
Om jag inte minns fel så är det 12v över gul och svart ledare, 5v över röd och svart och slutligen 7v över gul och röd. Funkar modden bra och hur mycket mer kan du klocka kortet nu då?
Jasså... det är röd och svart kabel till fläkten! Kan jag alltså inte köra mer än 5V till den då? Kan klocka till 305 stabilt nu, innan var det tveksamt på 295. Minnet kommer fortfarande upp i 430MHz/2 = 215MHz (SDRAM)... Kortet blev snyggare me, lite skönare asså... Me andra ord; fungerar fint!
2 Guest(s)