Gränsen nådd (e6600) ?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gränsen nådd (e6600) ?
sl2wm
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 25, 2007 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!
Har ett tag försökt nu skrämma upp min e6600 till 3.6GHz men utan att lyckas. Den bootar alltid, super-pi m.m. går utan problem, men orthos klarar ungefär 1-4 sek
Har haft upp vcore till strax under 1.6v i BIOS (kommer inte ihåg exakt), vilket verkar ge en reel vcore på cirka 1.5v , dock utan resultat.
Har också försökt höja alla dom andra spänningarna, och inte heller ger det något resultat. Hade tidigare problem med värmen kring processorn och därav köpt en tuniq.

Med denna idlar jag nu i kring 43/41 och går upp till cirka 66-67c med 100% load i TAT. Detta med en klock på 473x7=3311 @1.4125 vcore inställning (ca:1.37v i verkligheten). Har ganska kass luftcirkulation i chassin och ganska varmt runtomkring, så MB sensorn går aldrig under ens 35 i IDLE, ligger oftast kring 37-38. Körde tidigare med 413x8 och fick då ungefär 1 - max 2 grader lägre MB temp.

Har installerat om tuniqen några ggr och har endast fått sämre eller samma resultat som nuvarande :/ Använder självklart as5, och gjorde som det står på arctic silvers sida ang. dualcore, dvs. ett tunnt sträck.

Min fråga är nu alltså, tror ni jag har nått gränsen för prollen, eller är det mer vcore och kylning som behövs för att nå 3.6 ? Eller främst vcore är det jag tänker på, för den kan väl inte räkna fel bara p.g.a. värmen efter 1s, eller kan den det ? En ytterligare sak som motsäger detta är att jag haft balkongen öppet nån gång (vilket bara efter någon minut sänker tempen vid min standardklock till under 30 i idle) och provat, och då inte lyckats bättre. Har dock inte testat med balkongkyla + ordentligt hög vcore.

Ska ändå skaffa ordentligare chassikylning så kommer våga prova höja vcore lite ytterligare, men vill också veta vad ni tror. Funderar också på att lappa den o tuniqen, men kommer hur som helst att dröja med det ett tag.

Har läst en jävulst massa, men mer info är alltid intressant. Vad är det mesta vcore ni sett en e6600 behöver för att komma upp i stabila 3.6Ghz ?

P.S. Jag kör med en Asus P5B-dlx (+ e6600 + tuniq tower, som ni kanske förstått 😉

P.S.2 Kom på att mitt nätagg inte är något dunder, kan det vara det som är problemet ? Jag kör med en http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=307837
Men har endast moderkort + e6600 + 2 st 1gb stickor + en sata disk + dvd-brännare som är inte ens inkopplad för tillfället (glömde sist jag pillrade om med kablarna), kan väl inte ta så himmla mycket ström, eller ?

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1113029
January 25, 2007 - 12:58 am
sp_Permalink sp_Print

jaa ett nytt agg skulle ju inte sitta fel. Samt har du provat någe annat bios?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1113049
January 25, 2007 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Bättre kylning och då framförallt för nordbryggan är nog det du ska satsa på främst känns det som.

//Andreas

sl2wm
Medlem
1113065
January 25, 2007 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Ang bios så har jag endast provat pillra med mycket inställningar i det nyaste bioset som jag kör med nu, dvs. 0804. Är det nå idé att prova ett äldre ?

Sen så tror jag att jag bör förtydliga lite:

Just nu har jag lekt lite med en låg mulitplier och hög buss, men när jag försökt komma upp i 3600 så har jag alltid försökt med 400x9
Har förresten kört orthos hela natten inatt, och det verkar som om den är stabil på 473x7 med auto på alla spänningar förutom vcore 😉

Behövs kylning verkligen på nordbryggan om man kör med 400 fsb ? Eller är det sluthastigheten på cpu'n som räknas ?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1113077
January 25, 2007 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte mest på att temperaturen var "relativt" hög 😉

400 FSB är inte våldsamt mycket, men det är fortfarande klart över standard. Det enda som riktigt hjälper ASUS-moderkort när det gäller spänningarna är ett spänningsmod i min mening.

//Andreas

sl2wm
Medlem
1113091
January 25, 2007 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Tänkte mest på att temperaturen var "relativt" hög 😉

400 FSB är inte våldsamt mycket, men det är fortfarande klart över standard. Det enda som riktigt hjälper ASUS-moderkort när det gäller spänningarna är ett spänningsmod i min mening.

//Andreas

Ok 🙂

En dum fråga nu som jag kanske borde ha kunnat söka fram ett svar till, men, vad gör en spänningsmod egentligen ? Jag vet att det finns sånna moddar för att kunna höja vcore, men det kan man ju med p5b. Eller är det till för att moderkortet inte ska droppa spänningen med cirka 0.05v jämfört med det inställda ? Fast då kan man väl bara ställa in 0.05v högre.. Känns som att jag har missat nå och skulle uppskatta ett svar;)

Andreas Galistel
Member
Medlem
1113133
January 25, 2007 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns många olika modifikationer. En del är för att kunna vrida upp spänningen högre, en del är för att stabilisera den så man slipper den där skillnaden mellan BIOS och verkligheten, andra är för att justera OVP, som slår in vid för hög spänning (ett slags skydd).

//Andreas

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
1113232
January 25, 2007 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Första gången jag klockade min E6600 till 3.6GHz (400x9), så hade jag en Vcore på 1.45, då hade jag ca 75 grader vid full load (Orthos ca 45 min om jag inte minns fel), några veckor senare lyckades jag få ner Vcore till 1.3, körde Orthos i 30 minuter, temp på ca 55 - 60 grader.

Tror du behöver lite bättre kylning till NB som Delph1 redan föreslog, plus lite bättre chassikylning, men jag undrar om du inte råkar ha fått en ganska dålig E6600...har du förresten prövat med lägre FSB och högre multipel?

En annan sak, vad har du haft för minneshastighet vid dom där riktigt höga FSB hastigheterna?

sl2wm
Medlem
1113271
January 25, 2007 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

SS_The_Demon wrote: Första gången jag klockade min E6600 till 3.6GHz (400x9), så hade jag en Vcore på 1.45, då hade jag ca 75 grader vid full load (Orthos ca 45 min om jag inte minns fel), några veckor senare lyckades jag få ner Vcore till 1.3, körde Orthos i 30 minuter, temp på ca 55 - 60 grader.

Tror du behöver lite bättre kylning till NB som Delph1 redan föreslog, plus lite bättre chassikylning, men jag undrar om du inte råkar ha fått en ganska dålig E6600...har du förresten prövat med lägre FSB och högre multipel?

En annan sak, vad har du haft för minneshastighet vid dom där riktigt höga FSB hastigheterna?

Min är absolut inte orthos stabil vid 3600@1.45v , typ super-pi 1mb stabil :/

När jag försökt nå 3600 har jag ALLTID försökt med 400x9, då detta har varit målet.

Har nu återgått från 473x7=3311 klocken till min standardklock på 413x8=3304 (ställer jag den på 414 blir den inte längre stabil med 1.4125 i vcore 👿 ), p.g.a. att memtest inte gick igenom helt utan fel (gjorde dock orthos small fft) och jag inte ids pillra med timings, än iaf. Känns dessutom som att man inte vinner så mycket mer på högre fsb utan bara stressar kortet och minnet.

Verkar ju onekligen som att jag fått ett ganska dåligt ex. av e6600, skulle ha returnerat då det fortfarande gick cry

Frågan är nu bara om det överhuvudtaget verkar vara möjligt att nå 3.6 med denna chipp med hjälp av mer vcore och luft, vad tror ni ?

Har du förresten behövt ändra några andra spänningar än vcore ? fan 3600@1.3 , vilken lyx 🙂

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
1113548
January 26, 2007 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

3600@1.3 , vilken lyx 🙂

HAHA! Ja inte i mitt fall, efter att ha lyckats med att använda en så låg Vcore, ännu till riktigt stabilt i Windows och så, så vägrade burken att POST:a, tog några försök för att få det att lyckas, menmen... Ändrat nåt annat än Vcore?

Spänningen till NordBryggan, "MCH Chipset Voltage" som det heter i BIOS, den var maxad, 1.85V. "FSB Termination Voltage", ingen jävla aning om vad detta är för nåt, men den maxade jag ockå 😮 😀

Gjorde väl inga andra ändringar på spänningarna vad jag minns, förutom att öka minnesvolten när jag körde på högre minneshastigheter.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 281
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL