October 15, 2001
Överklokning enkelt går ut på att ändra FSB och/eller multiplen för CPU.
Överklokning enkelt går ut på att ändra Corehastighet och/eller minneshastighet samt FSB för Grafikkort.
Överklokning enkelt går ut på att ändra FSB och/eller minneshastighet samt minnesinställningar för RAM minnet.
Vill ni veta mer än så, så är det inte enkelt längre. Då måste man lära sig lite om vad som påverkas av FSB. Vilka delar man ska klocka först. Minnesinställningar, bios inställningar, PCI, AGP. Ja ni fattar. Samtliga i den här tråden verkar redan ha greppat den "enkla överklockningen".
Nej, det finns inga genvägar till den perfekta överklockningen 8)
October 15, 2001
Tintin wrote: Om man har intelprocessor behöver man väl inte vara orolig för tempen va?
Läste nånstans här tror jag om att Intels prollar har överhettningsskydd och inte kan brännas.
De kanske inte brinner upp. Men nog fan kan du förstöra en Intel CPU genom tex för mycket volt. Sen så får du ju ingen övercklokning om du inte har koll på tempen. Men visst Intel har bättre temp skydd än vad AMD har för tillfället.
November 7, 2002
Live wrote: Överklokning enkelt går ut på att ändra FSB och/eller multiplen för CPU.
Överklokning enkelt går ut på att ändra Corehastighet och/eller minneshastighet samt FSB för Grafikkort.
Överklokning enkelt går ut på att ändra FSB och/eller minneshastighet samt minnesinställningar för RAM minnet.
Vill ni veta mer än så, så är det inte enkelt längre. Då måste man lära sig lite om vad som påverkas av FSB. Vilka delar man ska klocka först. Minnesinställningar, bios inställningar, PCI, AGP. Ja ni fattar. Samtliga i den här tråden verkar redan ha greppat den "enkla överklockningen".
Nej, det finns inga genvägar till den perfekta överklockningen 8)
Om du hade läst inlägget lite nogranare så hade du märkt att det var sånt som dom inte fattade!!!!
April 20, 2002
Ärligt talat så måste jag ju säga att jag vet ordens betydelse men bara i teorin.
Skulle jag försöka i praktiken så skulle jag stå där och fundera på vad jag ska göra. Så det är där ni Overklockers kommer in i bilden.
Att läsa exakt hur inställningarna ska ändras och vart. Gärna med screenshots så man verkligen förstår.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
November 7, 2002
Här kommer Goofys egen överklocknings guide för newbes!
http://groups.msn.com/va0dc5nq.....i768ik8823
Kom gärna med synpunkter!
December 19, 2000
självklart kan vi göra en guide som är mer anpassad för nybörjare. jag har vidarebefordrat frågan till anton som ansvarar för testlabbet =)
tills det finns möjlighet att göra en, så kan ni ju spana in dom vi redan har under
https://www.nordichardware.se/.....3bd2a84f94
over and out
April 20, 2002
Hmm...kollade där på processor-klockning.
Ni har ju bara för AMD!
Jag sitter ju på en sunkig Celeron 1.1Ghz som jag vill klämma ur sista skiten ur.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
Jag menade den på NH.
Men din verkar bra...i alla fall det jag läst hittills.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
Precis som Henrik säger är det självklart att vi kan göra en nybörjarguide för överklockning. Just en nybörjarguide för överklockning är något vi diskuterat en hel del i testlabbet och när vi nu kan se att flera av er är intresserade av en sådan artikel/guide blir det hela mycket mer intressant.
Denna tråden hade kunnat vara ett utmärkt redskap för er läsare att tycka till om vad vi ska ta med i en överklockningsguide. Det är faktiskt inte det lättaste att skriva nybörjarguider då man som skribent kan ta vissa saker för givet då man varit i kontakt med ämnet under så lång tid så förslag från "riktiga" nybörjare är alltid positiva. 🙂
Om ni kan posta era förslag och tankar kring en överklockningsguide i denna tråden ska jag försöka sammanställa det hela och se vad vi kan hitta på. Grunderna har jag redan i huvudet men det är säkert något jag inte tänkt på så bara skriv på. 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
April 20, 2002
Ja det är bara att kolla igenom mina inlägg...kanske inte alla eftersom jag överdrev i ett av dem men de andra...=)
Sen hoppas jag att fler har tips om vad ni ska ha med så den blir så fullständig som möjligt.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
June 20, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Precis som Henrik säger är det självklart att vi kan göra en nybörjarguide för överklockning. Just en nybörjarguide för överklockning är något vi diskuterat en hel del i testlabbet och när vi nu kan se att flera av er är intresserade av en sådan artikel/guide blir det hela mycket mer intressant.
Denna tråden hade kunnat vara ett utmärkt redskap för er läsare att tycka till om vad vi ska ta med i en överklockningsguide. Det är faktiskt inte det lättaste att skriva nybörjarguider då man som skribent kan ta vissa saker för givet då man varit i kontakt med ämnet under så lång tid så förslag från "riktiga" nybörjare är alltid positiva. 🙂Om ni kan posta era förslag och tankar kring en överklockningsguide i denna tråden ska jag försöka sammanställa det hela och se vad vi kan hitta på. Grunderna har jag redan i huvudet men det är säkert något jag inte tänkt på så bara skriv på. 😉
ni kan ju alltid slänga ihop något och sen låta folket här som efterfrågade den låta "beta-testa" den innan ni postar den på riktigt...
det där med pedagogik är knepigt ibland...
November 7, 2002
Under tiden kan ni ju kolla in min guide på: http://groups.msn.com/va0dc5nq.....i768ik8823
June 4, 2001
#[L Click HS wrote: # Goofy]Under tiden kan ni ju kolla in min guide på: http://groups.msn.com/va0dc5nq1jdreh08i768ik8823
la märke lite till din överklickningsguide för p4... FSB:n står på 100mhz i bios som det ser ut iaf.. du borde också ta upp hur man clerar cmos ifall man överklockar för mycket... men annars var den väl bra...
November 7, 2002
nILGot wrote: [quote=#[L Click HS]# Goofy]Under tiden kan ni ju kolla in min guide på: http://groups.msn.com/va0dc5nq1jdreh08i768ik8823
la märke lite till din överklickningsguide för p4... FSB:n står på 100mhz i bios som det ser ut iaf.. du borde också ta upp hur man clerar cmos ifall man överklockar för mycket... men annars var den väl bra...
He har aldrig haft en P4 så sjansade lite där!!
Och jag vet inte riktigt vilken jumper det är man ska fipla med för att nollställa bioset!!!(ok man kan ju dra ut bateriet)
Sedan var det i och försig en snabbt ihop slafsad guide!!
1 Guest(s)