Grymt skumt vid överklockning|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grymt skumt vid överklockning
Loxley
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 3, 2004 - 2:51 am
sp_Permalink sp_Print

Har komponenter enl sign och en Spire WhisperRock IV fläkt.
Tänkte klocka min prolle litegrann, tyvärr är den låst så får nöja mig med att höja FSB´n. Det konstiga är att jag kan klocka till 188x11 det går alldeles utmärkt men så fort jag gå upp i 190x11 så får jag konstiga tecken på skärmen när jag startar om. Även i BIOS ser skärmen väldigt underlig ut. Temp går aldrig över 45 grader....vad kan vara fel?
Har läst att 2500 skulle vara lätt att klocka...
Tilläggas bör att jag inte är en van klockare och allt jag har gjort e att höja FSB´n.

Mouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 420
531023
February 3, 2004 - 3:48 am
sp_Permalink sp_Print

Ditt moderkort är utrustat med via's KT333 nordbrygga, vilket betyder att det inte är gjort för att köra över 166 i FSB.
När du klockar högre så ökar AGP/PCI hastigheten mer än vad dina prylar klarar (grafikkort mm), därför uppstår problem.

Ditt minne är inte det heller specat för mer än 166 så du överklockar ju även det/dom en del, men det lär vara ditt moderkort som sätter stopp nu.

/Mouse

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
531110
February 3, 2004 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Mouse wrote: Ditt moderkort är utrustat med via's KT333 nordbrygga, vilket betyder att det inte är gjort för att köra över 166 i FSB.
När du klockar högre så ökar AGP/PCI hastigheten mer än vad dina prylar klarar (grafikkort mm), därför uppstår problem.

Ditt minne är inte det heller specat för mer än 166 så du överklockar ju även det/dom en del, men det lär vara ditt moderkort som sätter stopp nu.

/Mouse

Det är nog mest troligt att det är grafikkortet som stoppar i detta läge, speciellt eftersom det är glitchar redan i BIOS. Hade förut ett 8K5A2+ som klockade en bra bit över 200MHz i FSB.

Testa att sänka AGP-hastigheten men behåll FSB:n högt och se om det fortfarande ser lika illa ut då.

Loxley
Medlem
531172
February 3, 2004 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, som sagt e jag kass på det här...
en fråga bara, om man kunde låsa upp prollen så man kunde ändra multipeln, skulle man kunna klocka högre då? Då skulle man ju inte behöva öka fsb´n så mkt

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
531187
February 3, 2004 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

matsansan wrote:
Det är nog mest troligt att det är grafikkortet som stoppar i detta läge, speciellt eftersom det är glitchar redan i BIOS. Hade förut ett 8K5A2+ som klockade en bra bit över 200MHz i FSB.

Testa att sänka AGP-hastigheten men behåll FSB:n högt och se om det fortfarande ser lika illa ut då.

Hur skulle han kunna sänka AGP:n och samtidigt FSB-klocka?
Det går ju inte på det kortet.

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
531293
February 3, 2004 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=matsansan] Det är nog mest troligt att det är grafikkortet som stoppar i detta läge, speciellt eftersom det är glitchar redan i BIOS. Hade förut ett 8K5A2+ som klockade en bra bit över 200MHz i FSB.

Hur skulle han kunna sänka AGP:n och samtidigt FSB-klocka?
Det går ju inte på det kortet.

Jag uttryckte mig lite luddigt där, det jag menar är att sänka från typ 8X AGP till 4X AGP, det kan hjälpa. Men ditt påpekande är riktigt, VIA har ju inte fattat att låsbar PCI/AGP är vad som krävs om man ska klocka seriöst.

Men visst, det bästa är ju om man låser upp processorn helt så man kan klocka helt med multiplikatorn. Hade ju ett å annat HD-ras när man överklockade med KT333/KT400 :/

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
531296
February 3, 2004 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Loxley wrote: Ok, som sagt e jag kass på det här...
en fråga bara, om man kunde låsa upp prollen så man kunde ändra multipeln, skulle man kunna klocka högre då? Då skulle man ju inte behöva öka fsb´n så mkt

Javisst, det vore helt klart det bästa. Kolla dessa sidor för info hur man via PowerNow-funktioner ställer upp multiplikatorer på de nyare "superlåsta" processorerna

http://pnrom.stuffedcow.wox.or.....index.html
http://www.cpuheat.wz.cz/html/Tweaks.htm

Loxley
Medlem
531816
February 3, 2004 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmmm verkar vara lite klurigt..kanske ska nöja sig som det är...
Är det ngt som kan ta skada av att jag kör i 188x11...tänker på RAM, mammakort och Graffe.....

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
531843
February 3, 2004 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Loxley wrote: Hmmm verkar vara lite klurigt..kanske ska nöja sig som det är...
Är det ngt som kan ta skada av att jag kör i 188x11...tänker på RAM, mammakort och Graffe.....

Nej, det är inte klurigt alls om du bara kör win2k/xp ;)..Du behöver bara sluta en brygga så sväljer mobot processorn som en mobil CPU. Sen ställer du multiplikator till önskat värde via CPUMSR i windows bara 🙂

Det som i första hand kan ta skada är väl datan du har på hårddisken eftersom IDE-kontrollers kan börja krångla vid lite hög PCI-buss, mindre skoj faktiskt :/

Loxley
Medlem
532347
February 4, 2004 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

hmmmz
sluta den där bryggan....ska man gö det med en blyertspenna då lr?? finns det nå annat lämpligt?? testade det där en gång att rita ihop L2(tror jag det var) bryggorna på min gamla 750 prolle... funkade inge vidare...man behövde typ mikroskop hehe...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 134
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL