September 9, 2002
Har komponenter enl sign och en Spire WhisperRock IV fläkt.
Tänkte klocka min prolle litegrann, tyvärr är den låst så får nöja mig med att höja FSB´n. Det konstiga är att jag kan klocka till 188x11 det går alldeles utmärkt men så fort jag gå upp i 190x11 så får jag konstiga tecken på skärmen när jag startar om. Även i BIOS ser skärmen väldigt underlig ut. Temp går aldrig över 45 grader....vad kan vara fel?
Har läst att 2500 skulle vara lätt att klocka...
Tilläggas bör att jag inte är en van klockare och allt jag har gjort e att höja FSB´n.
March 28, 2002
Ditt moderkort är utrustat med via's KT333 nordbrygga, vilket betyder att det inte är gjort för att köra över 166 i FSB.
När du klockar högre så ökar AGP/PCI hastigheten mer än vad dina prylar klarar (grafikkort mm), därför uppstår problem.
Ditt minne är inte det heller specat för mer än 166 så du överklockar ju även det/dom en del, men det lär vara ditt moderkort som sätter stopp nu.
/Mouse
January 18, 2003
Mouse wrote: Ditt moderkort är utrustat med via's KT333 nordbrygga, vilket betyder att det inte är gjort för att köra över 166 i FSB.
När du klockar högre så ökar AGP/PCI hastigheten mer än vad dina prylar klarar (grafikkort mm), därför uppstår problem.Ditt minne är inte det heller specat för mer än 166 så du överklockar ju även det/dom en del, men det lär vara ditt moderkort som sätter stopp nu.
/Mouse
Det är nog mest troligt att det är grafikkortet som stoppar i detta läge, speciellt eftersom det är glitchar redan i BIOS. Hade förut ett 8K5A2+ som klockade en bra bit över 200MHz i FSB.
Testa att sänka AGP-hastigheten men behåll FSB:n högt och se om det fortfarande ser lika illa ut då.
March 11, 2003
matsansan wrote:
Det är nog mest troligt att det är grafikkortet som stoppar i detta läge, speciellt eftersom det är glitchar redan i BIOS. Hade förut ett 8K5A2+ som klockade en bra bit över 200MHz i FSB.Testa att sänka AGP-hastigheten men behåll FSB:n högt och se om det fortfarande ser lika illa ut då.
Hur skulle han kunna sänka AGP:n och samtidigt FSB-klocka?
Det går ju inte på det kortet.
January 18, 2003
denstore wrote: [quote=matsansan] Det är nog mest troligt att det är grafikkortet som stoppar i detta läge, speciellt eftersom det är glitchar redan i BIOS. Hade förut ett 8K5A2+ som klockade en bra bit över 200MHz i FSB.
Testa att sänka AGP-hastigheten men behåll FSB:n högt och se om det fortfarande ser lika illa ut då.
Hur skulle han kunna sänka AGP:n och samtidigt FSB-klocka?
Det går ju inte på det kortet.
Jag uttryckte mig lite luddigt där, det jag menar är att sänka från typ 8X AGP till 4X AGP, det kan hjälpa. Men ditt påpekande är riktigt, VIA har ju inte fattat att låsbar PCI/AGP är vad som krävs om man ska klocka seriöst.
Men visst, det bästa är ju om man låser upp processorn helt så man kan klocka helt med multiplikatorn. Hade ju ett å annat HD-ras när man överklockade med KT333/KT400 :/
January 18, 2003
Loxley wrote: Ok, som sagt e jag kass på det här...
en fråga bara, om man kunde låsa upp prollen så man kunde ändra multipeln, skulle man kunna klocka högre då? Då skulle man ju inte behöva öka fsb´n så mkt
Javisst, det vore helt klart det bästa. Kolla dessa sidor för info hur man via PowerNow-funktioner ställer upp multiplikatorer på de nyare "superlåsta" processorerna
http://pnrom.stuffedcow.wox.or.....index.html
http://www.cpuheat.wz.cz/html/Tweaks.htm
January 18, 2003
Loxley wrote: Hmmm verkar vara lite klurigt..kanske ska nöja sig som det är...
Är det ngt som kan ta skada av att jag kör i 188x11...tänker på RAM, mammakort och Graffe.....
Nej, det är inte klurigt alls om du bara kör win2k/xp ;)..Du behöver bara sluta en brygga så sväljer mobot processorn som en mobil CPU. Sen ställer du multiplikator till önskat värde via CPUMSR i windows bara 🙂
Det som i första hand kan ta skada är väl datan du har på hårddisken eftersom IDE-kontrollers kan börja krångla vid lite hög PCI-buss, mindre skoj faktiskt :/
1 Guest(s)