March 11, 2003
Domus wrote: hör och häpna! det finns ett företag som säljer kylflänsar gjorda av industridiamanter! http://www.p1diamond.com/product.html visserligen små och för kylning av laserutrustning men ändå! de uppmarar dessutom till att
"Please contact us to discuss your specific needs"
och det är precis det jag kommer att göra! :bgrin:
Om du bara gör detta för att skryta, så är det kanske OK, men allvarligt talat, så har det knappt någon effekt. Du kan kanske få ner temperaturen med en grad eller så, och det är det inte värt. Kombinationen kopparkärna och aluminiumflänsar är klart överlägsen när det kommer till kylning på dessa nivåerna. Om du börjar blanda in guld och silver, så kan du ju lika gärna köpa kompressorkylning, som verkligen ger effekt.
March 21, 2004
denstore wrote: [quote=Domus]hör och häpna! det finns ett företag som säljer kylflänsar gjorda av industridiamanter! http://www.p1diamond.com/product.html visserligen små och för kylning av laserutrustning men ändå! de uppmarar dessutom till att
"Please contact us to discuss your specific needs"
och det är precis det jag kommer att göra! :bgrin:
Om du bara gör detta för att skryta, så är det kanske OK, men allvarligt talat, så har det knappt någon effekt. Du kan kanske få ner temperaturen med en grad eller så, och det är det inte värt. Kombinationen kopparkärna och aluminiumflänsar är klart överlägsen när det kommer till kylning på dessa nivåerna. Om du börjar blanda in guld och silver, så kan du ju lika gärna köpa kompressorkylning, som verkligen ger effekt.
inte skulle jag väl bara få ner temperaturen någon grad med en kylfläns helt gjord i diamant?! de används ju för att kyla och stabilisera högpresterande laserskärverktyg och dyligt på flera hundra grader! om man skulle köpa ett par och stapla dem med säg arctic adhesive så skulle det väl ändå göra någon skilnad eller?
January 4, 2001
Alltså, även ifall kyflänsen är gjord i diamant så kommer du inte få ner processorn till under rumstemperatur ändå, men ifall du lägger pengarna på kompressorkylning, ja, då snackar vi minusgrader.
Som jag ser det så är det bara dumt att lägga ut pengar på ett silver eller diamantblock, som inte kommer ge någon direkt skillnad från koppar, när du ist kan köpa en prometia...
March 21, 2004
Coore wrote: Alltså, även ifall kyflänsen är gjord i diamant så kommer du inte få ner processorn till under rumstemperatur ändå, men ifall du lägger pengarna på kompressorkylning, ja, då snackar vi minusgrader.
Som jag ser det så är det bara dumt att lägga ut pengar på ett silver eller diamantblock, som inte kommer ge någon direkt skillnad från koppar, när du ist kan köpa en prometia...
'
syftet var att få en såpass effektiv och därigenom tyst kylning till en klockad processor. en prometia låter en hel del och dessutom får man dras med en hel del problem när det gäller kondens mm. rumstemperatur är det jag siktar på, inte minusgrader... kylflänsarna de har på sidan kan dissipera (?) 80 watt passivt och det ligger väl ändå inte en opteron på?
March 11, 2003
Domus wrote:
inte skulle jag väl bara få ner temperaturen någon grad med en kylfläns helt gjord i diamant?! de används ju för att kyla och stabilisera högpresterande laserskärverktyg och dyligt på flera hundra grader! om man skulle köpa ett par och stapla dem med säg arctic adhesive så skulle det väl ändå göra någon skilnad eller?
Tyvärr är det den bittra sanningen. Du kommer inte att komma ner så pass mycket att det blir märkbar skillnad mot t.ex. någon av de bättre utformade kylflänsarna från t.ex. Swiftec eller Thermalright.
Och likandant så är det mycket tveksamt om du skulle uppnå en mätbar skillnad på ett vattenblock i silver, jämfört med något av de bättre presterande blocken på marknaden.
Vill du ha bra luftkylning, köp de beprövade flänsarna och smäll på en kraftig fläkt. Vill du vara värst, köp den nya Prometeian.....
March 11, 2003
Domus wrote: [quote=Coore]Alltså, även ifall kyflänsen är gjord i diamant så kommer du inte få ner processorn till under rumstemperatur ändå, men ifall du lägger pengarna på kompressorkylning, ja, då snackar vi minusgrader.
'
syftet var att få en såpass effektiv och därigenom tyst kylning till en klockad processor. en prometia låter en hel del och dessutom får man dras med en hel del problem när det gäller kondens mm. rumstemperatur är det jag siktar på, inte minusgrader...
Då är det vattenkylning som gäller. Köp bra grejer, och du kan inte misslyckas....
March 21, 2004
NH|Noddan wrote: Silver har bäst värmekondiktivitet, tätt följt av koppar. Guld är faktiskt ganska dåligt 🙂
Tobi: Diamant är bra i teorin, men eftersom det är en massa små sprickor och skit överallt så blir det en massa värmeskarvar. Skulle man ha en enda stor diamantkristall hade det varit bra, men hittar man en sådan får man nog några miljoner för den 🙂
har hittat en jämförelse mellan koppar och silver nu. http://www.overclockers.com/articles452/ en ren besvikelse med andra ord 5.5% förbättring för en massa mer penningar. har inte hittat något test på diamantkylning för en processor men det ser rätt så lovande ut...
March 21, 2004
denstore wrote: [quote=Domus] inte skulle jag väl bara få ner temperaturen någon grad med en kylfläns helt gjord i diamant?! de används ju för att kyla och stabilisera högpresterande laserskärverktyg och dyligt på flera hundra grader! om man skulle köpa ett par och stapla dem med säg arctic adhesive så skulle det väl ändå göra någon skilnad eller?
Tyvärr är det den bittra sanningen. Du kommer inte att komma ner så pass mycket att det blir märkbar skillnad mot t.ex. någon av de bättre utformade kylflänsarna från t.ex. Swiftec eller Thermalright.
Och likandant så är det mycket tveksamt om du skulle uppnå en mätbar skillnad på ett vattenblock i silver, jämfört med något av de bättre presterande blocken på marknaden.
Vill du ha bra luftkylning, köp de beprövade flänsarna och smäll på en kraftig fläkt. Vill du vara värst, köp den nya Prometeian.....
nåja det var ju som sagt ett visst mått av skrytfaktor inblandat. vill ju inte ha något mainstreamsystem om jag slipper... dessutom skulle det vara kul att bana vägen för en revolution inom dator/processorkylningen
ps. följde ditt förslag för längesedan. sitter redan med en thermaltake slk800 och en delta 80mm som låter värre än en jetmotor vid max. har en athlon xp 2400+ @ 2500 mhz 55 grader celsius stabilt (som fan!)
March 11, 2003
Domus wrote:
nåja det var ju som sagt ett visst mått av skrytfaktor inblandat. vill ju inte ha något mainstreamsystem om jag slipper... dessutom skulle det vara kul att bana vägen för en revolution inom dator/processorkylningen
Jo, det må vara hänt att det inte alltid är kul med samma grejer som alla andra har, men det är inte ekonomiskt försvarbart att syssla med diamant eller silver.
Även om du har en 5,5%-ig förbättring av värmeledning, så betyder det inte 5.5% lägre temperatur.
Vi har alla haft idéer, men det är oftast någon annan som har haft samma innan.
Tänkte också lite på din kylfläns i diamant. Att utforma den i en så komplex form som en kylfläns till en CPU kräver, hade nog kostat mer än råmaterialet. Diamant är ju inte direkt lättarbetat....
Jag hade nog gett upp de idéerna.
March 21, 2004
denstore wrote: [quote=Domus] nåja det var ju som sagt ett visst mått av skrytfaktor inblandat. vill ju inte ha något mainstreamsystem om jag slipper... dessutom skulle det vara kul att bana vägen för en revolution inom dator/processorkylningen
Jo, det må vara hänt att det inte alltid är kul med samma grejer som alla andra har, men det är inte ekonomiskt försvarbart att syssla med diamant eller silver.
Även om du har en 5,5%-ig förbättring av värmeledning, så betyder det inte 5.5% lägre temperatur.
Vi har alla haft idéer, men det är oftast någon annan som har haft samma innan.
Tänkte också lite på din kylfläns i diamant. Att utforma den i en så komplex form som en kylfläns till en CPU kräver, hade nog kostat mer än råmaterialet. Diamant är ju inte direkt lättarbetat....
Jag hade nog gett upp de idéerna.
diamant har 500% högre värmeöverföring än silver så det bör rent matematisk vara möjligt att ha en passiv kylfläns i diamant som är minst lika effektiv som min nuvarande lösning fast till ett högt pris. om det står imellan ett sånt där zalman chassi med heatpipes ad naseum och en diamandkylfläns så satsar jag nog hellre på kylflänsen. det tycker jag iallafall har en högre coolhetsfaktor än ett kopparblock på 25 kg... dessutom så lär det vara ungefär samma pris vi snackar om. du har så rätt diamant är inte lättarbetat men det är inte direkt dyrt heller. 4000 för råmaterialet och 5-6000 för formgivning är en realistisk kalkyl.
bara att börja skramla med andra ord... :eye:
August 16, 2002
OMG you cant be fucking serious... ska du köpa en kylfläns i diamant? det var det dummaste jag nånsin hört... NÅNSIN!
sen angående silver vs koppar, du tjänar ungefär 6% på att köra med silver, som kostar 5000 gånger mer... däremot så kan du sänka din temp med 6% och mycket mer om du köper en effektivare/större fläns i koppar...
en effektiv och tyst kylning till en oklockad dator? jag har en vattenkylning till min server (som jag fö har till salu för 1000kr) som jag kör passivt med... PASSIVT! du kommer nog inte kunna köra passivt med en diamantkylfläns iaf...
December 31, 2002
En sida för dig domus, cementerad diamant!
http://www.skeleton-technologi.....m/scd3.htm
March 21, 2004
Tobi-Wan kenobi wrote: En sida för dig domus, cementerad diamant!
http://www.skeleton-technologi.....m/scd3.htm
Underbart! prestandan var det inget fel på men tjockleken var väl lite si och så... den kan altså sänka processortemperaturen från 76 till 63 grader när den är 4 mm tjock. skulle det innebära att den kan sänka den till 10 grader om den är 40 mm tjock?
March 21, 2004
Tobi-Wan kenobi wrote: ingen aning men du kan ju höra med företaget om pris prestanda och så... Berätta gärna vad det kostar sen...
800-1000 spänn! en 45x45x40mm stor platta ScD med formgivning och allt i kvantiteter om tusen. ringde och snackade med en som jobbade där. verkade väldigt insatt och dessutom intresserad av att få nya sammarbetspartners. han var mycket förtegen om vilka de arbetade med just nu, men det var "de största av de största" och "maskiner med många hundra gånger mer kraft än vad du kan köpa på onoff".
skall tipsa thermaltake och arctic cooling om det här. 😛
August 16, 2002
Domus wrote: [quote=Tobi-Wan kenobi]En sida för dig domus, cementerad diamant!
http://www.skeleton-technologies.com/scd3.htm
Underbart! prestandan var det inget fel på men tjockleken var väl lite si och så... den kan altså sänka processortemperaturen från 76 till 63 grader när den är 4 mm tjock. skulle det innebära att den kan sänka den till 10 grader om den är 40 mm tjock?
öhh nej? hur snabbt ett ämne avger värme beror på differensen mellan tempen i ämnet som kyler och tempen i ämnet som ska kylas, och hur stor yta ämnet som ska kylas har och solvindarnas och tidvattnets läge... lycka till med att sänka tempen till 10 grader, alltså 10 grader under tempen för ditt kylmedium, nämligen luften...
om jag skulle ta en stav som är fyra meter, inte får jag en temp på -13 000 grader...
värme kan inte flöda från ett varmare ämne till ett kallare av sig själv, därför kan du inte få så låga temps... du kan heller inte räkna med att ett ämne kyler X ggr bättre bara för att det har X ggr högre värmekonduktivitet... det fungerar inte så
October 24, 2003
omg, håller detta på att balla ur..
Dessutom så det på den där skeleton-sidan hade den cementerade diamanten 600 i värmekonduktivitet, mot koppars.. ca. 300 va?
Det är bara dubbelt så mycket..
Men, jag förstår ju att du skämtar och att denna diskussionen är helt onödig, eftersom du aldrig kommer köpa den där diamntgrejen. Och om du gör det, ja, då är du nog dum i huvudet!
Kanske skulle fundera på en Eheim och ett skööönt block istället?
March 21, 2004
keffing wrote: [quote=Domus][quote=Tobi-Wan kenobi]En sida för dig domus, cementerad diamant!
http://www.skeleton-technologies.com/scd3.htm
öhh nej? hur snabbt ett ämne avger värme beror på differensen mellan tempen i ämnet som kyler och tempen i ämnet som ska kylas, och hur stor yta ämnet som ska kylas har och solvindarnas och tidvattnets läge... lycka till med att sänka tempen till 10 grader, alltså 10 grader under tempen för ditt kylmedium, nämligen luften...
om jag skulle ta en stav som är fyra meter, inte får jag en temp på -13 000 grader...
värme kan inte flöda från ett varmare ämne till ett kallare av sig själv, därför kan du inte få så låga temps... du kan heller inte räkna med att ett ämne kyler X ggr bättre bara för att det har X ggr högre värmekonduktivitet... det fungerar inte så
ja det vart ju lite baklänges... om man säger såhär då. hur stor skulle en kopparfläns behöva vara för att hålla en opteron x42 runt 30 grader? skulle en silver eller diamantlösning kunna vara mindre och erhålla samma effekt?
om något av svaren är ja så är jag ju inte helt ute och cyklar iallafall.
3 Guest(s)