Håll käften datorn!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Håll käften datorn!
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 22, 2002 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Tjenare grabbz å girlz.
Ända sen jag stötte på min flickväns syrras (FS) dator har jag varit missnöjd med hur mycket min dator låter. FS's dator är nämligen riktigt ultratyst. Det är en noname-dator som iofs inte är den snabbaste världen skådat (cel 900-ish m GF2mx) så den behöver inte något speciellt mäktigt kylsystem för att vara sval. Den har nån noname-fläns/fläkt på CPUn som inte hörs ett dugg, hddn e en Seagate Barra IV (som e bland de tystaste på marknaden) och på graffakortet sitter ingen fläkt alls, nät-agget e oxo tyst å fint.

Min dator en en p4 1.6a@2.4ghz m. GF4Ti4200 i en Chieftec-låda. Jag har oxo en Seagate Barracuda IV, och kylningen på graffakortet e utbytt mot en Zalman ZMHP-80 så graffakortet låter ingenting. CPU-fläkten e den retail-fläkt/fläns som kommer med prollen. Dessutom har jag 2st Thermaltake Silent Fans, och ett tillräckligt tyst nät-agg.

Nåja, nog om bakgrunden och vidare till mitt lilla problem.
Innan jag bytte kylningen på graffakortet tyckte jag detta var den stora boven i dramat. Efter att jag bytte blev ju datorn en hel del tystare, men nu är det den fördömda retail-fläkten till CPUn som låter enligt mitt tycke. Det dumma är ju att många anser denna vara tyst och fin, men det tycker inte jag, allra helst i jämförelse med FS's CPU-fläkt.

Finns det ingen socket-478-kylare(luft, för vattenkylning är inget som min budget tillåter) som är markant tystare än retail-fläkten? Om inte så blir jag så arg att jag avinstallerar notepad.....

(om ni inte förstått det redan så är jag fruktansvärt ljudkänslig. Helst av allt skulle jag vilja ha datorn så tyst att man inte kan höra om den är på eller inte, för så är nästan min FS's dator)

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
223238
November 22, 2002 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Alpha kylaren med en papst fläkt e ju ultimat...=)

Den e FET som fan o bra byggd så att den blir tyst.. O papst fläktarna går i 1500 varv o glider på vätska så dom låter inget..=)

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
223243
November 22, 2002 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

😀 Ok då kollar vi upp den 😀

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
223255
November 22, 2002 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

jag tejpade på en 92mm fläkt på en sunkig 70mm Spire kylare och den blev tystare än min zalman 6000cu....
och kylde ung lika bra.

Roadkill
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 147
223295
November 22, 2002 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

CNPS6500B-CU

med den kylaren behöver man inte ens en fläkt.......men tempen kommer ju ligga ganske högt, MEN DET BLIR TYST!!!!

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
224173
November 24, 2002 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

men asså om du köper beggade delar kan du lätt få vattenkylning för under tusingen... kanske 800 eller så... om du köper radiatorn på skroten vill säga...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
225715
November 27, 2002 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ye begat kan vara ett ganska bra sätt att få bra tyst o billig kylning.

dämpmatta i lådan tar kål på lite av ljuden som studsar runt mellan väggarna, sen även om din disk är tyst så kan den vibrerar och göra så ditt chassi fungerar som en förstärkare av vibbarna och orsaka ljud.

fast det ultimata sättet att få tyst på allt är att borra hål igenom väggen och ställa datorn på andra sidan.

du kan ju testa med en 120mm papst lr zalman fläkt på din prolle fläns o se om det blir tystare och kallare.
sänka volt o sånt kan du vell redan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 247
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL