September 1, 2002
Tjenare grabbz å girlz.
Ända sen jag stötte på min flickväns syrras (FS) dator har jag varit missnöjd med hur mycket min dator låter. FS's dator är nämligen riktigt ultratyst. Det är en noname-dator som iofs inte är den snabbaste världen skådat (cel 900-ish m GF2mx) så den behöver inte något speciellt mäktigt kylsystem för att vara sval. Den har nån noname-fläns/fläkt på CPUn som inte hörs ett dugg, hddn e en Seagate Barra IV (som e bland de tystaste på marknaden) och på graffakortet sitter ingen fläkt alls, nät-agget e oxo tyst å fint.
Min dator en en p4 1.6a@2.4ghz m. GF4Ti4200 i en Chieftec-låda. Jag har oxo en Seagate Barracuda IV, och kylningen på graffakortet e utbytt mot en Zalman ZMHP-80 så graffakortet låter ingenting. CPU-fläkten e den retail-fläkt/fläns som kommer med prollen. Dessutom har jag 2st Thermaltake Silent Fans, och ett tillräckligt tyst nät-agg.
Nåja, nog om bakgrunden och vidare till mitt lilla problem.
Innan jag bytte kylningen på graffakortet tyckte jag detta var den stora boven i dramat. Efter att jag bytte blev ju datorn en hel del tystare, men nu är det den fördömda retail-fläkten till CPUn som låter enligt mitt tycke. Det dumma är ju att många anser denna vara tyst och fin, men det tycker inte jag, allra helst i jämförelse med FS's CPU-fläkt.
Finns det ingen socket-478-kylare(luft, för vattenkylning är inget som min budget tillåter) som är markant tystare än retail-fläkten? Om inte så blir jag så arg att jag avinstallerar notepad.....
(om ni inte förstått det redan så är jag fruktansvärt ljudkänslig. Helst av allt skulle jag vilja ha datorn så tyst att man inte kan höra om den är på eller inte, för så är nästan min FS's dator)
June 28, 2001
ye begat kan vara ett ganska bra sätt att få bra tyst o billig kylning.
dämpmatta i lådan tar kål på lite av ljuden som studsar runt mellan väggarna, sen även om din disk är tyst så kan den vibrerar och göra så ditt chassi fungerar som en förstärkare av vibbarna och orsaka ljud.
fast det ultimata sättet att få tyst på allt är att borra hål igenom väggen och ställa datorn på andra sidan.
du kan ju testa med en 120mm papst lr zalman fläkt på din prolle fläns o se om det blir tystare och kallare.
sänka volt o sånt kan du vell redan.
2 Guest(s)