December 4, 2001
Nu är det som så att lilla jag har fått ett stort problem. Jag vill inte höra nånting att jag varit klantig.
Nu till saken.
I går kväll fick jag för mig att jag skulle öka min klockfrekvens genom att gå in i min bios och göra detta. Jag höjde stegvis, en höjning i taget, och det funkade bra tills jag gick snäppet för långt. 🙁
Är min processor död nu eller? Datorn startar ju men det låser sig i biosen. Och vore processorn död, så ska väl inte biosen räkna upp min MHZ? För det gör den.
Jag har ingen extra kylning än min vanliga prolle kylare. Men ett försök som endast Åsa Nisse sölle ha kommit på försökte jag med, vilket innebär att jag ställde datorn på fönsterbläcket med öppet fönster så orkanvinden gick rakt in i datorn. Och min teori hjälpte faktiskt, det var faktiskt vid detta tillfälle som datorn räknade upp min mhz + minnet. När datorn står på sin vanliga plats så kommer jag inte alls så långt, det vill säga ditt graffet känns av.
Nåja, jag vore väldigt tacksam om jag fick nån sorts hjälp av nån person som verkligen är kunnig på detta område och som kan säga hur det ligger till för min lilla dator.
Kan man nollställa allt igen utan att starta datorn eller nåt?
Hoppas nån vill hjälpa mig och inte håna mig.
[ Detta Inlägg ändrades av: Kid Rock den 2002-02-27 16:04 ]
December 4, 2001
Kan ni förklara hur man gör med jumper metoden då? Kanske inte är så lätt att förklara det via nätet....
[ Detta Inlägg ändrades av: Kid Rock den 2002-02-27 11:33 ]
December 15, 2001
Såhär:
1. Stäng av datorn
2. Lokalisera batteriet
3. Under batteriet ska det finnas en jumper...Flytta den till det andra läget, o sen tillbaka:
Ser ut såhär typ:
-.
Flytta jumper
.-
O sen tebax
-.
4. Nu ska BIOS vara nollställt...(Starta datorn)När datorn bootar, gå in i bios och spara(ev. Optimized Defaults).
5. Starta om igen
Nu ska den funka som normalt igen, förutom att klockfrekvensen är tillbaks på normal nivå
December 15, 2001
Glömde en sak:
Om du vill vara på den säkra sidan, dra ur sladden ur nätagget...En gång så stängde inte datorn av normal då jag nollade, så när jag satte tebax jumpern så gick den igång...Jag blev skraj, och handen skakade -> många stötar i jumper -> datorn startade inte på ett tag, men klarade sig dock
February 1, 2002
Du ska dra ur strömsladden och trycka på on/off ett par gånger till.. du ska se att när du trycker första gången så blinkar det till och fläktarna snurrar ett par varv.. den spänningen ska hellst bort..
kolla på alla jumpers, det står clear cmos eller läs i din moderkorts manual!
1 Guest(s)