May 31, 2004
Jag har överklockat dator... innan... men nu gjorde jag det igen... lite mer...
Min temperatur när jag spelar ligger på 50-53C..jag vet att det är borde inte vara skadlig... Kör också med sån fläkt som man kan variera hastighet... Men när man tar mer än det är på mitten så låter den väldigt högt... finns annat sätt att kanske kunde man minska temperatur?
Om inte så har ni förslag på hur ska jag kunna bra överklocka dator?
MIn info på dator har ni där nere...
jag höjde med 3-4 fsb och den var ostabil... (prime95)
Så jag vet att man ska göra med vcore och såna saker... men vet ej hur mkt ska man ta...
Vdd- 1.63
Vcore- 1.800
Vdimm 2.720
har överklockat den till 2.19 ghz med 2800+
tack för tipset
September 19, 2002
Jag gissar på att det är dina minnen som stoppar för dig. Prova att höja vdimm och vdd ett par snäpp, vdimm kan du höja så mycket du kan, minnena går inte sönder för det.
Om inget av ovanstående hjälper så prova att höja vcore ett snäpp eller två. Mest troligt lär du behöva antingen bättre minnen som klarar högre hastigheter eller en ny kylare. Eller både och.
Tips på kvalitetsminnen som brukar gå att klocka riktigt fint(kör sådana själv): http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Tips på en bra processorkylare som skulle vara lämplig för dig och som dessutom inte är så högljudd: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Eller denna om du vill komma undan lite billigare, är inte så stor skillnad på dem: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Men som sagt, mest troligt lär du inte ta dig speciellt mycket högre då dina minnen mest troligt inte klarar av högre hastigheter än så där. Kontrollera om du har någon inställning för bussfrkvensen för agp, den ska vara på 67mhz eller Locked.
May 31, 2004
tackar får väldigt bra råd!!!
men en sak till... om jag köper t ex de ram mine och har mina gamla... kommer detta funkar också bra? menar med överklockning
Kontrollera om du har någon inställning för bussfrkvensen för agp, den ska vara på 67mhz eller Locked
Nej har inte det... borde ha det?
edit// jag får tacka igen... höjde den från 2.19(kommer inte ihåg hur mkt det var från början på 2800+) ghz till 2.25 ghz... temp är likadant som innan... (fläkten är inställd exakt som den va innan)
men temperatur 55-60C(säger vi) är det skadligt?! jag läste innan att det var vid 60 till min processorn(dock inte säkert) .. tänkte förtsätta överklocka den... tills prime kommer inte vissa upp ngn fel... och temp kommer vara hyfsad.
September 19, 2002
När det gäller minnet så måste du ju byta ut ditt nuvarande minne mot ett sådant för att det ska ge någonting.
När det gäller temperaturen. Om du inte höjder vcore så kommer den inte att bli nämnvärt mycket varmare. Temperaturmätarna på moderkortet brukar ofta visa fel, så det är ingen exakt vetenskap direkt. Klocka lite i taget, kör prime95 i några timmar, klocka en bit till, kör prime95 osv tills du får något fel i prime.
May 31, 2004
okej... jag ar suttit lite i natt och klockat lite i taget... och har fått min max... Vcore har jag på 1.80(som du säger) då bli större temp) Har den på 186 som ge just nu 2.25 ghz... Låter bra ändå... kommer inte ihåg hur mkt var det i början ... så jag klockade rätt så mkt... från 166 till 186... är rätt okej väl... )körde emellan prime95 typ 1-2 timmar)
Men visst ska byta minne.. så ska ja köpa de som du har alltså? garanterar du att de kommer funka bra :P?
July 18, 2003
polki84 wrote: okej... jag ar suttit lite i natt och klockat lite i taget... och har fått min max... Vcore har jag på 1.80(som du säger) då bli större temp) Har den på 186 som ge just nu 2.25 ghz... Låter bra ändå... kommer inte ihåg hur mkt var det i början ... så jag klockade rätt så mkt... från 166 till 186... är rätt okej väl... )körde emellan prime95 typ 1-2 timmar)
Men visst ska byta minne.. så ska ja köpa de som du har alltså? garanterar du att de kommer funka bra :P?
Det tror jag inte han kan garantera, men troligen så kommer de att göra det.
Sedan så tycker jag att du ska funderar på en ny kylare till processorn, din temp börjar bli lite hög nu.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
May 31, 2004
Det tror jag inte han kan garantera, men troligen så kommer de att göra det.
Sedan så tycker jag att du ska funderar på en ny kylare till processorn, din temp börjar bli lite hög nu.
Men det är ju efter överklockning... den ska väl inte liga på längre... spelar jag inte så ligger den på 41-43C... spelar/prime95 ligger den 51-53C Min fläkt är ställt hela tiden på mitten... så att den är inte för hög hastighet(låter för mkt)och för lite...
September 19, 2002
HomeBurneR wrote: [quote=[ToMaHaWk]]vdimm kan du höja så mycket du kan, minnena går inte sönder för det.
Hmm, stämmer detta helt och hållet? Vad händer isåfall när man ökar för mycket? Och vad kan minnena ta skada av?
Normalt sett finns det inga moderkort som leverar mer än ~3v i vdimm, och jag har aldrig varit med om att något minne gått sönder av detta. Har testat allt från twinmos, ocz, kingston, corsair, crucial, hynix, noname och andra, och inga har gått sönder. Har ofta kört dem på ännu mer genom voltmoddar, och än så länge har bara ett minne gått sönder, och det körde jag 3.9v på. 😉
Med tanke på att hans moderkort inte torde voltmoddas speciellt mycket så törs jag faktiskt säga att hans minnen inte kommer att gå sönder.
March 18, 2003
Ok, kan vara bra att veta såhär i överklockningstider.
Jag sitter inte hemma just nu så jag passar på att fråga en grej.
Min "AGP clock" ligger på 66MHz, hur mycket bör man kunna ändra den? Och måste man ändra något mer för att man inte bara ska få blank skärm efter att ha sparat inställningarna?
May 31, 2004
jag tackar får de tips men har inte fått svar på de saker... som jag frågade... gärna skulle vilja ha svar på det.....
1.Skadligt temp... alltså när man använder max på CPU'
2."agp, den ska vara på 67mhz eller Locked" jag hittar inte det... finns ngn annan namn på det eller? För att AGP Clock hittar jag inte heller
1 Guest(s)