October 14, 2004
Halloj
Jag har på senare tid testat på överklockning en del och testat de flesta olika kombinationer i BIOS och det verkar inte som att jag kommer så mycket längre. Men jag tänker att det ändå är bäst att jag kollar med lite mer kunniga överklockare än mig själv innan jag slänger in handduken.
Här är lite information om min dator:
CPU: P4 Northwood (Stepping 7, Revision C1) 533 MHz FSB, 2400 MHz @ 730 MHz FSB, 3286 MHz, multiplier: x 18.
Minnen: A-DATA PC3200 2 x 256 MB som körs i Dual Channel med timingsen 2-5-3-3, 182,6 MHz, performance mode - enabled (turbo & normal)
Moderkort: ABIT IS7 (Nyaste BIOS installerad)
Just nu kör jag CPU:Minnen i 1:1. Jag har testat både 4:5 & 5:4 också men 1:1 blir bäst då jag får ut mer utav minnena då. När jag testade att dra upp processorn till 190 så startar datorn om påväg in till windows. Och allt mellan 182 - 190 är ostabilt så där kommer jag inte mycker längre.
Jag kanske borde tillägga att jag har Thermalright SLK-947U och en 92 mm Zalman fläkt på det som kylning till CPU'n. För övrigt har jag bara en chassifläkt + nätaggregatets 2 fläktar (nätagget är ett Antec 350W). Idle är 38 - 44 C och load 48 - 54 C.
Just nu körs processorn med 1.575 volt. Jag har även att testa att höja volten till processorn upp till 1.65 men till och med där är den ostabil. Minnena körs just nu på 2.80 volt (kan inte höja längre än så.)
Och givetvis är AGP/PCI låst på 66/33 MHz.
Så till den slutliga frågan, är det något mer jag kan göra för att komma längre?
Här är även en bild på min nuvarande klock så ni kan säga vad ni tror: http://home.no/porrpumpan/Bild.....locken.JPG
Tack på förhand.
2 Guest(s)