December 27, 2001
Jag funderar på att införskaffa en hårddisk kylare och har tittat runt lite för att se vad det finns för några.
Hittade ingen jag direkt förälskade mig i så jag undrar om ni har några tips?
Det viktigaste för mig är att det blir en hyfsad kylning och att HD-kylaren låter (väldigt) lite.
Förslag?
MVH Vidstige
June 8, 2001
Någon tyst kylning får du inte med små fläktar. Jag skulle satsa på typ en Papst 19dB @ 5v eller 7 v. Möjligen en Zalman 80 eller 92mm fläkt som man kör med två resistorer i.
Skulle även försöka att få bort vibrationer från HD-->chassi. Detta kan man fixa på många olika sätt, gäller att vara kreativ!
April 26, 2001
On 2002-04-13 14:58, Kaleid wrote:
Fast man behöver inte en 20dB fläkt som Zalman för att kyla ner. Jag kör med två resistorer seriekopplade. Har inte orkat räkna vilken volt det blir då..
Så sant, men det blir billigast med Zalman och dess medföljande motstånd... En papast 19db kostar ju mer än dubbelt...
August 19, 2001
som vanligt rekomenderar jawhynoi.se
June 8, 2001
"Så sant, men det blir billigast med Zalman och dess medföljande motstånd... En papast 19db kostar ju mer än dubbelt..."
Annars så räcker en Papst 12dB gott och väl men dessa kostar lika mycket...
Zalman 80 eller 92mm skulle jag satsa på, med två 12-->5.5v i seriekoppling eller med 12-->7v resistorer eller helt enkelt en blandning.
June 8, 2001
Hmm, vad talar du om M1-Headhunter?
Skulle fläktar för HD kylare vara speciella?
Det tvivlar jag på...
NoVibes med Papst fläkt;
http://www.whynoi.se/shop/prod.....tProdID=50
1 Guest(s)