October 14, 2007

Jag lyckades skaffa ett 7970 innan de mer eller mindre tog slut. Fick hem det idag, och testade lite. Mycket fint kort, men jäkligt högljudd. Fläkten på 100% är inte att rekommendera under längre perioder.
anyway, fixade även lite bilder. Enjoy.
Resultat; Jaaa, vad ska man säga? 7970 är sjukt imponerade och klockar finfint på luft. Prestandan är nästan på samma nivå som GTX580 på kväve. Däremot är fläkten av samma variant som 4870X2 använde sig av, och den är inte tyst så att säga. Men all-in-all ett mycket fint kort från AMD.
3dmark Vantage: 39731 (1250-1700)
December 10, 2002

Holy Sh*t vilken best .. trodde ju givetvis att det var stort, men trodde dock inte SÅ stort
Eller blir ögat lurad av att kortet i princip tar upp hela bilderna där man ser hela kortet ?
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
October 14, 2007

Äntligen lite "progress". AMD har gjort det lite svårt för oss som vill köra annorlunda kylning. IHSen eller hur man vill kalla det är högre än själva kärnan på 7970, och det är därför svårt att montera egen kylarlösning och ändå ha bra kontakt. Jag har försökt lösa det på olika sätt, men till slut blev det ändå värmepistol och kniv som fick tas fram.
första försöket med värmeledande "kudde", fail...

ett försök att fila ner IHSen, men kom aldrig tillräckligt långt. Kontakten mellan GPU och kylare var fortfarande inte optimalt.

Värmepistol och kniv. Värmde till ca 180c

1c skillnad mellan GPU och kopparpot i windows, 10c skillnad när Furmark körs. Rätt bra med andra ord
January 18, 2010

March 10, 2003

Nja, jag har fått nog av CF och strulet det skapar. Prestandan är tillräcklig på 7970 nivå. Om inte annat kan man ju byta till ett nytt singelkort snabbare i framtiden. Istället för att kanske hoppa över en extra generation av kort.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 14, 2007

Jo, ett ensamt 7970 räcker rätt långt. Tror inte det är några bekymmer alls att maxa 90% av dagens spel med hög upplösning.
anyway, fortsatte med testandet både igår och idag.
För det första blev det en snabb omgång på kväve. Visade sig fungera bra, men fastnade rätt snabbt vid ~1500mhz GPU.
Afterburner versionen jag använder går upp till 1700mv, men på nåt sätt skalade inte kortet med högre spänning. Eftersom vi redan sätt betydligt högre än 1500 började jag felsöka lite, och det visade sig att kortet kördes i 1.35v, även fast jag hade ställt det till 1.50v via AB.
Idag blev det att hårdmodda kortet istället, vilket även det visade sig vara lite krångligare än vanligt. Den vanliga Feedback resistorn man brukar modda gav ingen resistans vid mätning. Hur ska man då bestämma vad man kopplar för resistor parallell med den? Jo, jag började "safe" och lödde ditt en 50Kohm. Inget hände. Sänkte i små steg till 5Kohm - fortfarande ingenting. Eftersom referenskort för GTX580 använder samma Chill kontroller kikade jag lite på moddar till den. Det visade sig vara 100ohm som användes på det kortet. Så bort med min 50Kohm, och dit med en 200ohm'are. Testade, och testade och landade till slut på 20ohm. Nu var GPU spänningen vid uppstart marginellt högre än vanligt, men väll inne i windows var det samma som vanligt: hur man än gjorde maxade spänningen på 1.35v. På en mod Shamino visade för att koppla 7970 till Rampage 4 Extreme var det även en liten svart resistor som skulle bort. Bestämde mig för prova det, men tog bort min icke-fungerande mod först. Bort med resistorn, och boota. Allt fungerade. Men nu helt plötsligt gick det att mäta resistans på resistorn som skulle vara till Feedback, och det var ganska exakt 100ohm. Så... tog fram en 1kohm resistor, och lödde ditt den. ÄNTLIGEN gick det att köra 1.35v+. Afterburner visar fortfarande 1,35v, men fysiskt mätning på kortet säger 1.50v om man så vill.
Så kan det gå när man inte har tillgång till datablad.. suck.
Men snart dags för ännu en provrunda med kväve, få se hur det går. Slutar nog med ett RMA hehe
lite intressant dock att kortet klarar 1500 med bara 1.35v - 0,05v som är spänningsfallet från idle till load, så 1,30v.
October 14, 2007

Blev en hel del tester i veckan. Kortet krånglar med kyla och hög spänning. Överströmskyddet visade sig vara rätt känslig även den, fast det problemet är löst nu.
13.3K hittills. Lite tråkigt att phyics-testet i 3dmark11 gör att man nästan måste köra SB-E, vill man komma upp i riktig höga poäng. Men ska inte klaga, är inte så förtjust i GPU frekvenserna heller för den delen, men det blir förhoppningsvis bättre med lite fler moddar. Finns mycket kvar att hämta iaf, gäller bara att få kortet stabilt och fritt från artifakter i riktig låga temperaturer.