March 14, 2001
Mind wrote: mina har tickat på över 50grader nonstop i flera år och överlevt.
man bör ha under 55 enligt många hdds tillverkares sidor, men så länge dom inte flexar för mkt i temperatur så är det rätt lungt.
problemet är ju att metallerna ändrar storlek efter värmen.
Så du menar att om jag har ~50gb pr0n när jag startar datorn (~20grader) så kanske jag har 60gb när den nått lite högre temperaturer?
🙄
April 23, 2003
Själv tycker jag 30°C är en gräns, fast diskarna klarar säkert mycket mer än det. Tyvärr har min ena fläkt slutat snurra och därför får inte ena disken kylning 🙁
De diskarna som visas här är:
A. IBM DeskStar 180GXP 120GB B. Maxtor DiamondMax Plus9 200GB 8MB C. Maxtor DiamondMax Plus9 200GB 8MB D. Maxtor DiamondMax Plus9 160GB 8MB
[Image Can Not Be Found]
July 29, 2003
POE wrote: Själv tycker jag 30°C är en gräns, fast diskarna klarar säkert mycket mer än det. Tyvärr har min ena fläkt slutat snurra och därför får inte ena disken kylning 🙁
De diskarna som visas här är:
A. IBM DeskStar 180GXP 120GB B. Maxtor DiamondMax Plus9 200GB 8MB C. Maxtor DiamondMax Plus9 200GB 8MB D. Maxtor DiamondMax Plus9 160GB 8MB[Image Can Not Be Found]
19grader :cy: vafan kyler du dem me ?
April 23, 2003
hehe, fixat fläkten nu.. den 35° disken ligger på 22° nu 🙂
Jag kyler med en 120mm Delta som låter nästan 40 dB för de tre första diskarna, sedan en 80mm, runt 30 dB för den sista 🙂
Mind, om jag nu har konstant upload sätter jag den på ungefär 10kB/s under min fulla upload hastighet, då kan jag iaf surfa utan att det går segt.
EDIT: Beror lite på, ibland blir det väldigt kallt här i rummet (härligt) och ibland är det vaarmt.. instängt källarrum liksom 😛
EDIT2: Maxtor diskarna har sitt fluid system som kyler väldigt bra, IBM disken är faktiskt mycket varmare, även om jag känner påden.
August 16, 2002
ähh jag har en 700mhzare som server, och har stoppat in hårddisken i en värdelös ljuddämpningsgrej.. tempen ligger på runt 50-60 konstant, o har inte haft några problem med den på typ över ett år... party på det...
men iaf, diskarna klarar ju mer eller mindre ganska höga temps... tillverkarna drar bara till med lite lägre i sina rekommendationer för att vara på säkra sidan...
2 Guest(s)