November 4, 2003
Tjena, jag är ny här 😀
Jag har beställt datorprylarna som står nedan. För att börja överklocka, bör jag börja med att öka FSB?
Hur överklockar jag minnena?
Hur bör jag ställa in minnenas timings från början?
Jag behöver nog en annan processorfläkt än den som jag fick till processorn.
Kan ni rekommendera någon bra processorfläkt?
Snällt om någon vill hjälpa mig med lite tips.
April 27, 2002
Börja med att köra datorn ett tag, se att den är stabil. Börja sedan med att öka FSB ett litet steg i taget, tills du märker att du nått gränsen. När du ökar FSBn så klockar i du i stort sett hela datorn (dvs både Processorn, Minnet och PCI).
Minnestimings kan du vänta med ett tag. känner du att datorn är tillräckligt stabil kanske du kan dra ner ett snäpp, men om de redan är på t.ex. 2, så kan du nog lämna dom som de är.
ny processorfläkt köper du beroende på hur varm processorn är, vilket du inte gett oss nån information om. Är det för varm, så köper du en ny kylare, annars finns det ingen anledning 🙂
May 8, 2003
Men allvarligt, det där är ju en riktig kickass maskin ju, överklockningbar som fan. Ser ingen anledning att hålla på och mjäka, ge den helvete redan från början 🙂
Sen är det möjligt att du kommer högre efter ett tag när den "brännts in", men det märker du ju.
Eftersom du inte angivit någon cpu-kylare antar jag att det är intels standard, och det är många som klarar 1 GHz OC med den.
Fina minnen också, se till att köra riktigt hårda timings på dem, det klarar de. Möjligt att du inte kan köra 1:1 med dem (eftersom de är PC3200) när du kommer upp högt i FSB, men det är bara att sätta en divider isf. Kör med dem 1:1 så långt det går.
Fråga: är inte agp/pci låst som standard på IC7-korten? verkar ju riktigt märkligt isf.. klart det ska vara låst.
June 30, 2003
Själv har jag satt en mental gräns på 50 grader full load, varmare än det så har min skalle fått för sig att cpun mår dåligt... (detta gäller p4 amd kan bli varmare utan problem)
i själva verket tar den nog inte spö förns vid 60+ men play it safe så håller prylarna längre... Du har ju ingen nytta av en död prolle hur högt du än klockade den för en kvart sen 😛
November 4, 2003
På undersidan av kylflänsen till Intels standard processorfläkt sitter en fyrkantig sak (Thermal pad tror jag den heter). Bör jag ta bort denna och ta värmepasta på processorn? Eller bör jag låta padden vara kvar och strunta i värmepastan?
spelar det nån roll vilken typ av värmepasta man använder? Jag har lite Arctic Cooling pasta hemma nämligen...
June 30, 2003
artic Cooling pastan är en kisel pasta, dvs värdelös. Köp lite arctic silver 5 istället...
på arctic silvers hemsida finns en br instruktion hur du ska göra när du aplicerar deras kylpasta.
Du bör ta bort den värdelösa kudden p ersätta med ac5 =)
Du borde ju iof också byta ut din stock fläkt, men en sak i taget 😛
November 4, 2003
Ok...jag förstår.
Tack för hjälpen allihopa, hyggligt!!
Jag ska väl ställa in FSB på 200, det är väl så att 200 multipliceras med 4 så det blir FSB 800 Mhz?
Rekommenderar ni att man sätter in en insugsfläkt i fronten på chassit?Jag kör med dubbla HDD...så det behövs kanske...
Har två fläktar under nätagg. som blåser ut luften.
Har en fläkt i väggen på chassit också, kanske bra om jag ska klocka grafikkortet, då behöver jag kanske inte montera extra kylning på det?
July 18, 2003
Sprite wrote: jag e typ fett noob på att clocka o så, så här kommer en noobfråga=) om man har tittat igenom hela BIOS:en o inte hittar processor klocknings inställningarna hur fan gör man då?:D
inte säkert att det ens finns där, vad har du för moderkort?, har du märkesdator(hp,compaq,dell osv.) så gåre inte trimma, haru ett abit finns det under "softmenu" ,.. men somsagt , säg vad du har för moderkort.. 🙂
1 Guest(s)