November 4, 2003
Jag ska väl ställa in FSB på 200, det är väl så att 200 multipliceras med 4 så det blir FSB 800 Mhz?
Rekommenderar ni att man sätter in en insugsfläkt i fronten på chassit?Jag kör med dubbla HDD...så det behövs kanske...
Har två fläktar under nätagg. som blåser ut luften.
Har en fläkt i väggen på chassit också, kanske bra om jag ska klocka grafikkortet, då behöver jag kanske inte montera extra kylning på det?
November 4, 2003
På mitt system, är minnenas klockfrekvens som default 200Mhz, alltså samma hastighet som FSB?
Har förstått att det är bäst att köra minnena 1:1 synkront om möjligt, vad är det för nackdel att köra minnena asynkront resp. att använda divider?
Processorns interna resp. externa klockfrekvens , hur bestäms dessa, det är väl här som multipliern kommer in?
May 8, 2003
Avenger wrote: På mitt system, är minnenas klockfrekvens som default 200Mhz, alltså samma hastighet som FSB?
Har förstått att det är bäst att köra minnena 1:1 synkront om möjligt, vad är det för nackdel att köra minnena asynkront resp. att använda divider?
Processorns interna resp. externa klockfrekvens , hur bestäms dessa, det är väl här som multipliern kommer in?
Default är nog synkat, ja. Det är framförallt på AMD som det är bäst att köra minnena synkade, på P4 är det helt ok att använda dividers. Testa kör synkat så långt som möjligt, och om du märker att det är minnena som bromsar högre FSB så kan du testa använda dividers. Kör lite benchmark (typ Pcmark/Sisoft sandra) emellan så ser du hur stor skillnad det gör.
Din cpu kör som standard i 200 x 13 = 2600 Mhz. Multipeln är låst, så kör du t.ex. 230 FSB så blir det 230 x 13 = 2990 Mhz.
Den enkla formeln är FSB x multipel = klockfrekvens. Bara att räkna 🙂
July 18, 2003
Avenger wrote: Ni som vet...jag har hört att just 2.6:an i Pentium 4-familjen är kass att överklocka, kan detta verkligen stämma?
Hur stor roll spelar steppingen på ens processor, är inte skillnaderna marginella mellan t.ex olika 2.6:or ??
Har precis köpt en 2.6:a nämligen...
jag vet ganska många som kommit riktigt högt med 2.6, iaf högre än man kommer med en 2.4, men dom har ju haft tur med steppingen
2 Guest(s)