August 27, 2003
Som ni vet är kylpasta väldigt dyrt. Jag tänkte därför introducera min "hemlis" till alla er här. Amvänd kopparpasta som du kan köpa i vilken bilaffär som helst. På biltema kostade ett halvkilo kopparpasta 69 kronor vilket ger ett kilopris på 138 kr. Artic Silver 5 kostar 96 kronor för 3.5 gram och det ett kilopris på 27456 kr. Så priset talar för biltemas kopparpasta iaf. Sen det viktigaste är hur bra den gyller sin funktion. Jag körde med as5 innan på min xp2200+ at 16*152 med volcano 12 och 51 grader full load, max heat prime 95. Bytte senare till kopparpasta och fick 54 grader under samma test. Så det är inte stor skilland men för en Extrem OC så är nog as5 ganska given.
Men iallafall Go fortsättning på er
October 22, 2002
HuGGe wrote: Som ni vet är kylpasta väldigt dyrt. Jag tänkte därför introducera min "hemlis" till alla er här. Amvänd kopparpasta som du kan köpa i vilken bilaffär som helst. På biltema kostade ett halvkilo kopparpasta 69 kronor vilket ger ett kilopris på 138 kr. Artic Silver 5 kostar 96 kronor för 3.5 gram och det ett kilopris på 27456 kr. Så priset talar för biltemas kopparpasta iaf. Sen det viktigaste är hur bra den gyller sin funktion. Jag körde med as5 innan på min xp2200+ at 16*152 med volcano 12 och 51 grader full load, max heat prime 95. Bytte senare till kopparpasta och fick 54 grader under samma test. Så det är inte stor skilland men för en Extrem OC så är nog as5 ganska given.
haha shitt vilket skit bra tips, ska ut och prova direkt 😛
August 27, 2003
CasO wrote: [quote=HuGGe]Som ni vet är kylpasta väldigt dyrt. Jag tänkte därför introducera min "hemlis" till alla er här. Amvänd kopparpasta som du kan köpa i vilken bilaffär som helst. På biltema kostade ett halvkilo kopparpasta 69 kronor vilket ger ett kilopris på 138 kr. Artic Silver 5 kostar 96 kronor för 3.5 gram och det ett kilopris på 27456 kr. Så priset talar för biltemas kopparpasta iaf. Sen det viktigaste är hur bra den gyller sin funktion. Jag körde med as5 innan på min xp2200+ at 16*152 med volcano 12 och 51 grader full load, max heat prime 95. Bytte senare till kopparpasta och fick 54 grader under samma test. Så det är inte stor skilland men för en Extrem OC så är nog as5 ganska given.
haha shitt vilket skit bra tips, ska ut och prova direkt 😛
Som fan 🙂 har sett att dom har i 100grams tub (vilket lär räcka en livstid för en normal konsument) för 19 kr
February 8, 2003
May 15, 2003
Kopparpasta är inte till för att föra över värme utan för att smörja gängor och dyligt. En temperaturökning på ca 3 gradader skulle du väl få utan någon pasta alls och då är det ju ännu billigare än kopparpastan. 😉
Alltså, visst att det är billigt och funkade hyffsat men det är ju inte utvecklat för värmeöverföring på elektriska komponenter så, som redan är sagt, kan det ju vara så att den leder ström bra och kan ge oxidationer på cpu/fläns.
Visst att AS mfl har ett sjukt högt kilopris, men en tub för en dryg hundring räcker ju till tokmånga appliceringar så den hundralappen kan man ju kosta på sig.
August 27, 2003
Andy Guts wrote: Kopparpasta är inte till för att föra över värme utan för att smörja gängor och dyligt. En temperaturökning på ca 3 gradader skulle du väl få utan någon pasta alls och då är det ju ännu billigare än kopparpastan. 😉
Alltså, visst att det är billigt och funkade hyffsat men det är ju inte utvecklat för värmeöverföring på elektriska komponenter så, som redan är sagt, kan det ju vara så att den leder ström bra och kan ge oxidationer på cpu/fläns.Visst att AS mfl har ett sjukt högt kilopris, men en tub för en dryg hundring räcker ju till tokmånga appliceringar så den hundralappen kan man ju kosta på sig.
Jaja, men det funkar iallafall. :bok:
October 12, 2002
Andy Guts wrote: Kopparpasta är inte till för att föra över värme utan för att smörja gängor och dyligt. En temperaturökning på ca 3 gradader skulle du väl få utan någon pasta alls och då är det ju ännu billigare än kopparpastan. 😉
Alltså, visst att det är billigt och funkade hyffsat men det är ju inte utvecklat för värmeöverföring på elektriska komponenter så, som redan är sagt, kan det ju vara så att den leder ström bra och kan ge oxidationer på cpu/fläns.Visst att AS mfl har ett sjukt högt kilopris, men en tub för en dryg hundring räcker ju till tokmånga appliceringar så den hundralappen kan man ju kosta på sig.
3 grader testa med 23 grader så kanske vi börjar närma oss...
och som sägt, en liten 3.5 gram tub räcker en livstid... du ska ha så pass lite pasta än då... och dessutom blir pastan bättre ju längre tid du har den på... jag tror man ska köra med det som de ger ut och inte testa massa konstigheter, men det är era datorer...
2 Guest(s)