February 6, 2004
Hej
eftersom min dator låter som en vindtunnel funderar jag på om vattenkylning kan vara ett vettigt sätt att bli av med lite ljud. Jag har dock inget intresse av att köpa ett dyrt system.
Därför undrar jag hur krånligt det är att sätta ihop ett eget bygge och vad som är lämpligt. 😮 Det finns tydligen både kompressor och utan, vad är skillnaden? Jag antar att blocket till CPU och grafikkort får köpas eftersom jag inte kan tillverka det själv. Hur fungerar resten? Ett gammal kylskåp borde ju gå att få tag i tex.
Hur är det med ljudnivån? radiatorn behöver ju fläkt i alla fall, eller är det detta som undviks med kompressor?
Alla förklaringar och tips mottages tacksamt! 🙂
May 11, 2002
August 16, 2002
Chaser wrote: Om jag får lov att låna din tråd lite.... 🙄
Har med funderingar på vattenkylning...
Men har funderat på att använda mig av peltier....O då undrar jag vad folk använder sig av för pumpar??
om det är första gången du kör vatten så ska du nog inte satsa på peltier direkt... bygg ditt vanliga system, o sen när du känner dig "mogen" så fixar du peltier...
akvariepump går bra
December 19, 2002
Chaser wrote: Om jag får lov att låna din tråd lite.... 🙄
Men har funderat på att använda mig av peltier....O då undrar jag vad folk använder sig av för pumpar??
Peltier är både roligt, intressant och lärorikt. Men det kostar.... Om du inte har råd att göra det ordentligt ska du nog inte göra det alls. Dom utvecklar jättemycket värme som måste ledas bort. Med tanke på hur mycket effekt det är som ska bort är det dessutom mycket svårt att få det tyst.
April 18, 2003
The_Mayhem wrote: Var köper man block som passar en AMD 2800+ Barton billigt och bra?
Ja köpte mina block från http://www.dangerden.com , blev rätt så billigt om man jämför med va de kostar i sverige...
February 1, 2004
Kamelryttarn wrote: [quote=Chaser]Om jag får lov att låna din tråd lite.... 🙄
Peltier är både roligt, intressant och lärorikt. Men det kostar.... Om du inte har råd att göra det ordentligt ska du nog inte göra det alls. Dom utvecklar jättemycket värme som måste ledas bort. Med tanke på hur mycket effekt det är som ska bort är det dessutom mycket svårt att få det tyst.
Det e därför jag undrar med vad som används för pumpar så jag ska få en tillräckligt hög cirkulation för att klara av att kyla så gott det går...
Även när man lastar den med cpu,gpu o nb-block, 2 radiatorer(eventuellt) m.m
Förståt att en peltier har hög värmeutveckling...
Har funderingar på dubbla radiatorer....
Men har tänk o testa mig fram efter hand...
När pengar ramlar in... 😀
Nåt måste man ju lägga dom på....
April 5, 2003
Ett peltier element är lite svårt att beskriva funktionen på men se de så här: Du matar plattan med ström, den ena sidan blir varm den andra kall, desto bättre du kyler den varma sidan desto kallare blir den kalla sidan, till en viss gräns. När den varma sidan börjar komma mot 35C kanske ger mer kyla motsatt effekt. Då är den kalla sidan så kall att den klarar av att kyla en CPU till minus grader!
Hoppas att de där var lätt att förstå.
October 24, 2003
Darko wrote: Ett peltier element är lite svårt att beskriva funktionen på men se de så här: Du matar plattan med ström, den ena sidan blir varm den andra kall, desto bättre du kyler den varma sidan desto kallare blir den kalla sidan, till en viss gräns. När den varma sidan börjar komma mot 35C kanske ger mer kyla motsatt effekt. Då är den kalla sidan så kall att den klarar av att kyla en CPU till minus grader!
Hoppas att de där var lätt att förstå.
Darko det var klockrent 🙂
Fattar vad det gör nu iallafall, hur det funkar är en annan sak 😀
tackar!
2 Guest(s)