July 5, 2002
Tror detta är rätt forum.
Fick min nya dator idag, monterade ihop den och började spela lite olika spel för att testa lite.
Då märkte jag att datorn, inte cpu-n, utan själva burken blev väldigt varm så jag tog en vanlig bordsfläkt och satte mot sidan på burken och genast så sjönk tempen i datorn flera grader.
Men när datorn har varit igång några timmar så startas den om. Nu undrar jag om datorn blir överhettad eller något likande...
Den startar om med några timmars mellanrum, så det låter väl mest troligt med överhettning tycker jag.
CPU tempen ligger på 51 grader utan bordsfläkten och 43 med.
Mobo tempen ligger på ca 31-40, (kommer inte ihåg den exakta tempen utan bordsfläkt, men med bordsfläkten är den 31)
Skulle va väldigt tacksam om nån har någon lösning på problemet.
August 7, 2001
om temperaturerna som du uppgav är dom som är aktulla när systemet startar om sig så tror jag inte att det beror på dom, dom är lite höga, men inte så höga. Det jag kan komma att tänka på nu är 2 troliga orsaker och en mindre trolig 🙂 vi börjar med dom 2 troliga.
1.Att du har ett lite klent nätagg, det brukar ge sådana symptom.
2.Att du har ett kanske inte klent, men störningskänsligt aggregat och bor ute på landet och har dålig elförsörjning. Då det kan komma spikar och dalar i elnätet som inte agget gillar då det kan dö eller inte orka hålla igång systemet å det startar om, jag har detta problemet med ett av mina agg när jag är hemma hos en kompis som bor långt ut i skogen.
3. Det mindre troliga är att att du har någon drivrutin som ger efter(jag förstår bara inte varför drivrutinen skall reboota datorn, men det kan säkert bli mysko fel i windows)
Jag utgår ifrån att du har monterat allt i din dator korrekt och att allt är riktigt gjort.
//johan
June 29, 2002
Mina tips till dig är :
1) Skaffa ett bra nätaggregat ,typ SECUR, 350 watt, då kan du köra 4-5 hårddiskar typ m m utan nåra problem, och de är ej känsliga för spänningsväxlingar etc!!
2) Installera om eller ännu bättre kör ett stabilt OS,typ Nt,win 2000 eller XP, och se till att all hårdvara och alal drivrutiner är kompatibl amed det OS du kör, hade samamproblem som du, och när jag ökade kylningen samt installerade om från 98 till Xp och tog bort allt skräp från datorn, blev den avsevärt stabilare,kan köra flera dygn utanproblem nu.
3) Kan vara dålig kylning av CPU, fläkten kanske stannar/saktar ibland eller är trasig /dålig kapacitet:Sätt antingen in mera fläktar eller byt ut cpu fläkten mot en bättre, och byt ut flänsen mot en bra om du har en dålig fläns.
De absolut bästa sättet att ha en stabil dator är
1)säker o stabil strömförsöjning 2) god kylninng av komponenterna 3) stabilt OS. 4) hårdvara-drivrutiner-OS i harmoni.
LYCKA TILL!!
1 Guest(s)