August 20, 2003
OK, jag har en P4 800FSB på 3gHz och tänkte överklocka den...
Jag förstår att ni säkert tycker att jag är idiot men jag frågar iaf.
Jag tänkte, som det står ovan, överklocka min P4 men jag har ingen aning om hur man gör... så jag undrar om nån vänlig själ ville berätta det för mig... 🙄
jag undrar ocksåp om det är säkert med mitt system... mina temperaturer är: idle: 48 / full load typ 56
Vad min dator består av står längst ner.. (CPU fläkt: zalman CNPS7000-AlCu)
July 18, 2003
Sök i forumet det finns ett flertal trådar om samma sak!
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
January 4, 2001
ja, som blitz sa så är sök funktionen bra att använda sig av..
men men.. jag ska skriva lite hur du ska bära dig åt.
Hastigheten på din processorer beror på två faktorer, multipliern och FSB:n(FrontSideBuss).
På Intel processorer är multipliern låst, så den kan du inte ändra. Alltså är det FSB:n som du ska in och höjja... Multiplier*FSB = Hastighet.
Din fsb är på 800Mhz... men det är indelat i 4 st "kanaler" som får 200Mhz var.
om du delar 3000Mhz/200Mhz så får du reda på vad din multiplier blir, alltså 15.
Så om du ökar din FSB med 1Mhz så ökar du hastigheten på processorn med 15 Mhz.
När du höjjer din FSB så vill processorn ha lite mera kräm. Alltså får du ge den mera spänning. Vcore som det så fint heter i BIOS. Men akta dig för detta lite. Höjjer du den för mycket så bränner du din processor.
Du kan först prova att öka FSBn utan att öka Vcoren.
Dessa inställnignar gör du i BIOS.
Du kommer oxå få ställa om så att du inte kör minnena i för hög frekvens, för det pallar dom inte med.
Om du höjjer för mycket så att datorn inte startar så är det bara att du letar efter en jumper på moderkortet som heter "clear CMOS" mer om detta står i din moderkorts manual.
1 Guest(s)