December 12, 2004
Behöver hjälp med att klocka mina minnen.
Hur ändrar man volten i min BIOS, någon annan som har samma kort kanske vet?
Beskriv gärna utförligt eller länka gärna till en bra sida som förklarar. Jag hittar inte de inställningarna jag söker.
Vet någon om Twinmos minnen är lättklockade?
March 30, 2003
Minnesspänningen BORDE väl ändras där cpu, agp etc. spånningen ändras. Har faktiskt inte stött på ett enda undantag.
Se till att minnena körs i 1:1 samma som HTT/fsb dvs., Vet inte hur kinkigt det är med A64 men på nforce2 är det viktigt
Twinmos har f.ö börjat leverera minnen med winbondkretsar igen, samma kretsar som OCZ:s VX.
EDIT: spinnjonte, ni har samma mobo, du orkar inte bemöda dig med att säga vad han ska göra istället för att ignorera halva hans inlägg?!
December 29, 2003
Skulle jag gärna göra om jag visste, men jag har bara haft burken ett par dagar och inte själv kollat nåt i bios om det.
Men som tidigare talare sa så är de väl under samma meny där de övriga spänningarna finns, tror dock att man måste koppla från auto-läget på prolleklockningen för att få fram spänningarna.
March 30, 2003
Du kan höja hur mycket du vill, inget tar skada av för hög frekvens på själva mammabrädan. Men se till att pci/agp är låst eftersom att du kan får korrupta filer och skit på diskarna om dom går för högt. om det strular så testa att sätta agp-frequenzy på 67 eller 68 isället för 66 som har haft en tendens att intelåsa över huvud taget.
Klocka på så mycket du vill, se till att inte mata processorn med för mycket spänning och testa hur stabil den är med Prime95/ Superpi.
Till en början så kör SuperPi 1M och när det tar stopp där så har du ju en någorlunda stabil maxklock. Testa 8M, klarar den det har du kommit en bit på vägen, 32M kör Prime för säkerhets skull.
MEN... Har du en winchester finns det en gullig liten bugg i minneskontrollern som gör Prime helt värdelöst.
Edit # en till: A64 overclocking guide: http://www.xtremesystems.org/f.....hp?t=46539
December 12, 2004
Här är siffrorna jag har nu med auto:
CPU FSB: 200 MHz
AGP Frequency: Auto
DDR Voltage: Auto
AGP Voltage: 1.5 V
V-Link Voltage: 2.5 V
Om jag ska ändra dessa vad ska man då börja med, det är väl lika bra att gå ut högt och sedan sänka?
En fråga till, vart låser man AGP?
March 30, 2003
mrosen wrote: Här är siffrorna jag har nu med auto:
CPU FSB: 200 MHz
AGP Frequency: Auto
DDR Voltage: Auto
AGP Voltage: 1.5 V
V-Link Voltage: 2.5 VOm jag ska ändra dessa vad ska man då börja med, det är väl lika bra att gå ut högt och sedan sänka?
En fråga till, vart låser man AGP?
För att låsa: Ställ in "AGP Frequency: Auto" på ett fast värde, 67 eller 68 som jag sa innan 🙂
För att klocka höjer du "CPU FSB: 200 MHz"
"DDR Voltage: Auto" Hur denna skall sättas beror på ditt minne men generellt sett ska man sätta den på max eftersom mobo-tillverkarna är rätt så snåla.
Som en riktlinje kan man ha att winbondminnen kan köras säkert på upp till 3.3-3.5v, upp till 4v är extremt, bara för kortare perioder,
Kan du köra 2-2-2-X. har två prickar på kretsarna och dom gynnas av högre spänningar, kör på detta...
T.ex. Samsungs TCCD, finns i bl.a Corsair XL , Gskill, etc... gynnas inte nämnvärt över 3v. och körs på 2.7/2.8 standard...
Skulle råda dig att hålla dig i dom här spänningarna ifall du har budgetgrejer. (nej TCCD är inte budgetgrejer bara för det. ;D)
"AGP Voltage: 1.5 V", pilla inte på den här, 1.5-1,6 funkar bäst.
"V-Link Voltage: 2.5 V" Kan detta vara till NB? låt den vara tills du vet vad den är till för.
Jo, börja högt. Och sänk sedan. Det är det 1M-8M-32M-Prime bygger på. Lite av mitt eget påhitt men den har funkat för mig ivf. 😀
A64 ska vara upplåsta nedåt,eller?, sänk multipliern och försök hitta högsta möjliga fsb. höj multiplier och försök hitta högsta möjliga klock med den/ lite lägre vanligtvis. Hög fbs@snabb cpu is the shit 🙂
1 Guest(s)