October 18, 2004
Behöver typ en guide for dummies för att överklocka min 3700+ @ DFI nf4 Ultra-D....
Förstår inte ens hur man ändrar CPU Volten...
Förstår ingenting... Jag vill få upp CPUn till ~ 2.8-3.0 GHz. Har Zalman Kylning osv...
Kan någon förklara för mig vad jag ska ställa in på moderkortet för att få upp det en aning?
Nätagget ligger på +12V @ 15A +5V @ 30A 1&2.
350 eller 400W tror jag...
3700+ Sandiego 1MB, DFI Ultra-D, TwinMOS 2GB Ram. X800GTO2 pci-e
December 31, 2001
Kanske kan bidra med något här.
Du har ju ett startup spänning eller hur ?
Den brukar en del sätta på 1.55v men för mig så bootar inte datorn då jag låter det bara stå på startup.
Sen under har du en en till liten "grejj" kommer inte ihåg exakt vad det står nu men du kan max dra upp den till 1.550 volt. Sen igen under den så har du en procentuel meny där du höjjer den precis ovanstående mend den procentuella delen du anger här.
Tex såhär du anger 1.525v och den procentuella delen anger du kanske 113% då blir det alltså 1.525 x 1.13 så du får alltså ut en spänning på 1.723v
inte så värst svårt 🙂
Lycka till med klocningen, jag får inte upp ming cpu mer än nästan 2.9ghz
October 18, 2004
Okey, för att när jag var där inne och kikade så såg det lite mysko ut... där vart liksom ett par grejer som vart spärrade... trodde det var där man ändrade vcore volt osv.. men där hade jag fel då antar jag... så det e över dom som e "låsta"? det kanske bara är för att visa vilka värden datorn går i nu?
Hur högt kan man dra vcore innan det börjar bli det minsta lilla "farligt" på en 3700+ ?
Kör med Zalman AlCu 7000B & Artic Silver pasta
July 23, 2002
Det finns 1000 artiklar hur man ska överklocka, bara o googla lite så kommer du hitta hur du ska göra, men en snabbguide: FSB:n ska du höja lite i taget, typ 5 MHz åt gången, starta upp o prova att den är stabil, t.ex. med prime95. Om du inte har bra minnen så får du gå in under DRAM nånting och ställa ner hastigheten på dom. Annars är det bara o prova på.
Vcore höjer du lite när du har kommit så långt så att datorn börjar bli ostabil, då höjer du den ett snäpp o startar upp igen o ser om den blivit stabil, blir den inte det så är du antingen på max för din processor eller så är det minnena lr HTT-dividern som måste sänkas.
Slutar datorn att BOOTA så kan man hålla inne insert när man startar så startar den med standard inställningar i BIOS.
December 31, 2001
Roadkill wrote: Det finns 1000 artiklar hur man ska överklocka, bara o googla lite så kommer du hitta hur du ska göra, men en snabbguide: FSB:n ska du höja lite i taget, typ 5 MHz åt gången, starta upp o prova att den är stabil, t.ex. med prime95. Om du inte har bra minnen så får du gå in under DRAM nånting och ställa ner hastigheten på dom. Annars är det bara o prova på.
Vcore höjer du lite när du har kommit så långt så att datorn börjar bli ostabil, då höjer du den ett snäpp o startar upp igen o ser om den blivit stabil, blir den inte det så är du antingen på max för din processor eller så är det minnena lr HTT-dividern som måste sänkas.
Slutar datorn att BOOTA så kan man hålla inne insert när man startar så startar den med standard inställningar i BIOS.
Om du inte redan märkt det så kan han det där, han var bara ovan med det nya moderkortet som han har köpt sig.
Jag kör just nu i nästan 1.7 volt så det är ingen större fara.
December 3, 2004
Läs ALLT detta...vädligt matnyttigt för dig med Dfi mobo...jag har redan gjort framsteg på 1tim...
http://www.dfi-street.com/foru.....hp?t=12960
(Finns även i PDF format på forumet om du vill skriva ut vilket jag rekomenderar!)
1 Guest(s)