Hjälp med div kylning|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med div kylning
Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 289
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2004 - 4:45 am
sp_Permalink sp_Print

Tjena!

Jag har försökt länge nu med fläktar men får inte till det som jag vill...datorn min behöver tyvärr ganska kraftig Vcore för att boota när jag börjar klocka, och trots en bra zalman kylare så blir den nog lite varm...stabiliteten på hela systemet är minst sagt dåligt, även när jag klockar så lätt som till ca 3GHz på min 2.8Ghz:are...då kör jag även minnena överklockade visserligen, med en FSB på ca 215Mhz, och minnena i 400-läget.

Iaf, har tröttnat på fläktarna som bara låter och pumpar runt samma varma luft nu, så nu är det dags för vattenkylning...har kikat en del på waterchill systemet, power-kit, antarctica (detta: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL ).

Det ser ju bra ut för en nybörjare på området som mig, och man får ju allt man behöver på en gång...eller ja, nästan allt. För i kitet saknas väl bara en grej för att få det komplett, slangar?

I övrigt tänkte jag slänga på såna här på mina två minnen: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL

För det finns väl inte vattenkylning till minnen? Eller?

Och nu till ännu en fråga...mitt Powercolor 9800 Pro kort som överklockar riktigt kasst, trots R360 kärna, zalman kylning och XT bios. Vattenkylningen bör ju göra att jag kan få det lite längre, eller vad tror ni? Eller kan det vara så att kärnan trots att den är en 360 kärna inte klarar mycket mer än futtiga 400MHz? Låter ju lite konstigt tycker jag. Iaf, vattenkylningen lär ju inte försämra något...men en grej har jag funderat på, nämligen minnes-chippen på ATI kortet...de är ju en bunt små utspridda minnen, som säkert skulle må bra av lite kylning de med. Vad finns det för passiv kylning att limma fast på dom? Sätter man passiv kylning på vartenda chip, och sedan får en fläkt på låga varv blåsa lite luft över dom, samt vattenkylning på kärnan så borde ju kortet hålla sig svalt....vore extremt konsitg annars.

En fråga till bara, northbridgen, det är väl den som får kylning från den delen i det nämda kitet som kallas Chipset-A? För nu sitter ju bara passiv kylning där...och även där borde ju vattenkylningen stabilisera mitt system tycker man.

Vad tror ni, är jag på rätt spår? Då jag inte är så insatt tar jag jag tacksamt emot alla tips och så jag kan få kring detta! Maxpriset för all kylning, vattenkylning till CPU, GPU, Nortbridge, minnen (2 stycken) samt minnena på ATI kortet får inte landa på mer än 4.000 kr iaf. Och så mycket universal som möjligt, så man kan behålla kylningen till framtida uppgraderingar är ju ett stort plus!

Har följande prylar om det påverkar:
Asus P4C800 moderkort (Zalmans stora kylare får lätt plats på CPUn, så då bör väl även vattenblock av olika slag passa?)
Intel P4 2,8 GHz @ 3 GHz
TwinMOS DDR3200 minnen, 2x512MB
Powercolor 9800 Pro @ XT bios, 398/360 MHz

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
766279
November 6, 2004 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Det verkar skumt att du bara kan klocka så lite, sitter zalmankylaren riktigt?
För det där är väl ingen prescott, eller?

Jag får upp min 2.66GHz helt stabilt (iofs 533 buss) till 3.5GHz med Intels BOXED-kylare.

Du kanske har dålig cirkulation i chassit, har du inga chassifläktar alls?

Det där kitet är ju gr8 för, som du säger, en nybörjare. Du får ju väldigt bra prestanda iaf, och förhoppningsvis ett tyst system.

Jag vet inte om du ska behöva slänga på kylning på minnena, fast om du har pengar så, varför inte? ^^ det finns inte vattenkylning till minnen, nej.

Det kan ju hända att du fått ett måndagsex av grafikkortet, men som du säger så skadar det ju inte med vatten på det, och det systemet du kollat på, fixar ju det.

De här går fint att ha på VGARAM, annars kan du fixa till en gammal cpu-kylare för detta ändamål, det är billigare 😉
http://www.gtek.se/index.php?m.....4e188aa0b1

Det där kittet klarar ju S478, S-A, S754 och S939, så det är väl ganska famtidssäkert ;))

Det där var väl allt.. GL 🙂

Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
766296
November 6, 2004 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag tycker också det är jäkligt konstigt...har en kompis som har en näst intill identisk dator, och han klockar väldigt mycket bättre än mig...både på CPU samt grafikkort.

Jag har en hel del chassifläktar, och tempen i lådan ligger alltid under 30 grader. CPUn ligger nu och idle:ar på 25 grader, och maxar 35 grader under belastning...så där är ju inget att klaga på för tillfälet. Men så är den rätt lågt klockad, och med låg Vcore nu också. Är förresten en Northbridge, inte Prescott. Funderar dock på att skaffa en Precsott 3,2GHz nu istället, då min förmodligen är på väg att ta slut ändå pga att den alltid krävt så jäkla hög Vcore. Helt klart ett måndagsex jag fått.

Likaså är mitt grafikkort utan tvekan ett måndagsex...hade otur sist jag handlade får man säga. En kompis med R350 kärna på sitt Powercolor klockar sitt kort till ca 410/400....och jag kommer bara upp i ca 399/365...över det är det artifakter så in i h*vete....detta trots samma märke på våra minnen samt att jag har en R360 kärna. Och han har orginalkylning, jag Zalmans stora klump och silverpasta (har dessutom monterat ner den två ggr för att dubbelkolla att allt sitter rätt, och det gör det).

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
766407
November 6, 2004 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du fläkt på din Zalman macka? Det hoppas jag verkligen!

Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
766416
November 6, 2004 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Givetvis. Och två stora 80mm fläktar i sidan på chassit som blåser luft rakt över CPU, grafikkort samt minnena.

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
766432
November 6, 2004 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Du verkar ha riktigt otur 🙁 Dom flesta korten klockar betydligt högre än 399/365.
Köp ett nytt kort om du vill överklocka eller gör sönder kortet och skicka in det på garantin så får du antagligen ett nytt kort...

Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
766440
November 6, 2004 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag ska skicka in det på garantin efter att ha klockat sönder det är det väl säkrast att sätta tillbaka orginalbioset innan? Har XT bios nu.

Och hur stor är risken att dom nekar mig ett nytt kort..? Är komplett som jag handlat på denna gången.

Samtidigt finns ju exakt samma kort med R350 kärna...vore inge kul att få tillbaka en sådan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 189
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL