November 11, 2010
OfflineEfter att ha haft min dator i ~2 år så har jag för första gången provat på att överklocka den. Har för övrigt aldrig överklockat en dator tidigare. Efter att ha läst lite tips o guider på överklockning av i7 så har jag gjort en försiktig överklockning och jag skulle vilja ställa ett par frågor och även få tips och åsikter om mina inställningar.
Modell - i7 920
Stepping - C0/C1
Klockfrekvens CPU - 3486
DRAM frequency - 1331
CPU ratio setting (multipel) - 21
BCLK - 166
CPU voltage - 1.2 V (Stock)
CPU PLL voltage - 1.8 V (Stock)
QPI/DRAM voltage - 1.2 V (Stock)
DRAM bus voltage - 1.5 V (Stock)
Hyperthreading On/Off - On
Turbo On/Off - Off
Temperatur vid belastning - ~80
Stabilitetstest (Program, tid) - Prime95-Blend, 12 timmar
Kylning - Thermalright HR-02 + Thermalright TY-140 140mm fläkt @ 5 V
Övriga komponenter - Asus P6T Deluxe, 850W nätagg
24/7 Ja/Nej - Ja
Jag har avsiktligt inte försökt överklocka mer då jag anser mig ha för dåliga minnen för det (ratade 1.5 V, 1333 Mhz, nakna utan heatspreaders). Sen är jag även medveten om mina höga temps då jag kör med en kraftigt undervoltad cpu-fläkt, ska justera upp den från och med nu.
Först och främst så undrar jag om det räcker med 12 timmar Prime95-Blend för att anse att systemet är stabilt? Bör jag använda "Small FFTs"-testet istället, eller kanske något av dom andra testerna i Prime95?
Sen undrar jag om det finns någon anledning att ändra förhållandet mellan multiplikator och BCLK. Är det bättre att köra på 20x174, 19x183 eller kanske 10x348 för att uppnå samma klockfrekvens?
Jag rörde inte CPU-volt då jag överklockade så den ligger på sitt standardvärde 1.2 V, finns det någon anledning att försöka pressa ner volten?
Tacksam för synpunkter.
August 16, 2003
Offlineär inte 80 grader sjukt varmt? jag hade inte vågat.
intel har väl anget 67.9°C som max? ( http://ark.intel.com/Product.a.....x?id=37147 )
frågan är vad du vill uppnå, du frågar om du ska sänka volten, ja om du har den temperaturen så sänk volten och eller klocka ner eller fixa bättre kylning.
minnena ska du nog inte oroa dig för överhettning på sålänge som du inte ökar spänningarna på dom allt för mycket.
1 Guest(s)

Log In