December 23, 2006
Tjena, jag är nybörjare på sånt här så jag behöver lite hjälp :p
Jag har Intel C2D E4300 processor och Abit FP-IN9 nForce 650i SLi moderkort.
Vad jag har förstått så ska man höja sin FSB och även volt i vcore när det behövs.
Har testat att klocka i nTune, om jag höjer FSB från 200mhz till 204 så går det bra, men om jag höjer den ytterligare till 209mhz så antingen fryser datorn eller så får jag BSOD.
När jag försöker klocka i BIOS så gör jag så att jag höjer FSB från 800mhz (200mhz) till 810mhz, resultatet blir att datorn inte startar, så jag blir tvungen att pilla på CCMOS.
Denna gång jag gjorde det så körde jag Linked med RAM, förut en gång körde jag Unlinked, minns inte hur mycke jag ökade men resultatet blev desamma.
Är det nånting jag gör fel?
Edit: Kanske ska lägga till att VCore va satt på Auto, utan överklockning var det 1.325v typ.
November 21, 2005
September 19, 2002
Gissar på att du måste låsa PCI-expressbussen på 100mhz samt PCI på 33mhz om du nu har några inställningar för det på just ditt moderkort.
När börjar så kör först minnena async från fsb'n så du vet hur mkt moderkort/prollen klarar, sen när du nått max kan du kolla hur högt minnena hänger med och sen bencha fram vad du får bäst prestanda av.
February 20, 2006
Det verkar mysko att du inte kan klocka mer än så. Jag har ungefär samma typ av datordelar. Först måste jag bara säga att 650i moderkorten, (iaf mitt) är väldigt varierande. Vissa frekvenser funkar inte alls medan andra gör det och ibland kan en frekvens vara stabil och sedan plötsligt inte alls vara stabil trots att det är exakt samma inställningar. Sen så är spänningen till CPUn väldigt varierande. Måste köra min processor i ca 1.6v Eftersom spänningen sjunker massor bara det blir lite belastning. Så nForce 650i är inte direkt en klockares dröm.
Antagligen är PCI-e och PCI bussarna redan låsta. Så jag antar att det inte är ditt problem.
Testa att "koppla loss" minne och FSB och klocka bara FSBn. Testa också att höja spänningen till CPUn till 1.6v så ska du säkert kunna klocka din processor en hel del 🙂 Min har jag fått upp i 3.38GHz.
December 23, 2006
Hmm, det känns som min FSB är låst på något vis :banghead:
Jag gjorde ytterligare några test.
Först stängde jag av SpeedStep och C1E, spara och starta om.
Sen satte jag VCore från Auto(som satt på 1.325) till 1.325 och så satte jag FSB från default till Unlinked, spara och starta om.
Sen satte jag VCore från 1.325 till 1.350, spara och starta om.
Sen satte jag VCore från 1.350 till 1.400, spara och starta om.
Sen satte jag FSB från 800 till 801, spara och starta om, sen ville den inte starta 🙂
Verkar helt skumt :banghead:
PCI-E Bussen satt på 100Mhz oxå
1 Guest(s)