June 12, 2003
Dags för svar igen. Lagom innan Jul 🙂
Det här går främst till Ando och finnefindo.
Jo att öka volt ger i första hand stabilitet. Förutsatt att du behöver mer volt till att börja med. Men man behöver absolut mer volt än 1.65 för att klocka högt.
Personligen vet jag inte vad man kan behöva för att komma över 3200. Det varierar alltid från processor till processor. Alla cpu'er är unika, tänk på det. Vissa klarar att klocka mer och andra mindre. Däremot finns det såklart vissa som man får en viss garanti på. Detta hänger på rätt stepping. Men vill man klocka över 11x200 så handlar det i princip om att ha bättre kylning / Rätt processor = "lite tur". Jag skulle dock tippa på att de flesta kör runt 1.7v för optimal stabilitet. Så mer eller mindre volt är bara att pröva sig fram till.
I regel kan man säga att mer överklock kräver mer volt. Risken är givitvis större för att man bränner sin processor (Ska inte blandas med att bränna in). Anledningen är att processorerna trycks upp i hastigheter som de inte är designade för.
Den enkla förklaring för att man kan komma upp 3200 med en 2500 är helt enkelt att processorerna är designade att vara 3200or från början. AMD ställer krav på att alla deras processorer ska köra i exakt en viss given volt inställning. Om en processor kräver mer volt för att köra stabilt så bildas det en felaktig bild om hur lång livslängden och hur varm processorn kan bli. Så det bättre alternativet är att sänka prestandan och köra den stabilt.
Om jag vore i era skor så skulle jag utan problem våga mig på 1.9volt för att försöka köra 3200 stabilt. Däremot finns ett problem med att om man övervoltar och får igång datorn stabilt så ökas processorns värme tyvär.
Det gäller att alltid hålla sig så nära processorns rätta värden som möjligt.
T ex Kör inte 3400 med 1.95v om ni kan köra 3400 med 1.9v stabilt.
Övervolt = mer onödig värme +mindre livslängd.
En annan sak bara. Börja inte klocka minnen sammtidigt som "du" klockar processorn. Lämna minnes timings till sist. Få igång datorn stabilt först.
Ett tips är att köra flera "krävande" program sammtidigt som t ex musik, flera filmer och något spel allt sammtidigt. För alla er som kör Quake3 eller CounterStrike för att kolla stabilitet. SKIT I DET. Ni bör ta spel som utnyttjar processorn en aning. Prova med Unreal2 eller nyare spel om ni har tillgång till det.
Och när jag säger utnyttjar så menar jag t ex att programmen/spelet använder sig av tyngre beräkningar. Lyckas ni köra program utan att datorn hänger sig eller hamnar i en sk "Freeze Frame = FF" Så har ni lyckats. Däremot skulle ni få "FF" som är den sista variningen ni får innan någon hårdvara är på väg att brännas ut ordentligt, då är det bara att stänga av burken direkt och låta den vila lite "kallna lite"(Kanske 20min eller nått) Klocka ner processorn till det sista stabila läget och kör igång igen.
FF undviker man dock bäst genom att bränna in processorn. Självklart kan du få FF genom annan hårdvara också som t ex graffekort, hårddiskar osv. Men just med processorn så behöver du bara köra igång med låg överklock och öka försiktigt vidare till dit du vill komma. Mitt råd är att köra runt 4-12h'ars pass per tillfälle.
3 Guest(s)