HJÄLP med överklockning!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HJÄLP med överklockning!
Zyke
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 8, 2004 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!

Jag har detta:
Abit NF7-S rev 2.0
AMD Barton 2800+
Elixir 512Mb PC3200

Jag skulle vilja ha hjälp om hur jag skall klocka min dator och även om vilken typ av kylning till moderkort och processor jag skall använda.

Kom gärna med mycket ideer och länkar till guider etc.
även om ni tycker att jag skall byta diverse delar i datorn.
Jag funderar nämligen på att köpa ett Abit AN7 moderkort och en AMD Athlon XP Mobile 2400+ 2.0GHz med en 266MHz bus.

MvH
/Rikardh

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
690031
August 8, 2004 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

vad har du för kylning nu?

Det är inte säkert att du behöver ny kylning, beror ju på hur varm di pocessor är.

Skaffa ett program, tex speedfan som läser av temperaturer, med det kan du kolla så att prollen inte brinner upp!

Sen går du bara in i bios, och så ökar du FSB:n några MHz i taget, efter varje ökning så går du in i windows och spelar något spel en stund eller kör ett program som tex prime95 som kollar datorns stabilitet. Sen är det bara att fortsätta så långt det går till datorn blir ostabil.

Lycka till!

Zyke
Medlem
690062
August 8, 2004 - 1:17 am
sp_Permalink sp_Print

Artic Cooling Copper Silent 2 och CPU graderna ligger på lite över 50 idle, vilket är bra för mycket. Funderar på att köpa en Zalman CNPS7000A-ALCU. Har hört att de skall kyla ruskigt bra. Sedan skall ja byta ut mina Artic Cooling 80mm fläktar (två st i bak och en i fram) mot papst 80mm fläktar.

Jag använder mig nu av CPUCool...
Skall man inte ändra multiplern något eller strömmern? eller göra några fysiska inställningar på moderkortet?

Hur vet man om CPUn är upplåst el inte? och hur låser man upp den??

MvH
/Rikardh

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
690065
August 8, 2004 - 1:36 am
sp_Permalink sp_Print

Zyke wrote: Artic Cooling Copper Silent 2 och CPU graderna ligger på lite över 50 idle, vilket är bra för mycket. Funderar på att köpa en Zalman CNPS7000A-ALCU. Har hört att de skall kyla ruskigt bra. Sedan skall ja byta ut mina Artic Cooling 80mm fläktar (två st i bak och en i fram) mot papst 80mm fläktar.

Jag använder mig nu av CPUCool...
Skall man inte ändra multiplern något eller strömmern? eller göra några fysiska inställningar på moderkortet?

Hur vet man om CPUn är upplåst el inte? och hur låser man upp den??

MvH
/Rikardh

Den kylaren du har nu är ju inte den bästa direkt, zalman däremot är mycket bra, tyvärr så passar den inte ditt modekort.
Jag tror att din processor är låst, och att den inte går att låsa upp. Att den är låst innebär att multipeln inte går att ändra, så det kan ju lätt testas, prova tex att sänka multipeln ett snäpp och kolla om hastigheten på prollen påverkas. Gör den det, bra för dig, om den inte gör det så är den låst.
Med att ändra strömmen antar jag att du menar spänningen (volt), denna kan höjas när det inte går att höja på sättet jag beskrev tidigare för att kanske nå bättre resultat. Var dock försiktig med spänningen, om den är för hög så kan processorn lätt gå sönder:cy:

Och varför ska du byta ut fläktarna?, vad är det för fel på dom du har?

Nu ska jag sova, god natt!

DEEPBLUE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1575
690098
August 8, 2004 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
690119
August 8, 2004 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

Zyke wrote:
Jag funderar nämligen på att köpa ett Abit AN7 moderkort

Du behöver inte ett AN7 om du redan har NF7-S rev2... Det är i princip ingen alls skillnad mellan dom.
Det enda är uguru, och det är inte mycket att ha...
Lägg pengarna på en vettig kylning istället

Zyke
Medlem
691681
August 10, 2004 - 3:52 am
sp_Permalink sp_Print

Den kylaren du har nu är ju inte den bästa direkt, zalman däremot är mycket bra, tyvärr så passar den inte ditt modekort.
Jag tror att din processor är låst, och att den inte går att låsa upp. Att den är låst innebär att multipeln inte går att ändra, så det kan ju lätt testas, prova tex att sänka multipeln ett snäpp och kolla om hastigheten på prollen påverkas. Gör den det, bra för dig, om den inte gör det så är den låst.
Med att ändra strömmen antar jag att du menar spänningen (volt), denna kan höjas när det inte går att höja på sättet jag beskrev tidigare för att kanske nå bättre resultat. Var dock försiktig med spänningen, om den är för hög så kan processorn lätt gå sönder:cy:

Och varför ska du byta ut fläktarna?, vad är det för fel på dom du har?

Nu ska jag sova, god natt!

Nej precis, men den är absolut den billigaste 😛 Jasså, har för mig att den skall göra det, eller tar den i någon (gahh borde veta vad dom heter, eftersom jag har gått El/Data, men kommer inte på det) såndär kondensator (har för mig att de heter så i alla fall)..

Jag har för tillfället tre kandidater när det gäller ny CPUkylning, dessa är:

Swiftech MCX462-V med en papstfläkt
Thermalright SLK-947U med en papstfläkt (men jag har sett att man måste ha någon sorts "neo backplate" för att den skall funka till Abit NF7-S v2.0 korten..
Zalman CNPS7000A-CU

JAg har pillrat lite med multipern och jag har för mig att det har funkat att ställa om den... men kommer inte riktigt ihåg, skall prova nästa gång jag har tid...
Japp precis, volten ja. Okej.. men om multipern går att ändra så kan man väl fortfarande ändra spänningen?

För att de kyler väldigt dåligt och jag har hört att papstfläktarna skall kyla mycket bättre.

MvH
/Rikardh

Zyke
Medlem
691682
August 10, 2004 - 3:53 am
sp_Permalink sp_Print

DEEPBLUE wrote: ja beror på du har råd med nya cpukylaren ?

http://kylning.com/index.php?c.....b12425f616

eller

http://www.gtek.se/index.php?m.....a393d6f1ba

Mjo dessa fläktar ser mer ut som budgetvarianter av de fläktar jag funderar på att köpa.. Jag vill ha en rejäl kylning till min. kan tänka mig slänga ner ca 500:- för en bra kylning.

Zyke
Medlem
691683
August 10, 2004 - 3:56 am
sp_Permalink sp_Print

Templar- wrote: [quote=Zyke] Jag funderar nämligen på att köpa ett Abit AN7 moderkort

Du behöver inte ett AN7 om du redan har NF7-S rev2... Det är i princip ingen alls skillnad mellan dom.
Det enda är uguru, och det är inte mycket att ha...
Lägg pengarna på en vettig kylning istället

Okej, jag kikade på en recension på Toms hardware, och det var som du sa, att det typ bara var gurun som de hade lagt till.. de har även flyttat lite saker och satt till en Firewire på moderkortet och en Spdif kontakt och tagit bort en com-port.. mer än så var det nästan inte.

Okej, har du något tips på bra kylning?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 311
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL