Hjälp med tempen på prollen...|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med tempen på prollen...
Game_Hacker
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 12, 2002 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en Athlon xp2000 somn ligger på 56 grader enligt mitt bios... Men jag tycker att det är lite väl högt... vet inte vad min fläkt heter.. men den är inte bra iaf.....

plzzz berätta vilken fläkt som är bäst... :bok:

x1zt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
200902
September 12, 2002 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

ska du klocka?

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
200914
September 12, 2002 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle rakommendera en Thermal Right AX-7 med lämplig pasta och fläkt.
Varför sägar alla jag ska ha en ny fläkt när ni menar Fläkt+fläns?
Säg istället kylare eller fläns de är mer riktigt tycker jag.

Game_Hacker
Medlem
200989
September 13, 2002 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Nja, jag tror att jag ska klocka lite iaf.... 😀

Sry , ajg behöver en grym fläkt+fläns.... embarassed

[/list]

Swartz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 313
200993
September 13, 2002 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

JuLmUnD wrote: Skulle rakommendera en Thermal Right AX-7 med lämplig pasta och fläkt.
Varför sägar alla jag ska ha en ny fläkt när ni menar Fläkt+fläns?
Säg istället kylare eller fläns de är mer riktigt tycker jag.

Håller med JuLmUnD!

Beställ tex. en AX-7 som är en riktigt duglig kylfläns och kanske en rätt ok fläkt tex. Thermaltake Smartfan 80mm fläkt, temperaturstyrd. Snurrar i 2900 RPM vid 25C och i 5000 RPM vid 35C. Luftflöde 46 till 53 cfm.

Har själv beställt båda delarna för ett tag sen...väntar fortfarande på grejorna från GTEK...jag kan höra av mig till er om resultatet om det är intressant?

Stal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 980
200997
September 13, 2002 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Thermalright AX7 eller SLK800 är bra val. SLK800 är bättre än AX7 men tyvärr har jag inte sett att den ännu går att köpa i Sverige. Gärna en Enermax fläkt på den så kan du reglera hastigheten på den, =ljudnivån, efter kyl behov.
Eftersom AMD är varma så går de aldrig under 25 grader vilket innebär att du kommer ha en fläkt som går max hela tiden=mycket ljud blir det.

EDIT: Denna skall visst oxå vara riktigt bra samt ha en bra kyl teknik med sin heatpipes.
http://www.gtek.net/index.php?.....51816f3ac3

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
201696
September 15, 2002 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Game_Hacker wrote: Har en Athlon xp2000 somn ligger på 56 grader enligt mitt bios... Men jag tycker att det är lite väl högt... vet inte vad min fläkt heter.. men den är inte bra iaf.....

plzzz berätta vilken fläkt som är bäst... :bok:

56° idle är ju rätt mycket men du behöver inte oroa dig allt för mycket. Din CPU klarar upp till 90° och dessutom kan bios ljuga lite. T.ex. ASUS-mobo's har en fömåga att mäta lite väl högt. En biosupdate "sänkte" min CPU-temp med 7 grader 😮 Men om du är uppe i 70+ i full load så är det säkert mer hälsosamt för proppen om den får en ny kylfläns+fläkt. Du kan ju annars testa att trycka in ett par tysta chassifläktar, det brukar sänka även CPU-tempen.

Swartz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 313
201720
September 16, 2002 - 4:14 am
sp_Permalink sp_Print

Stal wrote: Thermalright AX7 eller SLK800 är bra val. SLK800 är bättre än AX7 men tyvärr har jag inte sett att den ännu går att köpa i Sverige. Gärna en Enermax fläkt på den så kan du reglera hastigheten på den, =ljudnivån, efter kyl behov.
Eftersom AMD är varma så går de aldrig under 25 grader vilket innebär att du kommer ha en fläkt som går max hela tiden=mycket ljud blir det.

EDIT: Denna skall visst oxå vara riktigt bra samt ha en bra kyl teknik med sin heatpipes.
http://www.gtek.net/index.php?.....51816f3ac3

Men LOL Stal!!! Du sätter ju tempmätaren på kylflänsen pga att endå inte få plats mellan CPUn och kylflänsen...och jag kan säga att kylflänsen inte kommer att ligga normalt på 25 grader! 😀

Men min silent viking ligger CPUn med maxlast 41 grader nu...och den kommer att bli ännu lägre med min nya kylning!

Angående kylflänsen med heatpipes så har den inte fått så bra kritik om man läser om den...den håller inte måttet riktigt samt blir det inte så låga temperaturer med den...en av anledningarna är för att det är avs för 60 fläktar!

Game_Hacker
Medlem
202300
September 17, 2002 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ska kolla upp Thermal Right AX-7.... thx för det.. 😀

Game_Hacker
Medlem
202301
September 17, 2002 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ska kolla upp Thermal Right AX-7.... thx för det.. 😀

Stal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 980
202458
September 18, 2002 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

Du sätter ju tempmätaren på kylflänsen pga att endå inte få plats mellan CPUn och kylflänsen...och jag kan säga att kylflänsen inte kommer att ligga normalt på 25 grader! 😀

Ta med handen på din fläns när du har igång datorn så kommer du känna att den är varmare än din hand, alltså över 35 grader. Sen om man har en temp.mätare, program eller liknande som visar fel, som de flesta gör, så är det en annan sak. Men hur rätt är det att sätta den i flänsen istället för nära cpu som ju faktiskt både är värmekällan samt det som ska kylas? Visst finns de olika sätt att sätta fast temp mätaren men jag har stoppat min mellan fläns och CPU för bästa mätresultat. Så visst går det att få dit den utan problem om man har bra och anpassad temp mätare.

Angående kylflänsen med heatpipes så har den inte fått så bra kritik om man läser om den.

Senaste testen så var den bland de bästa och har så varit i många tester. Kritiken den har fått är den kan låta en hel del med orginal fläkten.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 110
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL