June 14, 2005
Jag har precis fått ihop hela datorn, vattenkylningen rinner på men jag har ett stort problem..
Vattnet i tanken ligger på 32C.. och just nu ligger CPU-tempen på 60C.. kände på flänsarna till radiatorn och dom är kalla... vattnet rinner och så, men vad är fel? kör för tillfället bara med avjoniserat vatten.
Men frågan är.. varför är inte flänsarna varma? Jag ser på flera ställen att vattnet faktiskt rinner.
June 14, 2005
Som sagt.. vattnet är uppe i 32 grader och ökar stadigt hela tiden tills jag inte vågar ha igång datorn längre. Och det måste ju ändå betyda att det finns en ganska fin kontakt mellan CPU och block
Men.. om det hade runnit för långsamt borde det ju ändå ha varit varmt på flänsarna, eller måste det går fort för att den ska hinna avge värme? =P
Luft i blocken.. kan vara lite luft i GPU-blocket men den verkar ju ändå få upp ganska mycket värme till vattnet, bara det att vattnet inte kyls av, problemet är ju just att vattnet inte kyls av .. :/
June 14, 2005
Jag förstår iaf inte... blir inte vattnet ganska varmt? Ökar iaf väldigt stadigt och sedan kyls inte vattnet ner utav radiatorn, kanske inte räcker med en everflow fläkt där.. ganska får ta o skaffa en ny fläkt, men borde inte flänsarna öka några grader iaf? :S
Kanske blev lite mycket kylpasta :P, men jag anser det iaf som att vattnet o blocket har fin kontakt, eller vad är en normal vatten temperatur efter kanske 5minuter? :/, men ska testa montera om CPU-blocket imorgon om ingen kommer med något smart förslag..
Skriver när vattnet kylts ner lite..
October 18, 2004
Beläggning på insidan radiatorn kanske? Är det ett värmepaket från en bil?
June 14, 2005
Tror jag lyckades fixa det nu.. slet ut allting och drog på ny kylpasta på cpun.. drog in allting igen och just nu ligger CPUn på 37.. kommer nog öka lite till, men jag är iaf nljd.. förrut var den uppe i 60 redan.. så förbättring är det, tack för alla förslag. Drar nog in lite glykol senare..
March 14, 2001
Sardaukar wrote: [quote=Snorch]Bahha.. 50% är du tokig? Räcker gott och väl med 5-10% och nej du kommer säkerligen inte märka någon temperaturskillnad..
Tokig? Lär väl inte bli sämre iaf. Glykolen gör ju så att ytspänningen försvagas och därmed får kylmediet bättre kontakt.
Ja det har du rätt i, men det lilla det hjälper bidrar inte alls med någon större temperatursänkning och sen är det så att glykol är inte alls lika bra kylmedium som vatten..
Man använder glykol för att förhindra algbildning och diverse föroreningar att bildas i systemet, inte för att minska temperaturen, i alla fall inte betydligt..
Man kanske har tur och tjänar 1-2 grader men så pass stabila temperaturer har man ju inte i alla fall så det spelar mindre roll..
Så nej inte mer än 10% är behövligt..
edit: Kan mycket väl vara så som Denstore säger att det är luft i kylaren, har själv svårigheter med att få ur all luft ur kylaren (ett värmepaket från volvo), men man brukar höra ganska lätt om det är vatten i kylaren då det gärna vill skvalpa och bubbla lite när vattnet och luften snurrar omkring i kylaren..
June 14, 2005
Får ta o hälla i en deciliter glykol nångång, Tack för all hjälp. Jag fick ca 10graders skillnad från luft till vattenkylning och MYCKET lägre ljudvolym, jag kan sova med datorn igång och jag är kräsen när det gäller ljud.
Idle: 43C har inte testat full load ännu vattentempen ligger på 32C då.
Jag är väldigt nöjd!
2 Guest(s)