June 24, 2002
Hej !
Jag har bestämt mig (fastän många tycker de e bättre o va utan) att använda en tank i min kommande vattenkylning...
Att jag vill ha en tank verkar smidigt o sen att många påstår att det blir sämre flöde fattar jag inte...
Jo, på en av modellerna jag väljer mellan misstänker jag att de kan bli sämre flöde: "Dangerdens genomskinliga plast-burk"...
http://www.overclockers.se/cat.....cts_id=433
På den så måste ju vattnet rinna genom "självfall" ner till pumpen om man nu har slangen kopplad så..
För vanligtvis så har man väl den varianten rätt högt upp i lådan ??!!
Har mer lust o köpa denna variant som man kopplar direkt på pumpen.
http://www.gtek.net/index.php?.....ac88094d5f
Men sen så var de ju de där med att fylla upp den när man väl ska köra igång systemet... Det verkar ju saknas ett påfyllningshål... Hur ska man då gå tillväga utan att slabba med vattnet..??
Är man ändå tvungen att skaffa en sån där t-koppling??
Eller ska man börja direkt o modda till ett hål i den som man kan täppa till kanske ;D
På den andra varianten med plastlocket så verkar de ju inte va några bekymmer, men jag tycker att med den fästanordningen verkar det vara svårt att få till nån bra plats i lådan min...(Addtronics 7896A)
Hade tänkt o ha pumpen längst ner, o sen radiatorn högst upp över nätaggregatet.
Min lista på kylprodukter jag ska ha:
BlackIce Extreme 1/2
Eheim 1048
Swiftech MCW462-UH 1/2
Silicone-slang 1/2
Hoppas nån erfaren kan ge mig ett råd, gärna nån som har nån av dessa produkter eller nån annan insatt snubbe... 😀
Tack !
June 24, 2002
Jag har inte skaffat allt än, men alla produkter finns på dessa ställen:
overclockers.com
gtek.net
Men billigt blir de inte...
Men som sagt.... de verkar ju som om alla i detta forum har hemmabyggen pga det låga intresset o komma med förslag...
Det märks väl i mitt brev att man e grön på de här, så de borde ju finnas intresse o hjälpa en...
Har sett värre exemplar, o då fått hjälp.. 🙁
August 29, 2002
Tjena,
har själv ett 7896 med vattenkylning sen över 1.5 år tillbaka, med tank.
Min tank är en Mer-flaska på 0.3 liter eller så, sitter fast i botten av lådan bredvid 120 mm fläkten, sitter fast med 2 st gummerade klammer, sådana som du kan hitta hos järnhandlare och brukar hålla uppe rör eller slang vid väggmontage eller så, du kan säkert hitta nåt lämpligt.
Dessa är fastskruvade mot högra sidoplåten i lådan, bredvid moderkortet.
Har provat 2 olika flaskor/burkar, men denna är bra då du bör ha stort lock så du kan dra ner både sug- och returslangen genom locket, vid fyllning av systemet så lyfter du bara ur Mer-flaskan ur klammerna och håller den lite högre än pumpen så suger den och fyller systemet.
Min pump sitter monterad på botten av lådan och min kylare sitter monterad över mitt nätagg, har både CPU och GPU block, med T-stycken som delar upp vattnet till bägge blocken.
Jag hade pumpen att pumpa genom CPU-blocket och sedan genom kylaren som sitter överst det första månaderna, men sen köpte jag GPU-blocket också och var tvungen att dra om alltihopa, så jag rekommenderar att koppla som jag har kopplat det nu om du någon gång vill ansluta mera vattenblock till systemet:
Pump>vattenkylare>T-nippel>CPU/GPU>retur till tanken.
På detta sätt så får båda blocken samma temperatur på vattnet, i mitt första alternatis så skulle någon av blocken behöva ligga före och värma upp den andras vatten först, inget bra alls.
Har tyvärr inga bilder på mitt bygge, men det är väldigt cleant och snyggt byggt anser jag själv, kör dessutom mina fläktar på 5 Volt enbart, nästan helt ljudlöst system och har min XP1800 + GeForce Ti4200 (max överklockat) en CPU-temp enl. MBM på 40 grader.
Om inte grafikkortet är inkopplat på vattenblocket(alltså original grafikkortsfläkt som väsnas) så är tempen 35 grader.
Vattnet som är i tanken, Mer-flaskan, ligger på 30 grader.
Pump: Eheim 1048,
CPU: Innovatec-block, det lilla tunna
GPU: Jimmys PC
Kylare: Senfu, dubbelradiator
Håkan
June 24, 2002
Tack för ditt svar Ducce !!
Men det jag vet är att Eheim pumpen inte e självsugande, har testat att stå vid diskbänken och låta en slang gå ner i hon o det funkar inte...
Det måste vara vatten i pumpen för att den ska fungera...
Men lyckades du på någe sätt så... Grattis.. !
Ja att använda sig av en Mer flaska... Visst det lät ju inte så dumt... Smidig o liten också....
August 29, 2002
Visst, Eheimen är inte självsugande, men det inget problem ändå....
Om du har tanken högre och kör pumpen i korta stötar så kommer den att suga lite i stöten och efter en liten stund så kommer den att ha primat sig själv, alltså fyllt slangen som går från Mer-flaskan och ner till pumpen.
Eller så tar du och lossar på gaveln på pumpen och fyller den med vätskan, destillerat vatten med Watervetter, sen så gör du som ovan så går det ännu snabbare.
Mer-flaskan är bra för etiketten är lätt att ta bort, lämnar inga rester och så har den små ringar i plasten vilket gör det lätt att se nivån och om den sjunker, händer genom avdunstning, man kan få fylla på lite har 6:e månad eller så på sin höjd.
Sen så rekommenderar jag att du servar, byter vätska minst 1 ggr/år, den kommer att bli kläggig med partiklar i sig som kylaren inte kommer att gilla, bättre att byta i tid ist.
Jag har också fått byta impeller i min pump efter nu 1.5 år, den började leva om ordentligt och vibrera, ny impeller går på 120:- typ.
Håkan
June 3, 2001
Om du vill ha en tank som är lätt att fylla på och passar eheim ska du ju ta en
http://www.gtek.net/index.php?.....db1f136212
Fast jag skulle nog tagit den som har större volym (590ml) det är ju inget större problem att fylla på endå, är ju bara att sätta fast en slang på lådan och fylla genom den eller via pumputblåset.. sen så är den ju gjord för att passa eheim pumpar, gör inte som jag och köp senfu packetet för den lådan passar inte eheim pumpar
Vet inte om det är nått fel på min eheim 1048 pump men den skapar rätt mycket vibrationer som jag inte lyckats få bort än.. i övrigt är den rätt så tyst iaf...
June 24, 2002
Kingen wrote: Om du vill ha en tank som är lätt att fylla på och passar eheim ska du ju ta en
http://www.gtek.net/index.php?.....db1f136212
Fast jag skulle nog tagit den som har större volym (590ml) det är ju inget större problem att fylla på endå, är ju bara att sätta fast en slang på lådan och fylla genom den eller via pumputblåset.. sen så är den ju gjord för att passa eheim pumpar, gör inte som jag och köp senfu packetet för den lådan passar inte eheim pumpar
Vet inte om det är nått fel på min eheim 1048 pump men den skapar rätt mycket vibrationer som jag inte lyckats få bort än.. i övrigt är den rätt så tyst iaf...
Hej !
Ja jag velar lite fram o tillbaks när de gäller behållare.... Får se hur jag löser det... Har tänkt lite o jag vill nog gärna ha en behållare som jag kan se nivån i...
Det där med vibrationer du har i din pump.... Kanske det är den där "impellern" (själva magneten o rotorn inuti) som Ducce skrev här ovan, som börjar bli sliten??? Han hade ju bekymmer med den efter 1,5 år..
June 3, 2001
Det där med vibrationer du har i din pump.... Kanske det är den där "impellern" (själva magneten o rotorn inuti) som Ducce skrev här ovan, som börjar bli sliten??? Han hade ju bekymmer med den efter 1,5 år..
Jo kanske det men den är rätt så ny så det hoppas jag inte 👿
Undrar föresten om någon vet om pumpar som tex eheim är gjorda för att gå ett längre tag typ flera dagar? eller förkortar man livslängden då?
August 29, 2002
Tjena,
de är gjorda för att gå dygnet runt, ofta i sämre miljöer än de i våra datorlådor, dock så är det inte alltid de trivs med allt för höga temperaturer på vätskan.
Eheim-pumparna brukar gå i dammar, fontäner och liknande med grumligt vatten, grus osv...
Tex. vissa billiga pumpar klarar max typ 30 grader på vätskan, om du kollar i din Eheim så kommer du att se vad det är för rörliga delar i dem, typ inga alls Axel och impellerlager är dessutom i keram, med gummilagringar i ytterändarna, jävligt seriöst alltså.
Jag fick mycket mindre vibrationer med den nya impellern också, jag har inte ens gummiupphängt min Eheim utan fästplattan sitter stumt i botten på lådan.
Håkan
August 19, 2001
Vad är en Impeller?
Jag skulle inte rekommendera att dela slangarna innan CPu blocket. Då blir de så taskigt flöde. Fast jag vet inte riktigt vad man vinner mest på har ej testat. Men jag delar upp min slan med een T-koppling efter CPU blocket sen i 2 hälften så stora slangar. På så sätt förlorar jag inget flöde.
August 29, 2002
Det som pumpar vattnet runt i pumpen och ut ur pumpen, ett litet skovelhjul som sittar fast på en rund magnet med axel igenom.
Eheimens spole runt denna gör att den snurrar pga 230 50Hz växelström, och på så sätt så pumpar den västskan runt.
Nackdelen med delning efter CPU är att då har ju vattnet blivit ordentligt uppvärmt, CPU genererar mer värme än GPU, eller hur.
Jag har klockat upp mitt MSI GeForce Ti4200 och kollat med 3Dmark 2001se och fått 10635 poäng, och då är CPU oklockad, dåligt ex som inte går att klocka 😉
Jag har också ett "sämre" CPU-block numera, Innovatec flatflow nu (för att lättare kunna ta av blocket), förut ett DangerDen Maze II i koppar, vägde väl 2-3 ggr mera typ + att det var en pain in the ass att lossa 😉
August 29, 2002
Vad menar du med slang??
Och så kan jag säga att för tillfället så är jag nöjd med mitt system.
Skall bli en XP2400+ när det blir lite pengar över, och den går ju kallt också, vi får se hur mycket det går att få upp en sån i!
Är nöjd med tempen på CPU, men vill ju ha så låg temp som möjligt på GPU med, och det får jag ju inte om jag har GPU kopplat efter CPU som värmer upp vattnet mest, eller hur??
Huvudsaken man är nöjd så finns det massa olika sätt att koppla alltihopa, eller hur?
1 Guest(s)